اظهارات جنجالی گزارشگر والیبال: معروف بهترین پاسور دنیا نیست / بازیکن سالاری در تیم ملی موج می زند :



بهترین بازیکن تاریخ والیبال جهان , بهترین گزارشگر دنیا , سی، بهترین بازیکن سال 2015 دنیا

کارشناس و گزارشگر والیبال کشورمان گفت: «من منتقد و مخالف فدراسیون والیبال نیستم اما نمی توانم چشمم را بر روی حقایق ببندم و اشتباهات را نادیده بگیرم.»

 از زمانی که تیم ملی والیبال کشورمان توانست در لیگ جهانی والیبال حضور پیدا کند، گزارشگران مسابقات والیبال نیز مورد توجه و ارزیابی مردم قرار گرفتند.

 در این میان جواد محتشمیان توانسته با گزارش های منحصر به فردش هیجان مسابقات والیبال را برای مخاطبین تلویزیونی دوچندان کند. وی که سابقه زیادی را به عنوان بازیکن و مربی والیبال دارد، از سال 64 به گزارش مسابقات والیبال پرداخت.

محتشمیان در مصاحبه ای تفصیلی درباره مسائل روز والیبال ایران و جهان و همچنین حواشی مربوط به آن به صحبت پرداخت که در ادامه می خوانید.
 
* از لیگ جهانی 2015 شروع کنیم. عملکرد تیم ملی والیبال ایران را در این دوره از رقابت ها چگونه ارزیابی می کنید؟
- در لیگ جهانی امسال، تیم ایران با حریفان قدرتمندی همچون آمریکا، لهستان و روسیه همگروه شد و انصافا عملکرد خوبی مقابل این تیم ها داشت. مطمئن باشید آمریکا و لهستان جزو سه تیم برتر لیگ جهانی 2015 خواهند بود. بازیکنان ایران دیگر از مقابله با چنین تیم هایی ترس ندارند و با اعتماد به نفس بالا مقابل آنها صف آرایی می کنند. در لیگ جهانی 2015 این مسئله کاملا مشهود بود.

 * اما روسیه با تمام قوا در لیگ جهانی شرکت نکرده بود.
- روس ها تغییرات زیادی در ترکیب خود داشتند و به نوعی پوست اندازی کرده بودند. هدف اصلی روسیه و دیگر تیم های بزرگ دنیا از حضور در لیگ جهانی، آمادگی برای مسابقاتی نظیر رقابت های جهانی و المپیک است. فدراسیون جهانی والیبال نیز چنین هدفی را پیگیری می کند. به عنوان مثال مسئولان فدراسیون جهانی در هیچ تورنمنتی به تیم ها اجازه به کارگیری بیشتر از 14 بازیکن را نمی دهند، اما در لیگ جهانی هر تیم می تواند از 22 بازیکن بهره ببرد. ضمن اینکه برگزاری لیگ جهانی با 32 تیم نشان می دهد هدف اصلی این فدراسیون از برگزاری لیگ جهانی، رشد و توسعه والیبال در جهان است.

* آیا هدف تیم ایران هم در لیگ جهانی 2015، آماده سازی برای مسابقات جهانی بود؟
- تیم ایران بر خلاف سایر کشورها به دنبال نتیجه گیری در رقابت های لیگ جهانی بود. بر اساس آمار تیم ایران در لیگ جهانی از بازیکنان جانشین کمتری نسبت به تیم های دیگر استفاده کرده بود. ضمن این که تیم های همگروه ایران در طول مسابقات از دو پاسور استفاده می کردند. در حالی که پاسور دوم ما که مهدوی بود حتی برای یک بازی هم به صورت کامل در میدان حضور نداشت.
 
* اتخاذ چنین روندی به ضرر والیبال کشورمان نیست؟
- به طور حتم با ادامه روند کنونی متضرر خواهیم شد. محمد موسوی به عنوان یکی از بهترین مدافعان روی تور دنیا خود را به اثبات رسانده است. بنابراین لازم است فرصت به بقیه بازیکنان نیز داده شود تا بتوانند در مواقع ضروری جایگزین خوبی برای موسوی باشند.

* اگر بخواهیم مقایسه ای بین عملکرد ولاسکو و کواچ داشته باشیم، کدام یک از آنها موفق تر بوده اند؟
- ولاسکو در زمان حضورش در تیم ملی، اعتماد به نفس بازیکنان را بالا برد. در آن مقطع بهترین کمکی که یک مربی می توانست به تیم ملی داشته باشد همین بالا بردن انگیزه و خودباوری در میان بازیکنان بود. کواچ هم مربی خوبی است. اما نکته ای که کواچ فاقد آن است، عدم داشتن اقتدار لازم است. بر خلاف ولاسکو که حرف اول و آخر را در تیم ملی می زد، کواچ نتوانسته چنین رویه ای را در پیش بگیرد. ضمن این که اگر در حال حاضر مقابل تیم هایی نظیر برزیل، آمریکا و روسیه عرض اندام می کنیم ارتباط چندانی به عملکرد کواچ ندارد. زیرا تیم ایران به بلوغ فکری رسیده است.
 
