اصولگرایان; پشیمان از دیروز و امیدوار به امروز : پشیمان از دیروز و امیدوار ...



جلایی‌پور اصولگرایان امروز باید در خانه ناطق‌نوری را بزنند , حاشیه‌نشین‌های دیروز، طردشدگان امروز , بزرگترین شهرهای جهان در قاب دیروز و امروز

پشیمان از دیروز و امیدوار به امروز 

این روزها درخواست‌های زیادی به دفتر آیت‌ا.. ‌هاشمی‌رفسنجانی ارسال می‌شود و بسیاری از او می‌خواهند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشته باشد یا کاندیدایی که مورد تاییدش است را به عرصه وارد کند.

این بار درخواست‌هایی که به سمت دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روانه می‌شود دارای تفاوتهایی با درخواست‌های قبلی است؛ این بار سربرگ نامه‌ها تنها عنوان اصلاح‌طلبان و هم طیفان آیت ا... نبود.

نامه‌ها و درخواست‌هایی که به دفتر آیت‌ا... ‌هاشمی می‌رسد این بار از تمام طیف‌های اصولگرا در کنار نامه اصلاح‌طلبان و هم‌طیفان قدیمی رئیس مجمع تشخیص است. اصولگرایانی که در سال 84 و پیش از آن تمام تلاش خود را معطوف به کمرنگ کردن نقش آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی کردند، این بار می‌خواهند هر چه می‌توانند نقش او را پررنگ کنند. ‌

چرا اصرار به حضور آیت ا... دارند؟

اصولگرایان در این روزها به چندین دلیل به سمت آیت ا... گرایش پیدا کرده‌اند که یکی از آنها پشیمانی از نشنیدن توصیه‌های درست رئیس مجمع تشخیص مصلحت طی سال‌های اخیر است. آنها امروز برخی مشکلات را در کشور لمس می‌کنند و به وفور با این جمله مواجه می‌شوند که «پاسخگوی حمایت‌های خود از دولت اصولگرا در سال‌های 84 و 88 باشید» آنها و دولت اگر چه نقش مستقیمی در مشکلات موجود کشور ندارد اما حداقل خواسته مردم از این حامیان آن است که بگویند به چه سبب شعارهایی دادند که تاکنون در حد انتظار عملیاتی نشده است.

این بخش از اصولگرایان به خوبی دریافتند اگر به توصیه‌های اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی و... آیت‌ا... عمل می‌شد، اکنون اینچنین نمی‌باید در برابر نگاه‌های پرسشگر افکار عمومی سر خود را به زیر بیندازند. از سویی هم به خوبی می‌دانند که هنوز دیر نشده است و می‌توانند با بازگشت از افکار قدیمی خود مبنی بر مخالفت با آیت‌ا... او را برای حضور در صحنه دعوت کنند تا با راهکار او بتوانند بخشی از مشکلات را حل و فصل کنند.

پشیمانی از گذشته و بازگشت به حال

شاید تحلیل صادق زیباکلام هم بخشی از دلیل علاقه اصولگرایان به حضور‌ هاشمی‌رفسنجانی در عرصه انتخابات باشد. این استاد دانشگاه تهران می‌گوید که مشکل برای احمدی‌نژاد زمانی ایجاد خواهد که‌ هاشمی یا حتی یکی از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب وارد میدان انتخابات شود، در غیر اینصورت وی می‌تواند با خیال آسوده به فکر پیروزی در انتخابات باشد.

این نظریه‌پرداز علوم سیاسی با تاکید براینکه قطعا اصولگرایان با شرکت ‌هاشمی در انتخابات مخالفت خواهند کرد، گفت: البته در صورتی‌که اصولگرایان به این نتیجه برسند که تنها راه جلوگیری از پیروزی مشایی در انتخابات حضور گزینه‌های اصلاح‌طلبان است، از کاندیداتوری ‌هاشمی در انتخابات استقبال خواهند کرد.

زیباکلام خاطرنشان کرد: من به‌‌ همان میزان که اطمینان دارم اصولگرایان با کاندیداتوری مشایی در انتخابات مخالفت خواهند کرد، مطمئن هستم که این جریان مخالف حضور ‌هاشمی در انتخابات نیز است و در حد امكان اجازه حضور وی در انتخابات را نخواهد داد.

