از مختار نامه تا گلشیفته فراهانی : بازیگر نقش مختار در مجموعه تلویزیونی ˝مختارنامه˝ ...


بازیگر نقش مختار در مجموعه تلویزیونی ˝مختارنامه˝ معتقد است، سیستم فرهنگی ایران فرسوده شده و باید با یک نگاه انقلابی تغییر کند. فریبرز عرب‌نیا که  میهمان برنامه سینمایی هفت بود و به بحث پیرامون شرایط مدیریت فرهنگی در کشور و جایگاه بازیگری پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود ضمن ابراز گلایه از سیستم مدیریت فرهنگی کشور گفت: متاسفانه سیستم فرهنگی ما فرسوده شده است و به گمان من باید با یک نگاه انقلابی به طور کلی تغییر کند. این سیستم آنقدر اصلاح نشده و مانده که مانند آب راکد گندیده است.

گلشیفته فراهانی , مختار نامه , گلشیفته فراهانی فیلمها

بازیگر نقش "مختار" افزود: مقام معظم رهبری به تازگی فرموده‌اند "عالیترین دغدغه نظام جمهوری اسلامی ایران عدالت و اجرای آن است اگر چه در طول این 30 سال کارهای خوبی صورت گرفته اما مطلقاً راضی‌کننده نیست" و فرموده‌اند "30 سال آزمون و خطا دیگر کافی است" حالا باید بیاندیشیم که چرا رهبر می‌فرمایند مطلقا راضی کننده نیست.

عرب‌نیا ادامه داد: در بحث عدالت، اخلاق و تزکیه نفس مستقیما به مقوله فرهنگ مرتبط است، امام خمینی(ه) که روحشان شاد باشد همیشه می‌فرمودند تزکیه مقدم بر تربیت و تعلیم است. ایشان تزکیه نفس را فراتر از تعلیم و تربیت می‌دانستند، یعنی زمانیکه کسی قرار است در جایگاهی قرار بگیرد باید پیش از تعلیم و تربیت تزکیه نفس را انجام داده باشد.معتقدم اصلی‌ترین آفت بحث مدیریت فرهنگی در ایران نگاه اشتباه و تفسیر غیر حق به مقوله خودی و غیر خودی است، یک تعبیر به شدت تنگ نظرانه بر اساس احساسات و منافع شخصی که متاسفانه در مدیریت فرهنگی ما سالها است که جا افتاده و هر کدام از دوستان در هر دوره توجیهاتی برای رفتارهای خود داشته‌اند و ورای آن توجیهات و فارغ از تمام مشکلاتی که داشته‌اند زمانیکه به خروجی سیستم‌هایشان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم بیش از آنکه نخبگان و شایسته‌ها امکان کار پیدا کرده باشند نزدیکان آشنایان و کسانیکه با قواعد و تفسیرهای مدیران همخوانی داشته‌اند وارد جریان شده‌اند که متاسفانه کار خود را نیز بلد نبودند.

عرب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود مدیریت ناصحیح فرهنگی را عاملی برای از بین رفتن استعدادها دانست و درباره گلشیفته فراهانی گفت: گلشیفته فراهانی چگونه و برای چه از ایران رفت؟ مگر وی سرمایه ما نبود. آیا هم اکنون در خارج از ایران بازیگر موفقی است؟ مسلماً این طور نیست و معتقدم این بازیگر سوخت و ما مسبب این اتفاق بودیم.بنده کاری به عقاید سیاسی هیچ کس ندارم و درباره عرصه فرهنگ صحبت می‌کنم.

وی درباره جایگاه بازیگری در شرایط فرهنگی امروز ایران نیز گفت: مقام بازیگر در ایران از بین رفته است و همانطور که می دانید در جاهایی همچون هالیوود از طریق شمایل‌سازی به واسطه بازیگر جامعه را از بسیاری از سموم عاری و پاک می‌کنند و ایده‌هایی که باب میلشان است را در جامعه جاری می‌کنند. جهانی شدن و کمک به فرهنگ جامعه به واسطه کمک گرفتن ار بازیگران نیاز کمک مسولان دارد و حمایت‌های مورد نیاز باید صورت گیرد تا بازیگران با دقت و وسواس بیشتری نقش خود را انتخاب کنند

حرف اصلی عرب‌نیا در برنامه شب گذشته، وجود یک بیماری بلند مدت در بدنه فرهنگی کشور است که سالهاست چون ویروسی مسری تمام سیستم را آلوده کرده و کسی به فکر درمان آن نیست و مدیران تنها فکر میز و دوران مدیریت زودگذر خود هستند.

وی در این برنامه با انتقاد شدید از برخی چهره‌های فرهنگی و همچنین برخی بازیگران طنز تلویزیونی، از برخی زدوبندهای مالی در پشت پرده سینما و تلویزیون نیز یاد کرد.

این بازیگر سینما با انتقاد از عدم حمایت مسئولین از بازیگران تصریح كرد: آیا گلشیفته فراهانی سرمایه ما در زمینه بازیگری بود یا خیر؟ او چرا رفت؟ من كاری با عقاید و رفتارهای سیاسی افراد ندارم. اما چرا مسئولین باید از یك بازیگر حمایت نكنند كه شمایل او شكسته شده و افرادی كوتوله با افكاری پست به عنوان شمایل مردم مطرح شوند؟

منبع : برنا نیوز


ویدیو : از مختار نامه تا گلشیفته فراهانی