از شکنجه تا شنود؛ واکنش نامزدهای انتخابات آمریکا به حملات بروکسل : وقتی امنیت ...



واکنش سامی یوسف به انتخابات آمریکا , واکنش ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات آمریکا , واکنش‌ها به انتخابات آمریکا؛

وقتی امنیت ملی در مواجهه با گروه‌هایی مانند داعش یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکایی‌ها شده است، غیرمنتظره نیست که حملات بروکسل خیلی زود در گفته‌ها و موضع‌گیری‌های نامزدهای انتخاباتی آمریکا هم انعکاس پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا ، در ماه‌های اخیر و به ‌خصوص پس از آن‌ که دامنه حمله‌هایی که به نام داعش گره خورده بود به خاک آمریکا کشید، نگرانی در این باره در جامعه آمریکا هم بالا گرفت.

پس از حمله‌های هواداران داعش در پاریس در نوامبر گذشته که ۱۳۰ کشته بر جا گذاشت، تهدید تروریسم از پنجمین دغدغه آمریکایی‌ها به صدر دغدغه‌های آنها بالا پرید و با کشتار سن‌برناردینو کالیفرنیا که یک زوج وابسته به داعش مظنون اصلی آن هستند، خطر تروریسم در همان بالای فهرست نگرانی‌های آمریکایی‌ها ماند.

داوطلبان نامزدی جمهوری‌خواهان در این باره بی‌امان از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت این نگرانی‌ها انتقاد می‌کنند و این رئیس‌جمهوری دموکرات را به بی‌عملی یا سیاست‌های اشتباه در این باره متهم می‌کنند.‌

ترامپ: با شکنجه، اطلاعات بگیریم

دونالد ترامپ، میلیارد نیویورکی که هم‌چنان پیشتاز رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان است، در این باره باز هم از ایده‌ای که پیشتر مطرح کرده بود دفاع کرد؛ این‌که در بازجویی از متهمان تروریستی، باید از شکنجه غرق مصنوعی و دیگر شیوه‌های سخت بازجویی استفاده کرد تا بتوان اطلاعات گرفت. وی در عین حال پیشنهاد قبلی‌اش را درباره تقویت مرزبانی آمریکا باز هم مطرح کرد.

این نامزد جنجالی که با پیروزهای پیاپی و فاصله‌ای که با رقبایش حفظ کرده خود را در قامت نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه می‌بیند، گفته است مقام‌های آمریکایی "باید بتوانند هر کاری از دستشان بر می‌آید بکنند" تا برای خنثی ‌کردن حمله‌های احتمالی بعدی، اطلاعات به دست آورند.

در شکنجه غرق مصنوعی، بازجویان طوری روی صورت فرد مظنون آب می‌ریزند که کاملا احساس غرق‌شدن به او دست می‌دهد. این روش در دولت جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا استفاده می‌شد ولی وقتی باراک اوباما به ریاست‌جمهوری رسید آن را ممنوع کرد و بعد هم در گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه در سازمان اطلاعات مرکزی این کشور، به موارد مختلف آن اشاره شد.

اما ترامپ پس از حمله‌های بروکسل در شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا گفت که نه تنها این شیوه بازجویی موردی ندارد بلکه "اگر می‌شد قوانین را بازتر کنم، شیوه‌هایی خیلی بالاتر از آن را هم انجام می‌دادم." این داوطلب پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان هم‌چنین خواستار افزایش نظارت بر مسجدها در آمریکا شد تا بتوان جلوی حمله‌های مشابه احتمالی را در خاک ایالات متحده گرفت.

کروز: گشت پلیس را در محله‌های مسلمان‌نشین بیشتر کنیم

تد کروز، سناتور محافظه‌کار که پس از دونالد ترامپ در رده دوم رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان است، چاره جلوگیری از حمله‌هایی مانند آن‌چه در بروکسل اتفاق افتاد را در افزایش گشت‌های پلیس در محله‌های مسلمان‌نشین آمریکا دیده است تا بتوان به‌موقع، جلوی "تندرو شدن" مسلمانان آمریکا را گرفت.

این سناتور تگزاس که خیلی از جمهوری‌خواهان مخالف دونالد ترامپ، امیدوارند بتوانند وی را به جای ترامپ نامزد نهایی حزب کنند، هم‌چنین گفته است باید جلوی "موج" مهاجران را از کشورهایی که داعش در آنها فعال است، گرفت.

گروه تروریستی موسوم به داعش مسئولیت حمله‌های روز ۲۲ مارس در بروکسل را که دست‌کم ۳۰ کشته بر جا گذاشت، به عهده گرفته است.

