اسامی برتر دختران و پسران ایرانی : مدیرکل اسناد مدیریتی سازمان ثبت احوال در ...


مدیرکل اسناد مدیریتی سازمان ثبت احوال در خصوص فراوانی نام های سال جاری نیز گفت: در سال 92 برای پسران اسامی امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، محدطاها، محمد، علی، امیرمحمد، حسین، مهدی و محمدمهدی دارای فراوانی بیشتری هستند و در مورد دختران نیز اسامی فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، زینب، یسنا، ریحانه، هستی، ستایش، ثنا و مریم 10 اسم برتر دختران هستند. خبرگزاری مهر: مدیرکل اسناد مدیریتی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه 20 الگو برای نامگذاری دختران و پسران وجود دارد که 12 الگو به دختران اختصاص دارد، گفت: سالانه یک هزارم ولادتها دارای اسامی چالشی هستند که در کمیته مشورتی به تمامی اسامی درخواستی به جز اسامی خارجی مجوز نامگذاری داده می شود.

محسن اسماعیلی با بیان این مطلب تاکید کرد: نوع نامگذاری برای دختران بیش از پسران است به طوری که 12 الگو از 20 الگو به دختران اختصاص دارد.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که 220 هزار عنوان نام برای پسران و 250 هزار نام برای دختران وجود دارد و بر همین اساس می توان گفت که تنوع نامگذاری برای دختران بیش از پسران است.

مدیرکل اسناد مدیریتی سازمان ثبت احوال با اشاره به این که مهندسی نام برای این است که الگوهایی که از فرهنگ غربی و بیگانه گرفته شده تغییر پیدا کند گفت:  سالانه یک میلیون و 450 هزار ولادت در کشور ثبت می شود که یک هزارم درصد این ولادت ها دارای اسامی چالشی هستند که بعضاً ریشه خارجی در آنها دیده می شود.

وی از تشکیل کمیته های مشاوره نام در استانها خبر داد و اظهار داشت: کمیته های مشورتی نام در تمامی استان ها تشکیل شده است که در این کمیته ها اساتید زبان و ادبیات فارسی، عربی و باستانی حضور دارند و مشاوره های لازم را به والدینی که برای نامگذاری فرزندانشان مراجعه می کنند می دهند.

وی گفت: معمولاً به جز اسامی خارجی به نام های دیگر مجوز لازم داده می شود و در حال حاضر رویکرد بیشتر به سمت نام های ترکیبی ائمه با نام های مدرن است.

محسنی در خصوص فراوانی نام های سال جاری نیز گفت: در سال 92 برای پسران اسامی امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، محدطاها، محمد، علی، امیرمحمد، حسین، مهدی و محمدمهدی دارای فراوانی بیشتری هستند و در مورد دختران نیز اسامی فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، زینب، یسنا، ریحانه، هستی، ستایش، ثنا و مریم 10 اسم برتر دختران هستند.

وی گفت:  در 9 ماهه اول امسال برای دختران دارای فراوانی بیشتری هستیم چون رویکرد نام های نو، بدیع و ترکیبی بیشتر شده است.

مدیرکل اسناد مدیریتی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های انجام شده طی 95 سال اخیر اسامی محمد، علی، حسین، مهدی و رضا دارای بیشترین فراوانی و در مورد دختران نیز  فاطمه، زهرا، مریم، معصومه و زینب دارای بیشترین فراوانی هستند.


ویدیو : اسامی برتر دختران و پسران ایرانی