از sambo تا mambo با بحران استکهلم : استکهلم، پایتخت کشور سوئد، امن‌ترین شهر ...


استکهلم، پایتخت کشور سوئد، امن‌ترین شهر جهان و پاکیزه‌ترین هوای اروپا را دارد، اما همچنان نیم میلیون نفر در صف خانه دار شدن در این شهر جزیره ای جنوب شرق سوئد هستند.



پادشا: واژه سوئدی بو (bo) به معنای زندگی کردن است؛ و واژه سامبو (sambo) به معنای زندگی مشترک. همچنان که تعداد افرادی که از نردبان خرید خانه در سوئد بالا می‌روند، رو به افزایش گذاشته است، واژه جدیدی ایجاد شده است با عنوان مامبو (mambo)، یعنی زندگی با مادر. اکنون جوانان سوئدی زیادی را می‌توان مشاهده کرد که به دلیل بحران جدی مسکن در این کشور، نتوانسته‌اند خانه ای برای مستقل شدن دست و پا کنند و مجبورند با والدین خود، زندگی کنند. بنابراین، گذار از سامبو تا مامبو، واقعیت غیر قابل انکار جامعه سوئد قرن بیست و یکم است.

 سندروم استکهلم , بحران میانسالی , سندرم استکهلم
(بحران مسکن در پایتخت سوئد، همچنان به معضل شماره یک شهروندان این کلان شهر تبدیل شده است)

به گزارش پادشا؛ بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که طبق گزارشات اتحادیه خدمات مسکن در سوئد، جوانان بیش‌ترین آسیب ناشی از کمبود مسکن مناسب را دیده‌اند به گونه ای که، بیش از نیمی از متقاضیان مسکن را در این شهر، جوانان زیر 35 سال تشکیل می‌دهند. طبق گزارشات سال گذشته مقامات سوئدی، هم اکنون قریب به نیم میلیون نفر، متقاضی مسکن در این شهر هستند که برای خانه دار شدن، باید حدود 10 سال، انتظار بکشند.

 بحران خانه دار شدن در استکهلم به قدری بالاست که والدین، در ماه‌های اولیه به دنیا آمدن فرزند خود، نام وی را در صف انتظار خانه دار شدن در این شهر، قرار می‌دهند. آن هم نه برای خرید خانه، بلکه برای اجاره خانه‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگ، به افراد اجاره داده می‌شود و بهایی به نسبت، کم تر از دیگر خانه‌های اجاره ‌ای در این کلان شهر گران و زیبای اروپایی دارد.

بحران بی آبی , مدیریت بحران خوزستان , بحران آب اصفهان
(تصویری از بافت جزیره ای شهر استکهلم با خانه‌های چند طبقه و فلت)

استکهلم، شهری با حدود 2 میلیون نفر جمعیت، بیش از نیم میلیون متقاضی دریافت مسکن دارد که شمار زیادی از آن‌ها را جوانان زیر 35 سال تشکیل می‌دهند. پایتخت اسکاندیناوی، همچنان با بحران جدی مسکن ناکافی برای متقاضیانش رو به رو است و دولت در تلاش است تا این بحران ظرف سال‌های آینده، کاهش یابد. به همین دلیل، افرادی که با شور و اشتیاق برای تحصیل و زندگی به کشور سرد سوئد در شمال اروپا سفر می‌کنند، از بحران مسکن و خانه‌های اجاره ای در این کشور، اطلاع کافی ندارند و بعضاً، با مشکلات عدیده ای بر سر راه خود جهت زندگی در این کشور آرام و زیبای اروپا مواجه می‌شوند.

روزنامه سونسکا داگ بلاگت، سال گذشته میلادی با اشاره به آمار مرکز تجارت استکهلم اعلام کرد که در سال 2030، نرخ رشد جمعیت بزرگ‌ترین شهر سوئد یعنی استکهلم، از لندن، پایتخت انگلستان نیز بیش تر خواهد شد و در این زمینه، پیشتازی را در غرب تجربه خواهد کرد. رشد جمعیت فزاینده استکهلم، در سال‌های اخیر، با تعجب کارشناسان رو به رو شده است به گونه در سال 2012، بیش از 17 هزار نفر به جمعیت این شهر افزوده شد. طبق جدیدترین آمارها، جمعیت این شهر، بالغ بر دو میلیون و یکصد و سی هزار نفر گزارش شده است که نخستین شهر پر جمعت این کشور را تشکیل می‌دهد.

