اثرات خارجی انتخابات : وقتی كه روزهای اوج انتخابات است، توجه همه ما به گروه‌ها ...


وقتی كه روزهای اوج انتخابات است، توجه همه ما به گروه‌ها و اشخاص و فعالیت‌های تبلیغاتی است. طبیعی است كه مردم هم درباره لیست‌ها، افراد، نگرش‌ها و برنامه‌های آنان بحث كنند، ولی در این میان ممكن است از یك نكته بسیار مهم انتخابات نیز غفلت شود. اثرات مثبت انتخابات بر سیاست خارجی یك كشور و روابط با سایر دولت‌ها و کشورهای دیگر در مواردی اهمیتی کمتر از اصل اینكه كدام گروه برنده شود، ندارد. روزنامه شهروند: وقتی كه روزهای اوج انتخابات است، توجه همه ما به گروه‌ها و اشخاص و فعالیت‌های تبلیغاتی است. طبیعی است كه مردم هم درباره لیست‌ها، افراد، نگرش‌ها و برنامه‌های آنان بحث كنند، ولی در این میان ممكن است از یك نكته بسیار مهم انتخابات نیز غفلت شود. اثرات مثبت انتخابات بر سیاست خارجی یك كشور و روابط با سایر دولت‌ها و کشورهای دیگر در مواردی اهمیتی کمتر از اصل اینكه كدام گروه برنده شود، ندارد.
درواقع شركت‌كنندگان بدون آنكه توجه مستقیمی به این نكته داشته باشند، طبعا در پی رأی آوردن افراد مورد نظر خود به پای صندوق رأی می‌روند، ولی درواقع همه آنان فارغ از اینكه لیست یا افرادشان برنده شود یا بازنده، درحال تقویت حكومت و پایه‌های قدرت آن هستند و به بهبود جایگاه كشور خودشان و اعتبار جهانی آن كمك می‌كنند. به این می‌گویند یك بازی برد ـ‌ برد كه برنده و بازنده هر دو برنده هستند و برنده اصلی كشور است. چرا؟
یكی از مولفه‌های مهم قدرت در جهان امروز، وجود دموكراسی است. درواقع اینكه یك ملت توانسته باشند به طریق مسالمت‌آمیز با یكدیگر زندگی كنند و گردش قدرت و اداره دولت را نیز در میان خود بر اساس یك قاعده مسالمت‌آمیز شكل دهند، موجب اعتبار و تقویت جایگاه آن مردم نزد جهانیان خواهد بود. در چنین شرایطی دیگران به این نتیجه می‌رسند كه دوام چنین حكومتی مبتنی بر توافق و رضایت شهروندانش بوده و از پایداری لازم برخوردار است و برای عبور از مشكلات و بحران‌ها راه ‌حل شناخته‌شده‌ای دارد و آن ارجاع به نظر و خواست مردم است؛ شیوه‌ای موثر و مسالمت‌آمیز كه در انتخابات تجلی پیدا می‌كند.
اهمیت این اتفاق در چیست و تجربه گذشته ما در این زمینه چه چیزی را نشان می‌دهد؟ انتخابات ‌سال ١٣٧٦ و ١٣٩٢ مصداق‌های خوبی برای تغییر نگرش جهان نسبت به روند تحولات در ایران بود. آنان كه گمان می‌كردند انتخابات در ایران پدیده‌ای صوری و فاقد اعتبار است، وقتی كه با واقعیت انتخابات مواجه شدند، به اصالت آن نیز اذعان كردند و نگاه و در نتیجه سیاست خود را در برابر مردم ایران تغییر دادند، زیرا به این نتیجه رسیدند كه با جامعه‌ای قدرتمند مواجه هستند، زیرا اتكای به انتخابات و پذیرش آن مصداقی از قدرتمندی هر حكومت است.
فقط جوامع و دولت‌ها و مردمی كه اعتماد به نفس دارند، از این شیوه برای گردش قدرت میان خود سود می‌جویند. اگر بسیاری از دموكراسی‌های جهان مورد غبطه هستند فقط به‌دلیل وضع خوب اقتصادی آنان نیست، زیرا جوامعی هم داریم كه وضع اقتصادی خوبی ندارند، ولی با دارا بودن دموكراسی نسبی در میان سایر ملل محترم هستند.
نمونه‌اش هند است كه از زوایای گوناگون مشكلات بی‌شماری دارد، ولی در هر حال همین كه انتخابات در آنجا نهادینه شده است، به معنای روشن بودن افق پیش روی آن جامعه و اعتبار جهانی آن است. اگر هندوستان فاقد همین حد از دموكراسی بود، با عوارض و تبعات بسیار سنگینی مواجه می‌شد. گو اینكه چین را می‌توان معجزه ٤‌دهه اخیر نامید كه با پیشرفت اقتصادی خود جهان را دچار تعجب كرده، ولی برخی از تحلیلگران به‌دلیل فقدان حداقلی از دموكراسی در چین گمان می‌كنند كه وضعیت چین در آینده از ثبات و پایداری لازم برخوردار نیست، در حالی كه چنین برداشتی را برای هند ندارند و گمان می‌كنند كه هند با وجود مشكلات و نابرابری‌ها و فقر زیاد، به دلیل وجود دموكراسی (با همه نقایص آن كه بعضا قاتلان نیز انتخاب می‌شوند) قادر است اختلافات خود را از طریق مسالمت‌آمیز حل كند و آینده به‌نسبت باثباتی داشته باشد.
وجود دموكراسی در یك كشور نه‌تنها به بهبود نگرش ملل دیگر به آن كشور كمك می‌كند، بلكه سبب كاهش ریسك و خطر اقتصادی می‌شود. كاهش ریسك نقش بسیار موثری در جذب سرمایه خارجی و مبادلات اقتصادی با جهان خارج دارد.
یكی از مهم‌ترین شاخص‌هایی كه موسسات بین‌المللی در سنجش ریسك كشوری در نظر می‌گیرند، این است كه در چند‌سال آینده یك كشور تا چه حد دچار بحران سیاسی و منازعات داخلی خواهد شد. اگر این احتمال بالا باشد، ریسك آن كشور بیشتر می‌شود و رغبت سرمایه‌گذاری برای حضور، به‌ویژه با سودهای عادی كم می‌شود. برای مثال وقتی ریسك در كشوری مثل سوییس نزدیك به صفر باشد، هر فردی حاضر است سرمایه خود را با مثلا سود ١٠‌درصد به آنجا ببرد، ولی همان سرمایه‌گذار حاضر نیست با سود ٥٠‌درصد هم در عراق سرمایه‌گذاری كند، چون ریسك عراق بالاست.
همان سرمایه‌گذار در ایران ممكن است با سود ٢٥‌درصد رغبت سرمایه‌گذاری پیدا كند، ولی اگر انتخابات خوب انجام شود به ٢٠ و ١٥‌درصد هم رضایت می‌دهند كه هم به نفع مردم ایران است و هم به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی منجر خواهد شد. برگزاری انتخابات خوب نه‌تنها سرمایه خارجی را جذب می‌كند، بلكه مانع از خروج سرمایه مادی و انسانی از كشور نیز می‌شود. بنابراین مسأله مهم‌تر از اینكه به چه كسی رأی دهیم، این است كه اصل مشاركت ما در انتخابات نیز موفقیت مهمی برای كشور محسوب می‌شود.


ویدیو : اثرات خارجی انتخابات