اجرای طرح هر دانش آموز یک تبلت از سال آینده : رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات ...


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش از تعیین تکلیف نحوه ورود تبلت به مدارس کشور تا پایان سال خبر داد. خبرگزاری مهر: رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش از تعیین تکلیف نحوه ورود تبلت به مدارس کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: در سال تحصیلی آینده تعدادی از مدارس شهر تهران به عنوان پایلوت از تبلت استفاده می کنند.

یوسف نوری با بیان این مطلب گفت: بحث ورود تبلت به مدارس کشور و طرح" هر دانش آموز یک تبلت" پس از مطالعات و تحقیقات کارشناسی و مقایسه با سایر کشورها در دستور کار ما قرار گرفت.

وی افزود: کارگروهی در معاونت فناوری اطلاعات آموزش و پرورش تشکیل شده است و این کارگروه تا پایان امسال نحوه ورود این تبلت ها را به مدارس در حوزه اندازه، رنگ، سخت افزار و نرم افزار تعیین تکلیف می کند.

به گفته نوری، مطالعات و تحقیقات صورت گرفته از سوی کارشناسان نشان داد که می توان از تبلت به عنوان یکی از ابزارهای فناوری های نوین در راستای هوشمندسازی مدارس استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی آینده تعدادی از مدارس شهر تهران به عنوان پایلوت از تبلت استفاده خواهند کرد، گفت: بهره گیری از فناوریهای نوین می تواند تا 50 درصد زمان مورد نیاز را در مباحث آموزشی و ارائه اطلاعات به داش آموز افزایش دهد.

به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش، درسالیان اخیرکشورهای بسیاری به استفاده ازتبلت‌ها یا نوت‌بوک‌های دانش‌آموزی درنظام آموزش رسمی خود روی آورده‌اند. نمونه برخی از معروف‌ترین برنامه‌های جهانی در این زمینه طرح OLPC در آمریکای لاتین و آفریقا، طرح فاتح در ترکیه و طرح تبلت دانش‌آموزی آکاش در هند است.

برنامه OLPC یا طرح «یک لب‌تاپ برای هر دانش‌آموز» از سال 2008 میلادی با حمایت بانک جهانی آغاز شده است. پایلوت این طرح با هدف تسهیل و تسریع امر آموزش در کشورهای در حال توسعه به ویژه در منطقه آمریکای لاتین و آفریقا انجام شد.

این طرح در کشورهای آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، السالوادور، هائیتی، هندوراس، جامائیکا، مکزیک، نیکاراگوئه، پاراگوئه، پرو، ترینیداد و توباگو، اروگوئه و ونزوئلا  نیز در حال اجراست. براساس پژوهش انجام شده، تاثیرات استفاده از این طرح در نظام آموزشی، مهارتهای اجتماعی و دستاوردهای علمی و در سه دوره کوتاه، میان و بلند مدت مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج بسیار خوبی را در پی داشته است، به طوری که متعاقب اعلام طرح توسط IDB، حدود هفت میلیون لب‌تاپ OLPC توسط کشورهای منطقه آمریکای لاتین درخواست شده است.


ویدیو : اجرای طرح هر دانش آموز یک تبلت از سال آینده