اظهارات جنجالی ولیعهد امارات درباره عربستان : یک سند تازه ویکی لیکس اظهارات ...


یک سند تازه ویکی لیکس اظهارات ولیعهد ابوظبی درباره نظر مردم عربستان نسبت به حکومت سعودی را بازتاب می دهد که این مقام اماراتی مدعی می شود بر اساس نظر سنجی ها 90 درصد از مردم عربستان منتظرند تا آمریکا پس از عراق به سراغ تغییر رژیم آل سعود بیاید. عصر ایران: یک سند تازه ویکی لیکس اظهارات ولیعهد ابوظبی درباره نظر مردم عربستان نسبت به حکومت سعودی را بازتاب می دهد که این مقام اماراتی مدعی می شود بر اساس نظر سنجی ها 90 درصد از مردم عربستان منتظرند تا آمریکا پس از عراق به سراغ تغییر رژیم آل سعود بیاید.

پرس تی وی نوشت:  این سند ویکی لیکس حاوی گفت و گوی محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات با ریچارد هاس رییس شورای روابط خارجی آمریکا است.

در این دیدار این مقام اماراتی در انتقاد از شاهزادگان سعودی می گوید 90 درصد از مردم عربستان منتظر آن هستند که آمریکا پس از پایان کارش در عراق، رژیم آل سعود را نیز برکنار کند.

تاریخ سند افشا شده در 10 ژانویه 2003 و درست دو ماه پیش از حمله ماه مارس 2003 آمریکا به عراق است و ولیعهد امارات این اظهارات را در یک ضیافت دو ساعته شام در 8 ژانویه با مقام آمریکایی ایراد کرده است.

بن زاید در سخنان خود امیر نایف بن عبدالعزیز وزیر وقت کشور عربستان را به میمون تشبیه کرده که بر اساس نظریه داروین بعدها تکمیل یافته است. وی همچنین به اختلافات درونی شاهزادگان عربستانی و خصوصیات اخلاقی برخی از آنها اشاره داشته است.

محمد بن زاید همچنین به موضوع اختلافات امارات با عربستان و قطر اشاره کرده و به رییس شورای روابط خارجی آمریکا گفته که عربستان و قطر در اصل وهابی بودن با یکدیگر مشترک اند ولی رابطه امارات با ریاض پیچیده است و مسائل مرزی موجود میان دو طرف هنوز حل و فصل نشده و مساله چاه‌های نفتی همچنان مورد اختلاف دو طرف است.

انتظار می رود انتشار این سند و توهین هایی که ولیعهد امارات به مقامات عربستانی داشته است، روابط ریاض و ابوظبی را تحت الشعاع قرار دهد.


ویدیو : اظهارات جنجالی ولیعهد امارات درباره عربستان