استقبال اتحادیه اروپا از پیشنهاد ترکیه درباره مهاجران/ انتقاد اردوغان از بدقولی اروپا :



انتقاد قاضی پور از راه اندازی دفتر اتحادیه اروپا , اتحادیه اروپا , خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

رهبران اتحادیه اروپا از پیشنهاد ترکیه برای بازگرداندن تمام مهاجرینی که از خاک این کشور وارد اروپا شده‌اند، موافقت کرد و چارچوب درخواست‌های آنکارا برای دریافت پول بیشتر را پذیرفت. در مقابل مذاکرات پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا شتاب می‌گیرد و سفرهای بدون روادید انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا ، به نقل از خبرگزاری رویترز، با این حال جزئیات مهم همچنان حل نشده باقی مانده و 28 رهبر عضو اتحادیه اروپا گفته‌اند که کارهای بیشتری باید بر روی بسته "جاه‌طلبانه" ترکیه انجام شود تا این توافق نهایتا به سرانجام برسد و بررسی آن را به نشست آتی که 17 و 18 مارس (27 و 28 اسفند) برگزار می‌شود، موکول کردند.

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته که اتحادیه اروپا می‌خواهد در پرداخت سه میلیارد یورو در رابطه با مهاجران تاخیر چهار ماهه بیندازد و این اقدام را به باد انتقاد گرفت.

وی در سخنرانی‌اش در آنکارا گفت که احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اکنون در بروکسل است و وی امید دارد که رئیس دولت آنکارا با پول برگردد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس از پیشنهاد "شگفت‌آور" ترکیه در نشست اضطراری بروکسل استقبال کردند و امید دارند که با این روش بدترین بحران مهاجرت از پایان جنگ جهانی دوم حل شود. بیش از یک میلیون تن از خاورمیانه از ترس جنگ و فقر گریخته و از اوایل 2015 به شکل گسترده‌ای از ترکیه وارد یونان می‌شوند و سپس به سمت شمال اروپا حرکت می‌کنند.

نخست‌وزیر ترکیه گفته که کشورش آماده است تا تمام مهاجرانی را که از طریق ترکیه وارد اروپا شده‌اند در آینده نزدیک بازگرداند که شامل آوارگان سوری هم می‌شود. با این حال اردوغان می‌گوید که کشورش میزبان بیش از 2/5 میلیون آواره بوده و ورود آنها به ترکیه تقصیر آنکارا نیست.

وی گفت: آنها در آن طرف می‌گویند که آوارگان را راه ندهید. باشد اما مگر ما آنها را می‌فرستیم؟ آنها از طریق دریا می‌آیند و متاسفانه بسیاری از آنها می‌میرند. نگاه کنید همسایگان ما چه می‌کنند؟ برخی از آنها قایق‌های آوارگان را سوراخ می‌کنند تا آنها غرق شوند. حال ببینید رویکرد ما چقدر با آنها تفاوت دارد.

سخنان اردوغان کنایه‌ای آشکار به گشت‌ ساحلی یونان بود که ظاهرا در غرق کردن قایق پناهجویان و آوارگان نقش داشته است؛ اتهامی که آتن به شدت تکذیب می‌کند.

نخست‌وزیر ترکیه در ازای توقف ورود مهاجران به اروپا خواسته است تا کمک مالی این اتحادیه تا سال 2018 دو برابر شود تا آوارگان سوری بتوانند در ترکیه بمانند. بر طبق سندی که به دست رویترز رسیده است، اروپا در ازای هر مهاجری که از جزایر یونان به ترکیه بازگردند، یک آواره سوری را مستقیما از ترکیه می‌گیرد.


  اخبار بین الملل  -  ایسنا 


ویدیو : استقبال اتحادیه اروپا از پیشنهاد ترکیه درباره مهاجران/ انتقاد اردوغان از بدقولی اروپا