اصرار سردفتران به نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد برخلاف رای دیوان عدالت / پلیس: برگ سبز سند رسمی است :




اخبار اجتماعی - اصرار سردفتران به نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد برخلاف رای دیوان عدالت / پلیس: برگ سبز سند رسمی است

سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران و دفتریاران درحالی بر الزامی بودن نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی تاکید دارند و سندهای صادر شده از سوی پلیس را غیرقانونی می دانند که پلیس می‌گوید براساس قانون اسناد صادر شده از سوی پلیس سند رسمی است و الزامی برای نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست.

چندی است که مناقشه نقل و انتقال خودرو میان کانون سردفتران و دفتریاران با پلیس راهور بالا گرفته است. کانون سر دفتران مدعی است که پلیس اجازه صدور سند برای خودروها را ندارد و اسناد صادر شده فاقد وجاهت قانونی است و نقل و انتقال خودرو حتما باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود این در حالی است که پلیس ادعاهای مطرح شده این کانون را رد می کند.

ثبت اسناد: الزامی بودن نقل و انتقال خودروها در دفاتر اسناد رسمی
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتر یاران مدعیند که در قانون نقل و انتقال خودروها در دفاتر اسناد رسمی الزامی است و باید پس از تعویض پلاک این نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود. این سازمان و کانون به تبصره ماده 29 قانون جدید راهنمایی و رانندگی استناد می کنند که در مجلس به تصویب اولیه رسیده بود اما توسط شورای نگهبان دارای ایراد شناخته و اصلاح شد.

 

دفاتر اسناد رسمی , تعرفه هزینه های دفاتر اسناد رسمی 95 , دیوان عدالت اداری


قانونی که تصویب نشد
در تبصره ماده 29 که به تصویب نهایی نرسیده بود، آمده است: نقل و انتقال وسایل نقلیه پس از اخذ مالیات و حقوق دولتی و ارائه مفاصه حساب تخلفات رانندگی باید به موجب سند رسمی تنظیمی در دفتر اسناد رسمی انجام شود. این در حالی است که این تبصره در قانون تصویب نشده و استناد سازمان ثبت و کانون سردفتران به تبصره ای است که به تصویب نهایی نرسیده و در قانون وجود ندارد.

دولت مخالف الزامی شدن نقل و انتقال خودرو در دفترخانه ها/ مردم را سرگردان نکنید
در حالی که اعضای کمیسیون قضایی مجلس هشتم قصد داشتند نقل و انتقال خودرو در دفترخانه ها را در قانون جدید راهنمایی و رانندگی الزامی کنند، هیئت وزیران با آن مخالفت کرده و الزامی نشدن نقل و انتقال خودرو را عاملی برای کاهش درآمد دولت نمی داند.

 

درنامه ای که به امضای رحیمی معاون اول دولت دهم رسیده، آمده است: دولت با افزودن ماده 30 مصوب کمیسیون قضایی به لایحه دولت به دلیل عدم پیش بینی در لایجه دولت و اینکه درآمدهای دولت را کاهش نمی دهد و موجب سرگردانی برای مردم می شود، مخالف است.

دفاتر پلیس 10 , دفاتر پلیس 10 تهران , اسناد رسمی

 
مخالفت شورای نگهبان با الزامی شدن نقل و انتقال خودرو
اما مسئولان کانون سردفتران بازهم با گذشت نزدیک به دوسال از تصویب قانون همچنان به تبصره دو ماده 29 که تصویب نشده است استناد می کنند. دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در حالی در آخرین اظهار نظرش مدعی شده که نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی الزامی است که در 20 بهمن ماه سال 89، شورای نگهبان الزامی شدن نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی را مغایر قانون دانسته و  اعلام کرده است: اطلاق تصویب آئین نامه در تبصره (2) ماده الحاقی نسبت به مواردی که از وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است، مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد.

قانون: پلیس مسئول صدور اسناد مالکیت خودرو است
از سوی دیگر احمد تویسرکانی معاون قوه قضائیه در مصاحبه ای اعلام کرده بود صدور هرگونه سند از سوی پلیس قانونی نیست و رسمی نیز محسوب نمی شود. قانون مدنی در باب اسناد و ماده 1287 آمده است: اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد ماموران رسمی، در حدود و صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد رسمی است. این در حالی است که پلیس نیز جزو مامورین رسمی محسوب می شود.

در همین حال بار دیگر محمدرضادشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در این باره گفت:آیت الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا دفترخانه ها را مسئول ثبت نقل و انتقال خودرو معرفی کرده است و ثبت نقل و انتقال خودرو را تنها در حوزه دفاتر اعلام کرده است.

این در حالی است که در ماده" 22" که در سال 88 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی،اسناد مالکیت و پلاک خودرو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیروی انتظامی است.

 

هزینه انتقال سند خودرو سال 95 , ساعات کار دفاتر پلیس 10 , انتقال سند خودرو


ماده 29 محل مناقشه/ اختیار پلیس در راه اندازی دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک
مسئولان کانون سردفتران در مصاحبه های مختلف پلیس را متهم به بی قانونی کرده و با استناد به تبصره های ماده 29 قانون جدید راهنمایی و رانندگی می گویند باید در مراکز تعویض پلاک دفاتر اسناد رسمی وجود داشته باشد. این در حالی است که پلیس می گوید در تبصره یک ماده 29  برخلاف ادعاهای مسئولان ثبت و کانون ،آمده است: نیروی انتظامی می تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم کند.
 

سایت رسمی ایران خودرو , مراحل انتقال سند خودرو , لیست دفاتر پلیس 10 تهران


پلیس: نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی اختیاری است/ رفتن مردم به دفاتر نفع و ضرری برای پلیس ندارد
در همین حال  سردار مومنی رئیس پلیس راهور  در مورد ادعاهای سازمان ثبت اسناد و املاک و کانون سردفتران و دفتریاران و متهم شدن پلیس به بی قانونی به مهر گفت: طبق قانون دو طرف معامله مکلف هستند برای نقل وانتقال خودرو به پلیس مراجعه کنند. اما پس از تعویض پلاک می توانند به صورت اختیاری در دفاتر اسناد رسمی حاضر شوند. مراجعه یا عدم مراجعه به دفترخانه ها نفع یا ضرری برای پلیس ندارد.

به گفته وی، دغدغه پلیس به این خاطر است که رفتن به دفاتر اختیاری است. ضمن اینکه سند سبز صادر شده از سوی پلیس از نظر قانون ملاک بوده و جزو اسناد رسمی محسوب می شود. اصرار کانون سردفتران و تفسیر قانون به اینکه حضور مردم در دفترخانه ها برای نقل و انتقال خودرو الزامی است، موضوعی است که جنبه انتفاعی دارد. وقتی نقل و انتقال خودرو  در دفاتر اسناد رسمی الزامی نیست،می توان از افزایش سفرهای درون شهری،اتلاف وقت شهروندان و تحمیل هزینه بیشتر جلوگیری کرد.

به گفته رئیس پلیس راهور شکایت دفاتر اسناد رسمی در دیوان عدالت نیز رد شده است.

اخبار اجتماعی - مهر


ویدیو : اصرار سردفتران به نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد برخلاف رای دیوان عدالت / پلیس: برگ سبز سند رسمی است