ادعاهای وزرای قطری و سعودی درباره ایران/ ایران عضو دائم «شانگهای» می‌شود؟ :



درباره ایران , شعر درباره ایران , نظر توریستها درباره ایران

تأکید موگرینی بر نقش ایران در حل بحران سوریه، عجز عربستان در جلوگیری از حضور ایران در نشست صلح سوریه، ادعاهای وزرای خارجه عربستان سعودی و قطر درباره ایران، جدی شدن احتمال عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و درخواست بان کی مون برای توقف اجرای حکم اعدام شیخ نمر، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

 موضوع حضور ایران در نشست بین المللی وین برای حل و فصل بحران سوریه، امروز نیز یکی از محورهای اصلی مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. روزنامه «لوموند» در این زمینه گفت و گویی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داده که در آن، فدریکا موگرینی حضور ایران را در کنار دیگر بازیگران سیاسی، تنها راه حل برای بحران سوریه دانسته است. وی اظهار داشته: «نکته حائز اهمیت این است که همه بازیگران منطقه‌ای درگیر و همچنین جامعه بین‌الملل، برای گفت و گو درباره گذار سیاسی حضور داشته باشند. پس از توافق هسته‌ای ماه ژوئیه، اتحادیه اروپا کارآمدترین مجرای گفت و گو با ایران را در اختیار دارد و بنابراین، این اتحادیه می‌تواند کمک کند که این بازیگر مهم، ذی‌نفع باشد».

*****

از سوی دیگر، معاون وزیر خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری «فرانس 24» اظهار داشته از ابتدا مشخص بود که حضور ایران در مذاکرت صلح سوریه ضروری است. آنتونی بلینکن اظهار داشته از همان ابتدای روند تلاش برای برقراری صلح در سوریه، مشخص بود که بالاخره روزی ایران باید در گفت و گوها شرکت کند و امیدواریم ایران بتواند نقشی مثبت ایفا کند. وی مدعی شده تاکنون ایران با کمک به حکومت بشار اسد و همچنین کمک به حزب الله -که به نوبه خود از اسد حمایت می کند- نقشی منفی ایفا کرده؛ اما اکنون ایران یکی از طرف های گفت و گو در روز جمعه خواهد بود. وی درباره موافقت عربستان با حضور ایران در این گفت و گوها نیز تصریح کرده: «بر این باورم که همه به دنبال راه حلی سیاسی در سوریه هستند».

*****

این در حالی است که به عقیده «گاردین»، دعوت از ایران برای شرکت در نشست وین، به معنای عجز عربستان سعودی از پیشبرد دستور کار مدنظر خود است. این روزنامه می نویسد دعوت از ایران، نشانگر عجز عربستان و تغییر در سیاست های آمریکا و متحدان غربی اش و همچنین عزم جهانی برای حل بحران سوریه است. در ادامه این مطلب آمده ریاض پیش از این از تلاش های سازمان ملل برای دعوت از ایران درگفت وگوهای سوریه ممانعت کرده بود؛ اما اینکه اکنون ملک سلمان، پادشاه عربستان با این مسئله کنار آمده، نشانگر اراده آمریکا، عجز عربستان و عزم جهانی درباره سوریه است. گاردین می افزاید: «این اقدام پس ازمداخله نظامی روسیه درسوریه، نشان از آن دارد که کارها بر وفق مراد بشار اسد در جریان است».

*****

در همین حال، وزیر خارجه عربستان سعودی به بهانه موضع گیری خود درباره نشست وین، بار دیگر با لحنی طلبکارانه درباره ایران سخن گفته  است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، عادل الجبیر اظهار داشته عربستان در مذاکرات روز جمعه وین درباره سوریه شرکت خواهد کرد تا تمایل روسیه و ایران، دو حامی اصلی دولت سوریه، را برای حل سیاسی این بحران محک بزند. وی در کنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در ریاض افزود: «دیدگاه شرکای ما این است که ما باید نیات ایرانی ها و روس ها را درخصوص تلاش برای دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه محک بزنیم». جبیر در این کنفرانس خبری همچنین از نزدیک بودن پایان عملیات نظامی عربستان سعودی و متحدانش در یمن خبر داده است.

*****

اما به جز جبیر، یکی دیگر از وزاری خارجه کشورهای منطقه نیز درباره ایران اظهاراتی را مطرح کرده است. خالد العطیه، وزیر خارجه قطر در گفت و گو با شبکه خبری «الجزیره» به برخی از مسائل منطقه ای، از جمله موضع ایران و گفت و گوهای اخیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با ایران پرداخته و اظهار داشته: «ما اختلاف با ایران در منطقه را به عنوان اختلاف شیعه و سنی نمی‌نگریم... آنچه که  شاهد هستیم و از آن بیم داریم، ستیز بین اعراب و پارسیان است که از آن اجتناب می‌کنیم». العطیه همچنین از ایران خواسته با ملایم تر کردن لحن و موضع گیری های خود، به پیشبرد گفت و گوهای دوجانبه کمک کند. وی در بخشی دیگر از این مصاحبه درباره احتمال حضور نظامی مستقیم کشورش در سوریه سخن گفته و چنین امری را بعید و غیرعملی دانسته است.

*****

در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه را بازتاب داده که درباره احتمال عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، سرگئی ریابکوف اظهار داشته برداشته شدن تحریم های بین المللی موجود علیه ایران، یکی از عواملی است که به عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای یاری می رساند. وی تأکید کرده ایران می تواند پس از برداشته شدن تحریم ها به عضویت سازمان مذکور درآید. وی اظهار داشته: «ما فکر می‌کنیم که با تکمیل شدن امور مربوط به برداشته شدن فشار تحریم‌های ایران، راهی برای عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای پیش روی ایران قرار خواهد گرفت».

*****

در نهایت، خبرگزاری «آناتولی» درخواست دبیرکل سازمان ملل از حکومت عربستان سعودی برای خودداری از اعدام شیخ نمر، روحانی سرشناس شیعه را مورد توجه قرار داده است. استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که بان کی مون درباره حکم اعدام صادره علیه شیح نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعی عربستان، ابراز نگرانی کرده است. دوژاریک اظهار داشته: «بان کی مون امروز (چهارشنبه) در تماس تلفنی با پادشاه عربستان خواستار صدور فرمان عفو برای شیخ النمر شد». وی اشاره کرده با وجود درخواست های بین المللی برای ممانعت از مجازات اعدام شیخ نمر، این حکم یکشنبه گذشته از سوی دادگاه عالی عربستان صادر شد و این در حالی است که سازمان ملل با آن مخالف است.


 اخبار سیاست خارجی  - تابناک 


ویدیو : ادعاهای وزرای قطری و سعودی درباره ایران/ ایران عضو دائم «شانگهای» می‌شود؟