هرچند موضع تد کروز، به دلیل برخی چهره‌های سرشناس جمهوری‌خواهان برای دونالد ترامپ، شاید چندان تفاوتی با موضع ترامپ ندارد که پیشتر خواستار منع ورود مسلمانان به آمریکا شده بود، اما سناتور تگزاس از میلیاردر نیویورکی انتقاد هم کرده است.

تد کروز از ایده دونالد ترامپ برای واگذاشتن اروپا به حال خود و کاهش حضور در ناتو انتقاد کرد و گفت این خودش به مشکلات خواهد افزود. با وجود موضع‌گیری مشابه این دو داوطلب پیشتاز جمهوری‌خواهان برای نظارت بیشتر بر مسلمانان در داخل آمریکا، واکنش آنها به کشتار بروکسل، فاصله موضع آنها درباره نحوه حضور بین‌المللی آمریکا را بارزتر کرد.

یک روز پیش از این حمله‌ها در بروکسل، ترامپ درباره لزوم حمایت آمریکا از ناتو ابراز تردید کرده بود و گفته بود که ایالات متحده باید به طور عمده، از هزینه‌هایش برای حضور در ائتلاف‌های دفاعی کم کند.

جمهوری‌خواهانی مانند تد کروز و حامیانش، دونالد ترامپ را "انزواگر" توصیف می‌کنند در حالی که خود ترامپ می‌گوید صرفا طرفدار "مداخله" در مسائل مختلف بین‌المللی نیست.‌

کلینتون: تجسس و شنود را تقویت کنیم

هیلاری کلینتون، پیشتاز رقابت‌های دموکرات‌ها برای نامزدی انتخابات، در واکنش به حملات بروکسل گفت که باید با افزایش تجسس و شنود اطلاعاتی، بتوان جلوی تکرار این حمله‌ها یا کشیده‌ شدن‌شان را به آمریکا گرفت. وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان خواستار افزایش همکاری و هم‌رسانی اطلاعاتی بین آمریکا و اروپا شد.

کلینتون از ایده دونالد ترامپ برای اجازه‌ دادن به شکنجه غرق مصنوعی انتقاد کرد و آن را هم خلاف ارزش‌های آمریکایی خواند و هم بی‌فایده. وی در عین حال از کسی که در حال حاضر محتمل‌ترین رقیبش در انتخابات ریاست‌جمهوری است، بابت پیشنهادش برای کاهش حضور آمریکا در ناتو و کاهش بودجه دفاعی انتقاد کرد و گفت که خودش یک حامی ناتو است.

سندرز: اتحاد بین‌المللی ضد افراط‌گرایی را تقویت کنیم

برنی سندرز که برای رسیدن به نامزدی حزب دموکرات با هیلاری کلینتون رقابت می‌کند، مثل او چاره مقابله با حمله‌های بروکسل را در تقویت هم‌رسانی اطلاعاتی بین آمریکا و اروپا و هم‌چنین افزایش دیدبانی شبکه‌های اجتماعی دیده است.

سناتور ایالت ورمانت که به سوسیالیست معروف است و عمده سیاست‌هایش در مقایسه با هیلاری کلینتون در طیف چپ‌تر دموکرات‌ها قرار می‌گیرد، در عین حال با افزایش تجسس و نظارت بر جامعه مسلمان آمریکا به‌شدت مخالفت کرده است.

سندرز که از ۲۵ سال پیش در کنگره ایالات متحده و از قانونگذاران این کشور بوده است، می‌گوید افزایش نظارت بر مسلمانان در آمریکا نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه خلاف قانون اساسی ایالات متحده است: "ما با یک سازمان تروریست و یک سازمان وحشی می‌جنگیم که آدم‌های بی‌گناه را می‌کشد. ما در حال جنگ با یک دین نیستیم."

این داوطلب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم‌چنین خواستار تقویت ائتلافی بین‌المللی برای مبارزه با افراط‌گرایی شد و بر همراه‌ کردن جامعه جهانی در این تلاش‌ها تاکید کرد.

با ادامه جنگ داخلی سوریه و حضور گروه داعش و هوادارانش در این کشور و همین‌طور در عراق و دیگر نقاط جهان به‌ خصوص اروپا، مساله افراط‌گرایی هم‌چنان در بین موضوع‌های اصلی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا باقی مانده است. به ‌خصوص بعید است داوطلبان حزب جمهوری‌خواه به ‌سادگی از مساله‌ای بگذرند که می‌توانند مرتب از آن برای کوبیدن سیاست‌های دولت باراک اوباما استفاده کنند.

 

  اخبار  بین الملل  -  ایسنا 


ویدیو : از شکنجه تا شنود؛ واکنش نامزدهای انتخابات آمریکا به حملات بروکسل