دورکردن آیت ا... از اصلاح‌طلبان!

در علاقه این روزهای اصولگرایان به آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی باید این نکته را فراموش نکرد که یکی از اهداف آنها دور کردن اصلاح‌طلبان از اطراف رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است چرا که به خوبی می‌دانند پس از بی‌توجهی آنها به رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رقیب دیدن او، این اصلاح‌طلبان بودند که مشی حرمت بزرگان را در دستور کار خود قرار دادند و به‌رغم اینکه رئیس مجمع تشخیص مصلحت را اصلاح‌طلب نمی‌دانستند اما دانستند که او مرد روزهای سخت کشور است و ثبات و آرامش در کشور که هدف اصلی اصلاح‌طلبان است با عملکرد سال‌های سال آیت‌ا... همخوانی دارد لذا به او نزدیک‌تر از قبل شدند. 

پس اصولگرایان در چنین موقعیتی باید فکری بکنند تا هر چه می‌توانند آیت‌ا... را از اصلاح‌طلبان دورتر کنند. یک راهکار آنها برای نیل به هدفشان تعریف و تمجید از ایشان و در عین حال نسبت دادن آیت ا... به اردوگاه اصلاح‌طلبی است تا شاید با این ترفند قدیمی و نخ‌نما شده، او را از توجه به یک طیف سیاسی در کشور برحذر دارند اما غافل هستند که آیت‌ا... شخصیتی فراجناحی است؛ جالب اینجاست که آنها در میانه اظهارات خود مجبور به اعتراف به فراجناحی بودن رئیس مجمع تشخیص مصلحت می‌شوند.

مثلا روز گذشته یک فعال سیاسی اصولگرا درباره جایگاه ‌هاشمی‌رفسنجانی در شرایط فعلی کشور ابراز عقیده کرد: جریانی در درون جریان اصلاحات تعریف می‌شود و اثرات خاص خود را داشته و مهم است که جریان آقای ‌هاشمی است. آقای ‌هاشمی براساس منش همیشگی خود تلاش می‌کند فراتر از دو جناح عمل کند و برنامه‌هایی که مطرح می‌کند، هر دو جریان را در بر داشته باشد. م

حبیان با بیان این اعتقاد که «معتقدم در میان کاندیداهایی که مطرح شده‌اند، تنها کسی که صاحب گفتمان است آقای‌ هاشمی است»، گفت: ایشان با طرح گفتمان «دولت وحدت ملی» از مدت‌ها پیش این مساله را مطرح کرده و عملا شاهدیم کاندیداهایی که مطرح می‌کنند به نحوی گوشه چشمی به همین گفتمان دارند.

تلاش آقای ‌هاشمی این است که مدیریت توأمان جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب را حول مدل دولت وحدت ملی داشته باشد. وی افزود: از طرف دیگر آقای‌ هاشمی افرادی را برای جریان اصلاح‌طلب معرفی کرده‌ است که دو نفر از کارگزاران هستند یعنی آقای نجفی و جهانگیری که هر دو نزدیک به دیدگاه‌های آقای‌ هاشمی هستند.

از سوی دیگر، حسن روحانی نیز فعال شده و این سه نفر با هم پیش می‌روند تا معلوم شود کدام یک می‌تواند نظر اصلاح‌طلبان را به خود جلب کند. البته حسن روحانی تلاش می‌کند فراتر از دو جریان عمل کند چون مشی او تقریبا شبیه مشی آقای‌ هاشمی است ولی در عین حال خواه‌ناخواه درون دسته‌بندی جریان اصلاحات قرار می‌گیرد. این کارشناس مسائل سیاسی درباره احتمال کاندیداتوری ‌هاشمی‌رفسنجانی نیز ابراز عقیده کرد: حدس می‌زنم آقای‌ هاشمی چنین ریسکی نکنند، مگر اینکه شرایط بسیار ویژه‌ای در آستانه انتخابات به‌وجود آید./آرمان

 


ویدیو : اصولگرایان; پشیمان از دیروز و امیدوار به امروز