ارتش نیجریه به جای «بوکو حرام»، شیعیان را هدف قرار می‌دهد : حمله نیروهای ارتش ...



نیروهای ارتش و پلیس نیجریه در حال حرکت به سمت مرکز اسلامی کانو هستند , ارتش , استخدام ارتش

حمله نیروهای ارتش نیجریه به خانه رهبر شیعیان این کشور و کشتار چندین تن در جریان این حمله، موضوعی بود که هرچند در ابتدا تنها در رسانه های محلی نیجریه بازتاب یافت، ولی با توجه به گستره و اهمیت حادثه، به سرعت در عرصه جهانی مورد توجه قرار گرفت. بر اساس گزارش ها، دستکم 20 تن در جریان این حمله جان باخته اند.

ارتش نیجریه به جای «بوکو حرام»، شیعیان را هدف قرار می‌دهدحمله نیروهای ارتش نیجریه به خانه رهبر شیعیان این کشور و کشتار چندین تن در جریان این حمله، موضوعی بود که هرچند در ابتدا تنها در رسانه های محلی نیجریه بازتاب یافت، اما با توجه به گستره و اهمیت حادثه، به سرعت در عرصه جهانی مورد توجه قرار گرفت. بر اساس گزارش ها، دستکم 20 تن در جریان این حمله جان باخته اند.

 پایگاه خبری «اینترنشنال بیزنس تایمز» در گزارشی از وقایع اخیر نیجریه می نویسد، در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به خانه رهبر شیعیان این کشور و دستگیری وی، دست کم 20 تن کشته شده اند. شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه، در خانه خود در شهر «زاریا» در منطقه «کادونا» بازداشت شده است.

این سایت می نویسد، هنوز دقیق مشخص نیست، علت این حمله و وقایع رخ داده چه بوده است؛ اما ارتش نیجریه مدعی است اعضای جنبش شیعیان این کشور، سعی داشته اند توکور بوراتای، رئیس ستاد ارتش را به قتل برسانند. این در حالی است که «جنبش اسلامی نیجریه» ضمن رد این اتهام، تصریح کرده که ارتش، اقدام به حمله به افراد بی دفاع کرده است. بر اساس گزارش ها، محمد توری، از رهبران ارشد این جنبش و مصطفی سعیدو، رئیس تیم پزشکی، از جمله افرادی بوده اند که به دست ارتش کشته شده اند.

رسانه های دولتی نیجریه مدعی هستندریال حمله ارتش پس از آن صورت گرفته که اعضای جنبش اسلامی، اقدام به بستن خیابانی کردند که بوراتای قصد عبور از آن را داشته است. سخنگوی ارتش مدعی است که نیروهای نظامی ابتدا از این افراد درخواست کرده اند که موانع ایجاد شده در خیابان را بردارند و پس از عدم اجرای این درخواست و حمله به نیروهای ارتش، آن ها را مورد حمله قرار داده اند.

در مقابل، جنبش اسلامی نیجریه با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود، تأکید کرده که ارتش به دنبال قتل عام اعضای این جنبش و رهبر آن بوده است. اعضا و طرفداران جنبش اسلامی، در شهرهای مختلف نیجریه و همچنین لندن، با برگزاری تظاهرات خواستار آزادی رهبر خود شده اند.

ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز گفته در جریان حملات شب گذشته، ده ها تن کشته و صدها تن نیز زخمی شده اند. وی با اشاره به اینکه نیروهای ارتش، خانه شیخ زکزاکی و همچنین مسجد شیعیان را مورد حمله قرار داده اند، گفته در حال حاضر مشخص نیست که شیخ زکزاکی و خانواده وی دقیقاً کجا هستند.

این نخستین باری نیست که ارتش نیجریه اقدام به حمله به اعضای جنبش اسلامی می کند. در ژوئیه 2014، پس از برگزاری یک تظاهرات در طرفداری از مردم فلسطین در زاریا، 34 تن از اعضای جنبش توسط ارتش کشته شدند. این واقعه، خشم گسترده ای را در عرصه بین المللی برانگیخت و کمیسیون حقوق بشر اسلامی (IHRC) نیر تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد.

گفتنی است در این میان، برخی رسانه های غربی تلاش دارند ضمن تطهیر ارتش نیجریه، انگشت اتهام را به سوی اعضای جنبش اسلامی نیجریه و شیعیان این کشور نشانه رفته و همسو با دولت نیجریه، آن ها را مقصر حادثه اخیر معرفی کنند. سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از این جمله است که در گزارش خود مدعی شده هرچند تمرکز اصلی ارتش نیجریه بر مبارزه با گروه تروریستی «بوکو حرام» در شمال شرق کشور قرار دارد، روابط جنبش اسلامی با گروه های مسلح، همواره مایه نگرانی بوده است.

بلومبرگ در ادامه ادعاهای خود می افزاید، جنبش اسلامی، یک گروه مسلح و مرتبط با ایران و حزب الله لبنان است که در مقاطعی، وارد درگیری با گروه های سنی در برخی مناطق نیجریه شده است. با این حال، حتی همین سایت نیز در پایان مطلب خود به نقل از یک کارشناس تأکید می کند که اقدام نظامی علیه جنبش اسلامی، غیرعاقلانه است، زیرا این گروه هیچ اقدام تروریستی مرتکب نشده و از سوی دیگر، در حال حاضر باید اولویت ارتش نیجریه مبارزه با بوکو حرام باشد.

 

اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو : ارتش نیجریه به جای «بوکو حرام»، شیعیان را هدف قرار می‌دهد