گرانی سرسام آور خرید یک خانه در استکهلم، که با بحران مسکن جدید رو به رو است، سبب شده است تا اکثر متقاضیان خانه، به سمت خانه‌های اجاره ای روی بیاورند که این مورد، افزایش شدید اجاره بها را به دنبال داشته است. بعضاً خانه ای با 2 اتاق در بیرون مرکز استکهلم، ماهیانه حدود 4 میلیون تومان، هزینه در بر خواهد داشت که رقم به نسبت بالایی برای خانواده‌های سوئدی، می‌باشد. سوئد از جمله کشورهایی است که بیش از 30 درصد حقوق ماهیانه افراد، برای مالیات کسر می‌شود. اما تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی برای شهروندان این کشو ر و اتحادیه اروپا رایگان و بعضاً با کمک هزینه‌های تحصیلی نیز همراه می‌شود.
 
تنها در سال 2012 میلادی، قیمت مسکن در سوئد 8 درصد افزایش یافته است. بر این اساس متوسط قیمت مسکن در سوئد 2.1 میلیون کرون (معادل 323.400 دلار) است. در شهر استکهلم پایتخت سوئد میانگین قیمت مسکن مبلغی بالغ بر 500 هزار دلار است. در شهرهای بزرگ و مهم دیگر سوئد مانند گوتنبرگ و شهر پناهنده خیز مالمو در جنوب سوئد، میانگین قیمت مسکن 2.8 میلیون کرون است. لازم به ذکر است که طی سالهای اخیر گزارش‌های زیادی در خصوص افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در سوئد منتشر شده و سوئد را، به عنوان یکی از بحرانی‌ترین عضو اتحادیه اروپا در زمینه مسکن معرفی کرده است.

 بحران 40 سالگی , بحران میان سالی , بحران میانسالی درمردان
(تصویر کلبه ای شیک که به دلیل بحران مسکن در کلان شهرهای سوئد، در جنگل ساخته شده است)

نشریه اقتصادی اکونومیست economist.com، در آگوست 2014 طی گزارشی با عنوان حباب در بازار مسکن اروپا اعلام کرد، به نظر می‌رسد، پس از بحران 2008، بازارهای مسکن اروپا دو مسیر را در پیش گرفتند. در دانمارک، یونان، ایرلند، هلند، پرتغال و اسپانیا، بازار مسکن به سرعت سقوط کرد؛ در برخی از این کشورها بازار مسکن همچنان به سقوط ادامه داده است. در دیگر کشورها شامل بلژیک، انگلستان، نروژ و سوئد، بازار مسکن پس از سقوط، رشد بسیار نگران کننده ای را تجربه کرده است.

هم اکنون در نروژ نسبت بهای مسکن به اجاره بها 65، در فنلاند 44 درصد و در انگلستان 43 درصد بیش از متوسط تاریخی است. میزان درآمدها در این کشورها نیز همچنان رشد پایینی دارد. نسبت قیمت به درآمد، 46 درصد بالاتر از متوسط بلند مدت آن در بلژیک و 27 درصد بالاتر از متوسط آن در فرانسه است. در برخی از شهرها، این مسئله حتی عجیب تر به نظر می‌رسد. بهای آپارتمان‌ها در استکهلم نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است. این افزایش در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن، 9 درصد بود. بهای مسکن در لندن 19 درصد افزایش یافته است که بخشی از آن را مرهون دلالان خارجی است.

کشورهای اروپایی برای کاهش بحران مسکن در این اتحادیه، تدابیر مختلفی را در دستور کار قرار داده‌اند. شاید چشمگیرترین ابتکار در کشور سوئد انجام شده باشد که از ماه جولای به صاحبخانه ها اجازه داده است بدون هیچ نوع نقشه یا مجوز، در باغچه‌های اطراف خانه خود، کلبه‌های اجاره ای کوچک بسازند. این کلبه‌ها می‌توانند با مساحت حداکثر 25 متر مربع و ارتفاع حداکثر 4 متر ساخته شوند. این کلبه‌ها کوچک‌اند اما برای استقلال جوانان، راه حل موقتی خوبی به شمار می‌روند.

متقاضیان مسکن در این شهر، باید از طریق اداره مسکن شهرداری استکهلم به نام Bostadsförmedlingen اقدام کنند. قرار گرفتن در صف خانه دار شدن، یک دهه به طول می‌انجامد که رقم جالب توجهی است.

بحران در سخنرانی , بحران کم آبی , بحران 30 سالگی
(تصویر ایندکس پرتال ثبت نام مسکن در شهرداری استکهلم)

گفتنی است، استان استکهلم، بر روی 14 جزیره قرار گرفته است و به دلیل آب راه‌های فراوانی که در کناران قرار دارد، به "ونیز شمال اروپا" مشهور است. طول روز در استکهلم در مواقع تابستان، 18 ساعت، و از اوایل پاییز تا پایان زمستان، قریب به 5 ساعت می‌باشد. قریب به 300 هزار مسلمان در کشور سوئد زندگی می‌کنند که به دلیل آب و هوای قطبی این کشور، در ماه مبارک رمضان بین 18 تا 23 ساعت، روزه هستند.


ویدیو : از sambo تا mambo با بحران استکهلم