اسكار 2013 به فیلم 70 میلی‌متری می‌رسد؟ : آنچه بازاریابی و اكران این فیلم را ...


آنچه بازاریابی و اكران این فیلم را متفاوت كرده، این نكته است كه اندرسن «استاد» را به شیوه 70 میلی‌متری ساخته است. حتی در آمریكا هم به اندازه كافی سالن‌هایی كه امكان پخش این فرمت را داشته باشند، وجود ندارد هفت صبح: نمایش خصوصی«استاد» فیلم جدید پل تامس اندرسن نشان می‌دهد پیش‌بینی‌ها درباره آن به عنوان یكی از مهم‌ترین آثار سینمایی سال اشتباه نبوده است

فیلم جدید پل تامس اندرسن كه از مدت‌ها قبل به عنوان یكی از مهم‌ترین آثار 2012 در جوایز سینمایی معرفی می‌شد، عاقبت برای نخستین بار به نمایش درآمد اما نه در جشنواره‌های پر زرق و برق و با حضور ستاره‌ها روی فرش قرمز. در حالی كه قرار بود «استاد» به جشنواره كن 2012 برسد، این اتفاق نیفتاد و در برنامه جشنواره فیلم ونیز قرار گرفت اما جمعه شب در سالنی در سانتا مونیكا در ایالت كالیفرنیا این فیلم برای نخستین بار روی پرده رفت. این نمایش خصوصی كه برایش اعلان عمومی نشده بود، در سالن آئرو و بعد از نمایش فیلم «درخشش» استنلی كوبریك انجام شد و با استقبال عجیبی از طرف حاضران روبه‌رو شد.

این اكران مخفیانه البته به‌سرعت از طریق شبكه‌های اجتماعی به‌خصوص توییتر افشا شد و كسانی كه فیلم را دیده بودند، به اظهار نظر درباره آن پرداختند. مایكل گالاگر كارگردان آمریكایی در توییتر خود نوشت: «همین حالا «استاد» را دیدم. هیچ فیلمی نتوانسته بود چنین حسی به من دهد. نمی‌توانم این حس را توصیف كنم یا به فیلم نمره دهم. میخكوب شده‌ام.» اندرو الدرت تهیه‌كننده و مدیر تولید آمریكایی هم درباره فیلم پل تامس اندرسن چنین گفت: «استاد حیرت‌انگیز بود. اسكار از سر و كول این فیلم می‌ریزد.» تماشاگران عادی هم كه فیلم را دیده‌اند، به اشكال گوناگون از آن تعریف كرده‌اند. اما فارغ از كیفیت فیلم، آنچه بازاریابی و اكران آن را متفاوت كرده، این نكته است كه اندرسن «استاد» را به شیوه 70 میلی‌متری ساخته است. حتی در آمریكا هم به اندازه كافی سالن‌هایی كه امكان پخش این فرمت را داشته باشند، وجود ندارد و از یكی دو هفته پیش شایعاتی درباره امكان عدم موفقیت فیلم مطرح شده بود. با این حال كمپانی وینشتاین كه پخش فیلم را بر عهده دارد، بعد از حضور این فیلم در جشنواره‌های ونیز و تورنتو قصد دارد آن را از 14 سپتامبر در آمریكای شمالی اكران كند.

فیلم هلی 70 میلی متری , بهترین فیلم های 2013 , جک 3 5 میلی متری

فیلم قبلی پل تامس اندرسن «خون به پا خواهد شد» دو اسكار برد و هرچند در رشته‌های كارگردانی و فیلم ناموفق بود اما در بیشتر جوایز انجمن‌های منتقدان به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد. حالا پنج سال گذشته و به نظر می‌رسد فیلمساز 42 ساله كه پنج بار نامزد اسكار شده و هرگز آن را به خانه نبرده، می‌خواهد با «استاد» طلسم‌شكنی كند. او از دهه 1990 و در حالی كه بسیار جوان بود، با فیلم‌هایی مثل «شب‌های یوگی» و «مگنولیا» نام خود را به عنوان یكی از مستعدترین فیلمسازان سینمای آمریكا مطرح كرد. آثار او البته به دلایل گوناگون هرگز در حوزه سینمای جریان اصلی هالیوود قرار نمی‌گیرند و در باكس‌آفیس به رده‌های بالا صعود نمی‌كنند.

با این حال اندرسن یكی از محبوب‌ترین فیلمسازان نزد منتقدان و رویدادهای سینمایی آمریكاست كه هر فیلمش بالقوه توانایی جلب نظر مخاطبان خاص را دارد. داستان «استاد» در دهه 1950 می‌گذرد و به رابطه میان رئیس یك سازمان مذهبی فراگیر در آمریكا كه همه او را به عنوان استاد می‌شناسند با مردی آواره می‌پردازد. نقش استاد را فیلیپ سیمور هافمن و نقش مرد آواره را یواكین فونیكس بازی می‌كنند.

امی آدامز و لورا درن هم بازیگران زن اصلی هستند. به نظر می‌رسد اندرسن بار دیگر به طرح موضوع ایمان و اعتقاد درونی و چالش آن با دنیا و وسوسه‌های بیرونی پرداخته است. این مضمون مورد علاقه اوست كه در «مگنولیا» و «خون به پا خواهد شد» به شكل آشكاری خط داستانی را تحت تاثیر قرار می‌داد. به نظر می‌رسد از همین حالا باید نام «استاد» را در فهرست رقابت اسكار 2013 ثبت كرد و منتظر ماند كه آیا اعضای آكادمی این بار مجسمه طلایی را به پل تامس اندرسن اهدا می‌كنند یا او باز هم ناكام می‌ماند..


ویدیو : اسكار 2013 به فیلم 70 میلی‌متری می‌رسد؟