اختلاس بزرگ چگونه رسانه‌ای شد؟ : در گزارشی به بررسی نحوه رسانه‌ای شدن اختلاس ...


در گزارشی به بررسی نحوه رسانه‌ای شدن اختلاس بزرگ در نظام بانکی ایران پرداختیم. البته تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان ذی‌ربط بابت رخ دادن این اختلاس بزرگ نه عذرخواهی کرده‌اند نه استعفا و فقط گفته‌اند:"ما گرفتیم." اختلاس بزرگ وابسته به امیر منصور آریا چگونه رسانه‌ای شد و به عبارتی، این اختلاس بزرگ را کجا کلید زد؟ پاسخ به این پرسش روند ماجرا را نشان می دهد و اینکه آیا مسئولان از این اختلاس بزرگ خبر داشته اند یا خیر.

نخستین بار خبرگزاری مهر از این گروه اختلاس‌گر پرده برداشت و در خبری کوتاه در هشتم مردادماه امسال نوشت: بانک مرکزی ارائه مجوز به بانک آریا را متوقف کرد؛ بانکی که قرار بود بانکداری اختصاصی و بازرگانی باشد تا بتواند در ابتدای فعالیت خود دسترسی به بازاری در حدود 3 هزار میلیارد تومان داشته باشد.

البته پیش انتشار این خبر، برخی روزنامه‌ها همچون روزنامه کیهان در بخش یادداشت روز خود نسبت به حرکت مشکوک جریان انحرافی در اقتصاد و لابی‌های گسترده برای تاسیس بانکهای خصوصی پرده برداشته بودند.

انتشار خبر توقف ارائه مجوز بانک مرکزی به گروه امیرمنصور آریا و عدم اعلام دلایل آن توسط مسئولان از ابهامات گسترده‌ای حکایت داشت به گونه‌ای که این موضوع رسانه‌ها را به تکاپو انداخت تا اینکه ابتدای شهریورماه سایت آینده از اختلاس بزرگ گروه آریا خبر داد. در ادامه ماجرا، بانک صادرات این خبر را تکذیب نکرد تا اینکه بزرگترین پرونده اختلاس وارد فاز جدید رسانه ای شود.

از آن پس بود که اختلاس بزرگ به خبرهای مهم، داغ و اول خبرگزاریها، سایتها و روزنامه‌ها تبدیل شد و در شهریورماه در کمتر روزی بود که رسانه‌ها در این باره خبری منتشر نکرده باشند.

حضور شتاب‌زده مسئولان دولتی در میدان اختلاس بزرگ نیز خود بر ابهامات افزود و با حکم به موقع آیت الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا به حجت الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور، پرونده فساد مالی بزرگ سروسامان بیشتری گرفت و اینکه مسئولان نظام در خط مقدم برخورد قانونی با اختلاس‌گر بزرگ و همدستان وی قرار دارند.

براساس آخرین خبرها، نزدیک به 1000 میلیارد تومان از این اختلاس بزرگ به بانکها برگشته ، ضمن اینکه اموال بلوکه شده گروه امیرمنصور آریا نیز 4700 میلیارد تومان برآورد شده است. مسئولان دولتی گفته‌اند که متهم اصلی این پرونده هم در بازداشت به‌سر می‌برد.

البته تاکنون هیچ کدام از مسئولان ذی‌ربط بابت رخ دادن این اختلاس بزرگ نه عذرخواهی کرده‌اند نه استعفا و فقط گفته اند:"ما گرفتیم."

منبع: مهر


ویدیو : اختلاس بزرگ چگونه رسانه‌ای شد؟