ازاستیضاح وزیر اقتصاد تا شکایت شهردار تهران :       هفته‌ای که گذشت، هفته‌ای ...



 

 

وزیر اقتصاد , شهردار تهران , استیضاح وزیر اقتصاد

 

هفته‌ای که گذشت، هفته‌ای پرکاربرای مجلس و نمایندگانش بود. در این هفته ماجرای اختلاس ۳هزار میلیاردی در خانه ملت پیگیری شد و گزارش اصل ۹۰ در صحن علنی قرائت شد، علی مطهری استعفایش را پس گرفت و سوال از از رئیس جمهور اعلام وصول شد، وزیر اقتصاد استیضاح شد و سرانجام استعفای علی مطهری در دستور کار مجلس قرار گرفت و سوال از رئیس جمهور از دستور کار خارج شد.

شفاف: هفته‌ای که گذشت، هفته‌ای پرکاربرای مجلس شورای اسلامی و نمایندگانش بود. در این هفته ماجرای اختلاس ۳هزار میلیاردی در خانه ملت پیگیری شد و گزارش اصل ۹۰ در صحن علنی قرائت شد، علی مطهری استعفایش را پس گرفت و سوال از از رئیس جمهور اعلام وصول شد، وزیر اقتصاد استیضاح شد و سرانجام استعفای علی مطهری در دستور کار مجلس قرار گرفت و سوال از رئیس جمهور از دستور کار خارج شد.

اوایل هفته بود که بحث اعلام وصول استعفای علی مطهری رنگ و بوی جدی به خود گرفت. در حالی که خبر‌ها از مجلس حاکی از این بود که فشار برروی نمایندگان برای پس گرفتن امضا‌های سوال از رئیس جمهور ادامه دارد، اعلام بررسی استعفای مطهری در دستور کار جلسه علنی یکشنبه مجلس قرار گرفت و این مساله با اعتراض تعدادی از نمایندگان مواجه شد. سرانجام پس از کش و قوس هایفراوان مجلس تصمیم گرفت استعفای مطهری را در جلسه ۴ شنبه مطرح کند.

اما بعد از جنجال‌های روز یکشنبه مجلس بر سر رسیدگی به استعفای علی مطهری در صحن علنی مجلس که در ‌‌‌نهایت با پافشاری نمایندگان به چهارشنبه موکول شد، خبر‌ها حاکی از این بود که تعدادی از نمایندگان که امضای خود رابرای سوال از رئیس جمهور پس گرفته بودند دوباره با این طرح اعلام موافقت کردند و حد نصاب امضا‌ها به ۷۳ رسیده است که برای اجرایی شدن طرح سوال کافی است.

به این ترتیب بود که علی مطهری اعلام کرد، استعفای خود را پس گرفته است و نایب رئیس مجلس، محمد رضا باهنر اعلام کرد، طرح سوال از رئیس جمهور به کمیسیون‌ها ارجاع داده می‌شود.

در همین گیر و دار مساله استیضاح وزیر اقتصاد در اولویت قرار گرفت. قرار بر این بود که وزیر اقتصاد ۳ شنبه در مجلس حاضر شود و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

روز دوشنبه اخباری از مجلس حاکی از این بود که دولتی‌ها تلاش‌های گسترده‌ای را برای جلوگیری از استیضاح وزیر اقتصاد آغاز کرده‌اند. در این میان، گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از عوامل اختلاس، بدون آنکه هیچ اسمی از عاملان اصلی و پشت پرده اختلاس بزرگ در آن قید شود در صحن مجلس قرائت شد، اما ۱۶۸ نماینده به جبران مبهم بودن این گزارش، در اقدامی متقابل به شکایت ۱۱ نماینده از احمدی‌نژاد، مسوول دفتر وی رحیم‌مشایی، رییس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی و وزیر اقتصاد رای دادند تا این پرونده به‌طور فوری به قوه قضاییه ارسال شود.

روز سه شنبه اما روز موعود بود و جلسه پرحاشیه استیضاح وزیر اقتصاد با حضور مستمر رئیس جمهور آغاز شد. احمد توکلی، عماد حسینی، عیسی جعفری، حسین دهدشتی، عزیر اکبریان، مصطفی رضا حسینی، عبدالله کعبی، نادر قاضی‌پور، حسین نقوی و جهانگیر‌زاده، نمایندگانی بودند که در موافقت با استیضاح صحبت کردند و کاظم دلخوش و علی لاریجانی از مخالفان استیضاح وزیر بودند. بعد از اینکه وزیر اقتصاد چندین بار در نطق خود از نمایندگان و مردم و دولت عذر خواهی کرد، رئیس جمهور باارائه آمارهایی از وی دفاع کرد و گفت حسینی بهترین وزیر اقتصاد در مقایسه با دیگر وزرای اقتصاد است.

پس از آن در میان بهت نمایندگان مجلس علی لاریجانی از وزیر اقتصاد دفاع کرد و از نمایندگان خواست به او یک فرصت دوباره بدهند و او را ببخشند و سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان، وزیر اقتصاد با ۲۴۴ عضو حاضر، ۹۳ رای موافق، ۱۴۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع در پست خود ابقا شد.

اما روز چهار شنبه در حالی که پیش‌تر گفته شده بود، سوال از رئیس جمهور به کمیسیون‌ها ارجاع شده است، استعفای علی مطهری در دستور کار قرار گرفت و علی لاریجانی اعلام کرد تعداد امضا‌ها برای سوال از رئیس جمهور به حد نصاب نرسیده است.

بعد از نطق انتقادی مطهری در صحن علنی مجلس، درباره این استعفا رای گیری شد و از میان ۲۹۰ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، تنها ۳۱ نماینده به استعفای او رای موافق دادند و ۱۵۵ نماینده بااستعفای او مخالفت کردند تا وزن حامیان دولت در مجلس مشخص شود. ۱۲ نماینده نیز به استعفای مطهری رای ممتنع دادند و به این ترتیب مطهری در مجلس ماندگار شد.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز در این هفته خبرساز بود. روز دوشنبه شهردار تهران دستور داد پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک از شهرداری به قوه قضائیه ارسال شود. این اقدام شهردار تهران مورد توجه بسیاری از سیاسیون قرار گرفت و ازاین اقدام حمایت کردند.

اختلاس ۱۰۰۰ میلیاردی در سازمان تامین اجتماعی نیز موضوع قابل توجه دیگری بود که روز سه شنبه روی خط رسانه‌ها رفت. در این روز رییس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی مجلس از اختلاس یک‌هزار میلیارد تومانی در ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر داد که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. پس از انتشار تخلف مالی کلان در شرکت‌های زیرمجموعه شستا، این سازمان نسبت به این خبر واکنش نشان داد. سازمان تامین‌اجتماعی در واکنش به اظهارات جعفر‌زاده اعلام کرد؛ تمام موارد بررسی شده در گزارش تحقیق و تفحص مجلس مربوط به عملکرد مدیریت‌های دوره قبلی سازمان تامین‌اجتماعی است و ارتباطی با عملکرد تیم مدیریتی یک سال گذشته ندارد..../شفاف


ویدیو : ازاستیضاح وزیر اقتصاد تا شکایت شهردار تهران