اختلالات روانی مدرن در کمین کودکان : جامعه مدرن امروز ظاهر زیبا را معیاری برای ...


جامعه مدرن امروز ظاهر زیبا را معیاری برای موفقیت می داند. شاید به همین دلیل باشد که بچه های امروزی هم حساسیت پیدا کرده اند و مدام به چاقی و لاغری یا جوش های صورتشان گیر می دهند.



مجله زندگی مثبت: جامعه مدرن امروز ظاهر زیبا را معیاری برای موفقیت می داند. شاید به همین دلیل باشد که بچه های امروزی هم حساسیت پیدا کرده اند و مدام به چاقی و لاغری یا جوش های صورتشان گیر می دهند. نتایج مطالعه ای که روی هزار کودک 9 تا 13 سال انجام گرد نشان داد بیش از 50 درصد از آنها در مورد وزنشان نگران هستند و فکر می کنند چاق هستند. با اینکه اضافه وزن در دوران کودکی سلامت بچه ها را تهدید می کند ولی از آن مهم تر، فشارهای روانی است که کودکان را در معرض خطر قرار می دهد. برای پیشگیری از اختلالات روانی که در پی این موضوع ممکن است کودکان و نوجوانان را درگیر کند، باید از قبل آماده باشید.

اعتماد به نفس نداره


وقتی فرزندتان از شما می پرسد «مامان! من چاقم؟» یا «صورتم زشته؟» او بدون شک از چیزی رنج می برد. زمانی که یکباره اشتهایش را از دست می دهد دنبال این است که با این کار وزنش را کم کند. بعضی مواقع ممکن است شما از شیوه حرف زدن کودکتان با هم بازی هایش متوجه این موضوع شوید. برای مثال زمانی که فرزندتان به دوست خود می گوید این خوراکی را نخور، چاقت می کند نشان می دهد، او با وجود سن کمش به فکر زیبایی ظاهری افتاده است.

اختلالات روانی کودکان , کتاب اختلالات روانی کودکان , اختلالات روانی کودکان نیازهای ویژ]

او را به خودش نشان دهید


براساس برهه سنی که نوجوانان در حال گذار از آن هستند، شناخت و پذیرفتن تغییرات جسمی یکی از مهم ترین دل مشغولی های آنهاست. تحقیقات مختلف نشان می دهد دختران در 10 تا 14 سالگی به طور محسوسی دچار ضعف اعتماد به نفس هستند. بنابراین مهم ترین کاری که والدین باید انجام دهند این است که اعتماد به نفس آنها را افزایش دهند. آنها با شناخت از فرزند خود می توانند توانمندی هایش را مدنظر قرار دهند و الگوهای رفتاری مطلوب را در او ایجاد کنند و تاکیدشان را روی همین توانمندی ها بگذارند.

با او حرف بزنید

بهتر است والدین و به ویژه مادران درباره تغییرات جسمانی دوران بلوغ با دختران خود صحبت و به آنها کمک کنند خود را باور کنند. دوران نوجوانی بسیار حساس است. در این دوره فرزندتان به توجه بیشتری نیاز دارد بنابراین باید روابط عاطفی عمیق تری با او برقرار کرد. والدین شاغل حتما باید زمانی از روز را به صحبت کردن با فرزند خود اختصاص دهند و درباره اتفاقاتی که در طول روز افتاده و مشکلاتی که با آنها مواجه اند، صحبت کنند.

او را با واقعیت آشنا کنید.


در این مواقع تصویر بدن در نوجوان، واقعی نیست، بهتر است فرزندتان با ماهیت واقعی عکس هایی که روی مجلات می بیند، آشنا شود. به او بگویید تنها چند درصد از مردم تناسب اندام دارند و آن چیزی که فرزندتان دنبال آن است، استانداردی غیرواقعی است و اینکه بسیاری از این عکس ها، دستکاری شده است. زندگی واقعی را با ظاهر واقعی به او نشان دهید.  

اختلالات روانی , اختلالات یادگیری در کودکان , اختلالات رفتاری در کودکان

خودباوری اش را تقویت کنید


به او بگویید خودباوری به معنای دوست داشتن خود به مقدار زیاد چه درونی و چه ظاهری است، آن طور که به نظر می رسد و آنچه به آن معتقد است. او می تواند خود را دوست داشته باشد و همیشه اعتماد به نفس مثبت داشته باشد. البته زمانی که اجازه ندهد برنامه تلویزیونی، سینما، مجلات و حتی دیگران بر او اثر بگذارند، خودش را از خودش دور کنند.

او را در آغوش بگیرید

خوب است بدانید تغییر با تایید نقاط قوت فرد ایجاد می شود. شما هنگامی می توانید تاثیرگذار باشید که ابتدا ویژگی های مثبت فرزندتان را ببینید و بگویید چرا برخی از پدران با شجاعت از ظاهر دختران خود تعریف نمی کنند؟ آنها را در آغوش نمی گیرند؟ مگر نه اینکه همه ما انسان ها به توجه نیاز داریم و از بیان عاطفی عزیزانمان سرشار از امید و انرژی می شویم؟ پس باید اجازه دهید فرزندتان نیز این انرژی را از محیط امن خانواده دریافت کند. فرزند شما به خصوص در دوران بلوغ برای کسب اعتماد به نفس نیازمند این توجه و حمایت عاطفی پدر و مادر است.

رسانه ها را جدی بگیرید

همیشه به فیلم ها، کارتون ها و سریال هایی که بچه ها تماشا می کنند دقت کنید. کارتون هایی که در آن شخصیت های چاق یا زشت تمسخر می شوند ممکن است پیام های خطرناکی را به فرزند شما مخابره کنند. در این مواقع سعی کنید به کودک خود بفهمانید هر انسانی شکل ظاهری مخصوص به خودش را دارد که در نوع خود زیباست. همچنین بسیاری از ویژگی های ظاهری مانند چاقی را می توان با تلاش برطرف کرد و هدف اصلی از این کار هم سالم تر بودن است نه زیباتربودن.


ویدیو : اختلالات روانی مدرن در کمین کودکان