اسد: نابودی تسلیحات شیمیایی یک سال طول می‌کشد و یک میلیارد دلار هزینه دارد :



یک میلیارد چند صفر دارد , هزینه دلار , میلیارد چند صفر دارد

اسد: نابودی تسلیحات شیمیایی یک سال طول می‌کشد و یک میلیارد دلار هزینه دارد

رئیس‌جمهوری سوریه، تاکید کرد که به برنامه امحای تسلیحات شیمیایی کشورش پایبند است ولی هشدار داد که این کار ممکن است تا یک سال طول بکشد و یک میلیارد دلار هزینه بردارد چرا که این کار از نظر فنی، یک عملیات خیلی پیچیده است.

به گزارش ایسنا،‌ بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: چنین روندی هزینه زیادی می‌برد. برخی برآورد می‌کنند حدود یک میلیارد دلار. اگر دولت آمریکا آماده است هزینه این کار را بدهد و مسئولیت انتقال مواد سمی به ایالات متحده را می‌پذیرد، حاضریم این سلاح‌ها را تحویل آمریکا دهیم.

رئیس‌جمهوری سوریه در این مصاحبه از موضع آمریکا درباره بحران داخلی در این کشور انتقاد کرد و گفت: واشنگتن بر عکس مسکو، تلاش کرده است در مسائل داخلی و حکومتی سوریه دخالت کند.

رئیس جمهوری سوریه با تاکید براینکه به اجرای برنامه منهدم کردن تسلیحات شیمیایی این کشور کاملا متعهد است بار دیگر گفت که سوریه مسئول حملات شیمیایی 21 اوت نیست.

وی در ادامه با اذعان به اینکه دولت دمشق تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد، اعلام کرد: این مساله دیگر از کسی مخفی نیست. حمله شیمیایی 21 اوت که در آن حدود هزار نفر کشته شدند تعرض به قوانین بین‌المللی بود اما دولت دمشق عامل این حملات نبود بلکه جناح مخالف دست به چنین اقدامی زده است. ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی از گاز سارین استفاده کرده‌اند.

اسد ضمن رد اتهامات مطرح شده علیه دولتش در زمینه استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت: این احتمال وجود دارد که تسلیحات شیمیایی مورد استفاده در سوریه توسط یک دولت خارجی به سوریه آورده شده باشد. گاز سارین گاز آشپزخانه خوانده می‌شود و این مساله به این خاطر است که هر کسی می‌تواند در خانه خود آن را تولید کند. ما می‌دانیم که همه شورشیان توسط دولت‌های خارجی حمایت می‌شوند.

رئیس جمهوری سوریه همچنین تصاویر پخش شده در اینترنت در خصوص حملات شیمیایی سوریه را رد کرد و گفت: در اینترنت جعل اسناد بسیار روی می‌دهد.

بشار اسد همچنین گفت که دولتش متعهد است تا تمام شرایط توافقنامه پیشنهادی روسیه را عملی سازد.

رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد: به طور کلی وقتی ما به عنوان کشور سوریه قراردادی را امضا می‌کنیم همواره به قرارداد امضا شده متعهد هستیم.

رئیس جمهوری سوری در عین حال خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص پیشنهادش درباره اقدام نظامی علیه دمشق گفت: به مردم خود گوش کن و از خرد جمعی تبعیت کن.

بشار اسد با اشاره به اینکه افرادی که در جریان درگیری‌ها با نیروهای دولتی کشته شده‌اند اغلب تروریست هستند گفت: این جنگ است و جنگ نمی‌تواند بدون خونریزی باشد.


ویدیو : اسد: نابودی تسلیحات شیمیایی یک سال طول می‌کشد و یک میلیارد دلار هزینه دارد