احتمال جولان مرغ 10‌ هزار تومانی در بازار! : رییس هیات‌مدیره مرغداران گوشتی ...


رییس هیات‌مدیره مرغداران گوشتی می‌گوید:«حذف ارز مرجع خوراک مرغ هنوز رسما اعلام نشده اما شواهد از حذف ارز و عدم‌حل این مساله از سوی نهاد‌های مسوول حکایت دارد و مرغداران بلاتکلیف مانده‌اند.» این مساله می‌تواند تبعات جدی‌ای برای پرورش‌دهندگان مرغ داشته باشد و احتمال دارد قیمت مرغ در کشور را به‌طور میانگین ۶۰ تا ۷۰‌ درصد افزایش دهد و قیمت مرغ در کشور را به مرز کیلویی ۱۰‌هزارتومان برساند. روزنامه شرق: در هفته‌ای که گذشت، اخبار ضدونقیضی از حذف ارز مرجع خوراک مرغ اعلام شد که شوک بزرگی برای پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار بود. خبری که می‌تواند پرورش مرغ در کشور با توجه به وابستگی پرورش‌دهندگان به واردات خوراک طیور را با چالش‌های جدی مواجه کند و همزمان باعث افزایش قیمت مرغ در کشور شود.

به‌ طوری‌که پیش از این مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران اعلام کرد: «به‌دنبال لغو تخصیص ارز هزارو۲۲۶تومانی به نهاده‌ها از سوی هیات دولت، شرکت پشتیبانی امور دام قیمت نهاده‌ها را افزایش داد.» همزمان پس از اعلام خبر حذف ارز مرجع خوراک، اخبار ضدونقیضی برای حل این مساله و پرداخت دوباره ارز هزارو۲۲۶تومانی به پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی و تخم‌گذار اعلام شد.

اما محمد یوسفی، رییس هیات‌مدیره مرغداران گوشتی می‌گوید: «حذف ارز مرجع خوراک مرغ هنوز رسما اعلام نشده اما شواهد از حذف ارز و عدم‌حل این مساله از سوی نهاد‌های مسوول حکایت دارد و مرغداران بلاتکلیف مانده‌اند.» یوسفی با اشاره به تبعات حذف ارز خوراک مرغ در کشور می‌گوید: این مساله می‌تواند تبعات جدی‌ای برای پرورش‌دهندگان مرغ داشته باشد و احتمال دارد قیمت مرغ در کشور را به‌طور میانگین ۶۰ تا ۷۰‌ درصد افزایش دهد و قیمت مرغ در کشور را به مرز کیلویی ۱۰‌هزارتومان برساند.

او همچنین می‌افزاید: چگونه است که معاون اول رییس‌جمهور در ابتدای تشکیل دولت اعلام می‌کند که ارز مرجع برای واردات نهاده‌های طیور تا پایان سال ادامه دارد اما خبرهایی مبنی بر حذف ارز مرجع از واردات خوراک دام و طیور اعلام می‌شود. این نوع تصمیم‌گیری که بدون مشورت و اطلاع تولیدکنندگان است زیبنده دولت تدبیر و امید نیست. رییس هیات‌مدیره مرغداران گوشتی ادامه داد: نخریدن مرغ و تخم‌مرغ از سوی مردم باعث می‌شود تا محصولات تولیدکنندگان روی دستشان بماند و آنها مجبور بشوند گله‌های مولد خود را برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر کشتار کنند که این عامل تنها باعث افزایش قیمت غیرقابل مهار در صنعت طیور می‌شود.

«با این تصمیم واردات مرغ را باید فراموش کنیم»

محمد یوسفی رییس هیات‌مدیره مرغداران گوشتی همچنین با اشاره به اینکه «حذف ارز مرجع برای واردات خوراک طیور باعث می‌شود، صادرات مرغ و تخم‌مرغ به‌کلی فراموش شود» می‌افزاید: برنامه‌ریزی ما به شکلی بود که بتوانیم سالانه به‌طور میانگین ۲۵ کیلوگرم مرغ سفید برای هر فرد تامین کنیم و علاوه بر آن بتوانیم زمینه صادرات مرغ و تخم‌مرغ در کشور را فراهم کنیم که با این تصمیم واردات مرغ را باید فراموش کنیم.

او همچنین به دیگر تبعات این تصمیم اشاره کرد و گفت: ۲۰۰‌هزار تن خوراک طیور خریداری شده بود تا بین مرغداران توزیع کند اما شرکت پشتیبانی امور دام دیروز قیمت جدید را با ۷۰‌درصد افزایش اعلام کرد. یوسفی می‌افزاید: در حالی که مرغداران صد‌میلیاردتومان به حساب پشتیبانی امور دام واریز کردند و ۲۰‌هزار تن خوراک طیور با قیمت قبلی یعنی ذرت کیلویی ۷۰۰تومان و سویا کیلویی ۱۰۵۰ تومان توزیع شد اما به تازگی شرکت پشتیبانی امور دام قیمت جدیدی اعلام کرده است.

سرانه مصرف مرغ در ایران ۲ برابر میانگین جهانی

اهمیت کنترل بازار مرغ در کشور به شکلی است که مردم ایران نسبت به سایر کشور‌های دنیا بیشتر مرغ مصرف می‌کنند. به‌طوری که سرانه مصرف گوشت مرغ در جهان معادل ۱۲کیلوگرم است، این در حالی است که سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران ۴/۲۴ کیلوگرم در سال است و بیانگر این نکته است که ایران از نظر تولید و سرانه مصرف جزو ۱۰ کشور اول دنیاست و سرانه مصرف آن دو برابر میانگین مصرف دنیاست.

از سوی دیگر بر اساس آمار مندرج در سالنامه آماری سال ۱۳۹۰ تعداد بهره‌برداران در پرورش انواع طیور و ماکیان در کشور دو میلیون‌ و ۱۸۵هزار و۶۰۰ نفر هستند که در مرغداری‌های سراسر کشور و همچنین به‌صورت پرورش بومی و خانگی مشغول به فعالیت هستند. از این میزان، حدود ۶۰۰‌ هزار نفر به‌ صورت صنعتی و نیمه‌صنعتی به تولید طیور مشغول بوده که بیش از ۹۰‌درصد تولید صنعت مرغداری کشور را به خود اختصاص می‌دهند. ظرفیت ثبت‌شده مرغداری‌های پرورش مرغ گوشتی کشور معادل ۲۴۳میلیون قطعه در سال و در قالب ۱۷هزارو۲۶۷ مرغداری است. همچنین ظرفیت ثبت‌شده پرورش مرغ تخم‌گذار کشور معادل  ۷۶ میلیون‌ و ۴۶ هزار قطعه است که در قالب ۱۴۳۲ مرغداری متمرکز است.


ویدیو : احتمال جولان مرغ 10‌ هزار تومانی در بازار!