اظهارات جدید وزیر ارتباطات درباره «شبکه‌های اجتماعی» :  اخباراجتماعی  - وزیر ...



شبکه اجتماعی جدید , شبکه های اجتماعی جدید , اطلاعاتی درباره ی رشته علوم ارتباطات اجتماعی


 اخباراجتماعی  - وزیر ارتباطات درباره «شبکه‌های اجتماعی»:
«فیلتر» نمی‌کنیم، مردم مراعات کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در حاشیه جلسه هیات‌دولت گفت: با وجود اینکه شبکه‌های اجتماعی از نظر اقتصادی به ضرر وزارت ارتباطات است اما قرار نیست آنها را مسدود کنیم، فقط از مردم می‌خواهیم که در این زمینه اخلاق را رعایت کنند.

محمود واعظی با بیان اینکه دولت بنا ندارد شبکه‌های اجتماعی‌ای که از آنها استفاده درست می‌شود را مسدود کند، افزود: ما همواره از کاربران خواهش کرده‌ایم که از شبکه‌های مجاز استفاده کنند.

 

وزیر ارتباطات ادامه داد: در یکی، دوماه گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و تعدادی از دانشگاه‌ها و گروه‌های داخلی، شبکه‌های اجتماعی داخلی راه‌اندازی کرده‌اند که بسیار کار ارزنده‌ای است. وی همچنین با تاکید بر اینکه فعالیت این شبکه‌ها از نظر اقتصادی برای وزارت ارتباطات به صرفه نیست، اذعان کرد: با این وجود به‌دلیل استقبال مردم از این شبکه‌ها، فعالیت این شبکه‌ها آزاد است؛ فقط از مردم می‌خواهیم که در استفاده از این شبکه‌ها اخلاق را رعایت کنند. این اظهارنظر صریح وزیر ارتباطات دراین‌باره را می‌توان نقطه‌پایانی بر کش‌وقوس‌های فراوان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل‌محور دانست.

 

حدود 40روز پیش بود که حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضاییه با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات، از مهلت یک‌ماهه این وزارتخانه برای مسدود‌سازی برخی شبکه‌های اجتماعی خبر داد. در نامه معاون اول قوه‌قضاییه به صراحت نسبت به فراهم‌آوری زمینه و بستر فنی موردنیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های اجتماعی نظیر «واتس‌آپ»، «وایبر»  و «تانگو»  سخن به میان آمده بود. سه‌شبکه اجتماعی که در این نامه از آنها یاد شده  تعدادی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی مورداستفاده روی گوشی‌های تلفن‌همراه است که کاربران با استفاده از آنها امکان مکالمه، ارسال پیام و تصویر به‌صورت رایگان را دارند.

 

اگرچه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این هم درباره این موضوع اظهارنظرهایی کرده بود اما به صراحت از نظر مخالف دولت برای مسدودسازی این شبکه‌ها چیزی نگفته بود. واعظی چندی پیش دراین‌باره گفته بود: «باید در دولت نیز تلاش کنیم دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی و مغایر با عفت‌عمومی و سایت‌های خلاف اعتقادات کشور، محدود شود و امکان دسترسی به آنها برای همه آزاد نباشد.

 

اینکه فکر کنیم با بستن شبکه‌های اجتماعی مشکلات برطرف می‌شود، اختلاف‌نظری است که وجود دارد و باید با تعامل با قوه‌قضاییه به راه‌حل مشترک برسیم.»نهم مهر هم آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه نیز در جلسه مسوولان عالی قضایی در همین رابطه گفت: «پاک‌کردن فضای مجازی، باید دغدغه مسوولان کشور باشد و امیدواریم همه دوستان در قوه‌قضاییه کمک کنند، هدف قوه‌قضاییه محدودکردن فضای مجازی نیست و ما امیدواریم مجبور به این کار نشویم.» سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی هم دیگر مقام بلندپایه‌ای بود که در همان‌روز در رابطه با موضوع مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی اظهارنظر کرد.

 

به گزارش مهر، وی در مورد شبکه‌های اجتماعی مانند، وایبر و واتس‌آپ گفت: «ما با شبکه‌های اجتماعی موافقت یا مخالفتی نداریم و استفاده از آنها مشروط به رعایت ملزومات است و بهتر است که این شبکه‌ها داخلی باشد تا مورد سوءاستفاده قرار نگیریم.»در این مدت، خبر احتمال فیلترکردن این شبکه‌های اجتماعی به بحث داغی در میان کاربران این شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده بود و اغلب آنها به‌دنبال راهکارهای جایگزین، اعم از نصب فیلترشکن یا شبکه‌های مشابه دیگر بودند؛ حال اگر مشکل خاصی پیش نیاید باید این اظهارنظر جدید وزیر ارتباطات را به منزله دوام این شبکه‌های اجتماعی و پایان این مباحث دانست.


  اخباراجتماعی  - مهر


ویدیو : اظهارات جدید وزیر ارتباطات درباره «شبکه‌های اجتماعی»