* درباره دستیاران کواچ در تیم ملی چه نظری دارید؟
- باز هم تکرار می کنم که من با شخص مشکل ندارم. اما باید بپذیریم دستیاران فعلی کواج نمی توانند در مواقع ضروری به وی کمک کنند. در بین مربیان داخلی کشورمان مربیانی هستند که در سطح بالایی قرار دارند. در حال حاضر سعید رضایی یک مربی بسیار خوب است که می تواند بار فنی نیمکت تیم ملی را بالا ببرد. پیمان اکبری نیز همین شرایط را دارد. باید از این مربیان استفاده شود تا بتوانند ارزش های خودشان را نشان دهند. اگر هم کارآمد نبودند می توانند آنها را کنار بگذارند.

* به نظر می رسد شما هم وجود بازیکن سالاری در تیم ملی را تایید می کنید.
- دقیقا، در حال حاضر بازیکن سالاری در تیم ملی موج می زند. کاپیتان یک تیم نمی تواند درباره تعویض یک بازیکن تصمیم بگیرد. متاسفانه کواچ هم به جای این که برای انجام این تعویض کمی درنگ کند، فورا این کار را انجام داد. در چنین شرایطی اقتدار یک مربی زیر سوال می رود. سعید معروف از لحاظ اخلاقی باید بازیکن بزرگی شود. این که آن گونه بر سر داور داد و فریاد می کند باعث خدشه دار شدن چهره کشورمان در اذهان مردم دنیا می شود. اگر زمانی تیم ملی نتواند نتیجه نگیرد همین موارد می تواند باعث ایجاد حاشیه در تیم ملی شود.

 * از شما به عنوان یکی از منتقدان و مخالفان عملکرد فدراسیون والیبال یاد می شود.
- من منتقد و مخالف فدراسیون والیبال نیستم. اما نمی توانم چشمم را بر روی حقایق ببندم و اشتباهات را نادیده بگیرم. اگر انتقادی می کنم تنها از روی دلسوزی است. در جاهایی هم که اقدامات مثبتی صورت گرفته آنها را نیز گفته ام. من به دنبال کمک کردن هستم و با کسی عناد و دشمنی ندارم. متاسفانه زمانی که انتقادی صورت می گیرد عده ای تصور می کنند که با شخص خاصی مشکل دارم. در حالی که این گونه نیست.

* حضور والیبالیست های کشورمان در لیگ های معتبر اروپایی به چه میزان در رشد والیبال کشورمان تاثیرگذار خواهد بود؟
- لژیونر شدن والیبالیست های ایرانی می تواند به نفع والیبال کشورمان باشد. چرا که این بازیکنان در رقابت با بازیکنان بزرگ دنیا خود را محک می زنند. آلکنو درباره عملکرد سعید معروف در تیم روبین کازان یک جمله درست گفت. وی عنوان کرد که سعید معروف یک فوق ستاره در والیبال دنیا محسوب می شود. اما در لیگ روسیه یک بازیکن معمولی است.

* اما بسیاری معتقدند معروف بهترین پاسور دنیا است.
- معروف بهترین پاسور دنیا نیست. در ارزیابی یک پاسور مجموعه عملکرد وی از قبیل دریافت ها، پاس ها و دفاع روی تور مورد توجه قرار می گیرد. در حالی که معروف تنها در دادن پاس بازیکن طراز اولی محسوب می شود و با توجه به قد نه چندان بلندش نمی تواند عملکرد خوبی در دفاع روی تور داشته باشد.

 * با این اوصاف بهترین پاسور دنیا کدام بازیکن است؟
- به نظر من کریستین سون، پاسور تیم ملی آمریکا حرف اول را در والیبال دنیا می زند. ضمن این که جیانلی ایتالیایی پاسور بسیار جوانی است که در آینده از وی بیشتر خواهیم شنید.

 * گفته می شود کواچ بازیکنانی نظیر ظریف و تشکری را در لیست سیاه قرار داده و این دو بازیکن به تیم ملی دعوت نخواهند شد. در این باره چه نظری دارید؟
- به نظر من بازگشت ظریف به تیم ملی یک تصمیم اشتباه بود. سن و سال، واقعیتی است که تاثیر زیادی در عملکرد یک بازیکن دارد. درباره کنار گذاشتن ظریف از تیم ملی هم نمی خواهم چیزی بگویم. چرا که باید گاهی اوقات با موج حرکت کرد. بالاخره روزی خواهد آمد که ماه پشت ابر نخواهد ماند.

