اردوغان: روسیه در صدد برپایی یک دولت کوچک سوریه در «لاذقیه» است : رئیس‏‎جمهور ...



نشست سه جانبه ایران، روسیه سوریه , زمان بازی ایران سوریه مقدماتی جام جهانی روسیه , نتیجه بازی امروز ایران و سوریه در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه

رئیس‏‎جمهور ترکیه با ادعای اینکه فقط 14 درصد از اراضی سوریه دست دمشق است، گفت: به نظر من روسیه تلاش می‌کند تا بشار اسد را به تشکیل یک دولت کوچک در لاذقیه وادار کند.

رجب طیب اردوغان در مصاحبه با شبکه «العربیه» که مشروح آن یکشنبه‏‌شب منشتر شد، در مورد مسائل مختلف منطقه از جمله سوریه، عراق و ایران اظهارنظر کرده است.

رئیس جمهور ترکیه در ابتدای گفت‎و‌گوی اختصاصی با این شبکه سعودی در خصوص حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق اظهار داشت که حضور نیروهای کشورش جهت آموزش عراقی ها در پادگان بعشیقه به درخواست عراق صورت گرفت. وی در خصوص اینکه نیروهای ترکیه عقب نشینی خواهند کرد یا خیر هیچ گونه اظهار نظری نکرده است.

وی افزود: پیشینه مطرح شدن موضوع نیروهای ترکیه در شمال عراق، به ائتلاف چهارگانه بین روسیه، سوریه، عراق و ایران بازمی گردد که آنکارا پیوستن به آن را نپذیرفت.

وی در مورد حضور نظامی ترکیه در شمال عراق گفت: رابطه بین عراق و ترکیه پیش از این بسیار خوب بود و هنگام سفر «العبادی» به آنکارا ما به وی اعلام کردیم که آماده ارائه هر گونه کمکی برای مبارزه با داعش هستیم. از این رو بنا به درخواست دولت عراق، ما خواستار تعیین مکانی مناسب برای ایجاد پایگاهی در عراق شدیم که در اواخر سال 2014 آن‌ها این پایگاه را به ما دادند و در مارس 2015 منطقه «بعشیقه» را برای ما فراهم آوردند و پس از آن ما نیروهای خود را برای آموزش به آن جا اعزام کردیم و مسئولان عراقی از جمله وزیر دفاع عراق نیز از این پایگاه دیدار کردند و از روند کارها مطلع شدند و از ما تقدیر و تشکر نیز به عمل آوردند؛ اما همراه با تحولاتی که در سوریه به وجود آمد و پس از آن پیمان چهار جانبه‌ای که بین سوریه، عراق ، ایران و روسیه تشکیل شد، آن‌ها از ما خواستند تا به این ائتلاف بپیوندیم و من آن زمان به ولادیمر پوتین گفتم، اینکه ما در یک ائتلافی حضور داشته باشیم که دولت سوریه که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم نیز حضور داشته باشد، امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: رابطه ما با دولت مرکزی عراق خوب بود تا اینکه پس از سقوط هواپیمای روسیه، اوضاع بحرانی شد. به همین دلیل عراق نیز گام‌هایی در این جهت برداشت.

وی در جواب این سؤال که در حال حاضر این عراق است که به شورای امنیت از ترکیه شکایت کرده و نه روسیه، مدعی شد: دولت عراق تا کنون هیچ اقدامی علیه داعش انجام نداده و یک قدم نیز در این راستا برنداشته است، اما ما برای آموزش و نه برای جنگ،  به آن‌جا رفته ایم.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره تنش رابطه ترکیه و روسیه  و اوضاع پیش آمده بین دو کشور نیز گفت: طبیعتا من نمی‌خواهم همانند پوتین حرف بزنم، ما سطح بالایی از ارتباط و همکاری را تجربه کردیم که در تاریخ بی سابقه بود و در حال حاضر نیز روابطمان با روسیه به طور کامل قطع نشده است. من همیشه گفته‌ام که روابط ما با روسیه نباید قطع شود و امیدوارم که هر چه سریعتر این بحران پایان بیابد.

وی افزود: روسیه بارها به حریم هوایی ما تجاوز کرده است و در یک بار به مدت 15 دقیقه در دریای سیاه وارد آسمان ما شد. در سوریه نیز یکی دوبار حریم هوایی ما را نقض کرد و من در کنفرانس «گروه 20» به پوتین گفتم که نباید حریم هوایی همدیگر را نقض کنیم چرا که نتایج غیر قابل پیش‌بینی در بر دارد.

اردوغان بار دیگر گفت: ما نمی‌خواستیم هواپیمای روس را هدف قرار دهیم و اینکه روسیه فکر کند که به اعتبار اینکه دولتی قوی است می تواند حریم هوایی دیگر کشورها را نقض کند، اشتباه است.