 * آیا لیگ ایران جزو 5 لیگ برتر دنیا محسوب می شود؟
- لیگ ایران جزو 5 لیگ برتر دنیا نیست. اما می تواند در بین 10 لیگ برتر دنیا قرار بگیرد. مهمترین مشکل لیگ ایران، انحلال مداوم تیم ها و کناره گیری آنها از این لیگ است. متاسفانه مدیران این تیم ها یک شبه می خواهند قهرمان شوند. در حالی که در اروپا، هدف اصلی بیشتر تیم ها، حضور مداوم در لیگ است و خبری از انحلال تیم ها نیست. تیم های ایرانی برای کسب عنوان قهرمانی پول های زیادی را هزینه می کنند. در حالی که این پول ها خروجی مناسبی ندارد. کاله، گیتی پسند، باریچ اسانس و ... تیم هایی بودند که می توانستند سال های طولانی در والیبال حضور داشته باشند. اما به دلیل هزینه های بی مورد نتوانستند روی پای خود بایستند و عطای تیمداری را به لقایش بخشیدند.

 * گزارش بازی نوین کشاورز و شهرداری ارومیه حاشیه های زیادی به دنبال داشت. آیا توهینی از جانب شما نسبت به مردم ارومیه صورت گرفت؟
- در آن بازی، پاسور ایتالیایی تیم شهرداری ارومیه به دنبال کل کل کردن با بازیکنان تیم نوین کشاورز بود. من هم به این نکته اشاره کردم و گفتم که این بازیکن عادت دارد با بازیکنان تیم حریف کل کل کند. من بازی های وی را در لیگ ایتالیا بارها گزارش کرده بودم و از وی شناخت کافی داشتم. هنوز چند دقیقه ای از صحبت های من نگذشته بود که تماشاگران شروع به شعار دادن بر علیه من کردند. پس از آن بازی، تهدیدهای زیادی نسبت به من صورت گرفت. جالب این که من درباره بازیکن ایتالیایی نظرم را گفتم و این بازیکن ربطی به مردم ارومیه نداشت. برای من ارومیه هیچ فرقی با جاهای دیگر ندارد. من کاشانی هستم. اما به یاد دارم در یکی از بازی های باریچ اسانس کاشان، هواداران این تیم نارنجکی را به وسط زمین مسابقه پرتاب کردند. در همان زمان من به شدت از این کار آنها انتقاد کردم.

* در همان زمان نماینده ارومیه در نامه ای به رئیس سازمان صداوسیما نسبت به گزارش شما اعتراض و عنوان کرده بود که با روحیات مردم آذربایجان بازی کرده اید.
- من برای وی احترام قائلم. اما اگر صداوسیما کوچکترین سوء نیتی در گزارش هایم مشاهد می کرد اجازه نمی داد بازی های مهم تیم ملی را گزارش کنم. من با مردم ارومیه هیچ مشکلی ندارم و اتفاقا خوشحال هستم که اینگونه والیبال این شهر رشد کرده است. ضمن این که در گزارش هایم همیشه نظر حضرت امام (ره) که گفته بودند "تلویزیون یک دانشگاه عمومی‌ است" را مدنظر قرار می دهم. من کشورم را دوست دارم و سعی می کنم اگر درباره موضوعی انتقاد می کنم در جهت رفع آن باشد.

 * قرار است تیم ملی والیبال "ب" کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند. این تصمیم را چگونه ارزیابی می کنید؟
- یکی از تصمیمات درست فدراسیون والیبال، حضور تیم ملی ب در مسابقات قهرمانی آسیا است. در حال حاضر بازیکنان تیم ملی به دلیل حضور مداوم در مسابقات بین المللی دچار فرسودگی شده اند. بازیکنی نظیر موسوی با تزریق آمپول مسکن در مسابقات حاضر می شد. این حضور مداوم می تواند باعث مصدومیت های شدید و دوری طولانی مدت بازیکنان فیکس تیم ملی شود.

* و سخن پایانی
- امیدوارم والیبال کشورمان بتواند ضمن درخشش در مسابقات جهانی برای اولین بار یه مسابقات المپیک راه پیدا کند. ضمن این که از همین امروز باید به دنبال رفع معایب باشیم و در باد پیروزی ها نخوابیم.

 اخبار  ورزشی  -  آنا


ویدیو : اظهارات جنجالی گزارشگر والیبال: معروف بهترین پاسور دنیا نیست / بازیکن سالاری در تیم ملی موج می زند