وی با تأکید بر اینکه ما خواستار بهبود روابط هستیم، گفت: من امیدوارم دیدارها و گفت‌و‌گوها ادامه یابد. ما نمی‌خواهیم برای خود دشمن بتراشیم بلکه می‌خواهیم دوستانمان زیاد شود.

رجب طیب اردوغان درباره بحران سوریه نیز گفت: در حال حاضر صرفا 14 درصد اراضی سوریه دست دولت بشار اسد است و بقیه دست دیگر گروه‌ها قرار دارد و امروزه ما می‌بینیم که روسیه به ادعای بمباران داعش شهروندان و معارضان معتدل را قتل عام می‌کند و به عنوان مثال اگر 100 نفر را بکشد 90درصد ‌آن ها از مردم عادی و معارضان و صرفا 10 درصد آن‌ها از داعش هستند.

وی ادامه داد: به نظر من روسیه تلاش می‌کند تا بشار اسد را به تشکیل یک دولت کوچک در  سور یه وادار کند. چرا؟ چون که فقط 14 درصد از اراضی سوریه دست دولت است.

اردوغان افزود: در حال حاضر مردم سوریه به دنبال دولتی هستند که تحت سایه آن به امنیت برسند اما در حال حاضر 12 میلیون سوری آواره هستند، 5 میلیون نفر مهاجرت کرده‌اند 2.5 میلیون نفر در ترکیه، 1.5 میلیون نفر در لبنان و 600 هزار نفر دیگر در اردن هستند.

رجب طیب اردوغان در ادامه در خصوص اوضاع پناهندگان سوریه تاکید کرد که ترکیه حدود 9.5 میلیارد دلار آمریکا برای پناهندگان سوریه هزینه کرد، این در حالی است که آنچه که از کمیساریای عالی امور پناهندگان وابسته به سازمان ملل در این خصوص دریافت کرده است حدود 420 میلیون دلار است.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه ترکیه در جهان از لحاظ کمک های مالی به پناهندگان سوری در جایگاه سوم جهان قرار دارد، گفت: به این کمک ها در آینده ادامه خواهیم داد حتی اگر هیچ کشوری از ترکیه حمایت نکند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه در خصوص حمایت آمریکا از گروه های کُرد سوریه با هماهنگی آنکارا گفت: ما با آمریکایی ها در این خصوص بحث و گفتگو کردیم.

اردوغان افزود: ترکیه با مردم کرد در سوریه و عراق مشکلی ندارد و همانگونه که می دانید «نیچروان بارزانی» (نخست وزیر اقلیم کردستان عراق) اکنون میهمان ما در ترکیه است، بلکه مشکل ما با کسانی است که با تروریسم همکاری می کنند و حزب « PYD»(حز اتحاد موکراتیک سوریه) یک گروه تروریستی است که دولت سوریه از آن حمایت می کند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه مصاحبه با شبکه العربیه به روابط عربستان و ترکیه اشاره کرد و گفت: روابط آنکارا و ریاض به سرعت رو به بهبودی است.

اردوغان با تاکید بر اهمیت سفر پایان ماه جاری میلادی وی به عربستان و دیدار با پادشاه سعودی گفت: روابط دو جانبه در زمینه های نظامی، سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی گسترش یافت و دو کشور در بسیاری از مسایل نظامی و در راس آن کشور یمن دیدگاه مشترکی دارند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین مساله توافق هسته ای ایران و تاثیر آن روی منافع ترکیه اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 هنوز تکمیل نشده است و در صورتی می توانیم آن را ارزیابی کنیم که به مرحله پایانی خود برسد و جهان نیز در حقیقت هر اقدامی که ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای انجام دهد را تائید نمی کند، اما موضوع اینکه نیت ایران دستیابی به انرژی هسته ای است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه درباره روابط ترکیه و ایران گفت: این دو کشور در مسایل مختلفی با یکدیگر اختلاف نظر دارند و این اختلاف نظرها نباید به روابط همسایگی ما آسیب بزند.

رجب طیب اردوغان خاطر نشان کرد: آنچه ما می خواهیم این است که تعامل دو کشور بر مبنای طایفه گری نباشد زیرا منجر به ایجاد خصومت و دشمنی بین ما می شود. به کشورهای سوریه، عراق، مصر، لیبی و تونس نگاه کنید. ما باید با همکاری همدیگر از مشکلات خود عبور کنیم تا در نتیجه آن قوی‎تر شویم.

 

اخبار بین الملل - فارس

 


ویدیو : اردوغان: روسیه در صدد برپایی یک دولت کوچک سوریه در «لاذقیه» است