اتوبان وحدت اصلاح‌طلبان و سنگلاخ همگرایی اصولگرایان : در شرایطی که با فرارسیدن ...



اصلاح طلبان ورامین , اصلاح طلبان , اصلاح طلبان چه کسانی هستند

در شرایطی که با فرارسیدن روزهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در روزهایی که اتحاد و همبستگی ملی مورد تاکید جناح‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی قرار داشت، بحث‌های انتخاباتی و بین جناحی موقتا نیمه تعطیل و تعلیق شده بودند، با پایان یافتن دهه فجر، دوباره شاهد این هستیم که جناح‌های سیاسی کشور به آرایش حضور خود و ترسیم آینده این حضور پرداخته‌اند.

البته در این میان باید اشاره کرد که محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش تحرک جدید و شکستن سکوت خود را از دهه فجر آغاز کردند؛ روزهایی که البته با درگذشت مادر رئیس دولت‌های نهم و دهم، برای وی چندان خوش‌یمن هم نبود. در غیاب برخی چهره‌های شاخص اصولگرایی و کمرنگ شدن سازوکار جامعتین در نگاه بعضی گروه‌های تندرو و نیز نواصولگرایان، در حال حاضر رسیدن به وحدت و همگرایی مهم‌ترین چالش پیش روی جناح راست سیاسی کشور است.

 

اصولگرایان با درس گرفتن از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، با برگزاری جلسات و همایش‌های وحدت سعی دارند در انتخابات آتی این نقیصه خود را برطرف کنند. در شرایطی که بدنه اصولگرایی دیدگاه‌های مختلفی در این باره – به ویژه در همگرایی با گروه‌های تندرویی مثل جبهه پایداری – دارند، به نظر می‌رسد تعامل بزرگان این عرصه راهکاری برای حل این معضل باشد؛ موضوعی که هنوز بعد از چند ماه به نتیجه نرسیده است.


لغو دوباره جلسه بزرگان روحانی اصولگرا
در شرایطی که به دفعات از جلسه سه‌جانبه آیات محمد یزدی، مصباح یزدی و موحدی کرمانی برای رایزنی درباره همگرایی اصولگرایان خبر داده شده است، یک بار دیگر نیز این جلسه لغو شد. آیت‌الله مرتضی مقتدایی، نایب رئیس اول جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تائید این خبر اظهار کرد: برگزاری این جلسه منتفی شده است و لغو این جلسه دلیل خاصی ندارد.وی همچنین درباره جلسه جمعه شب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ایسنا گفت: این جلسه به ریاست آیت‌الله محمد یزدی برگزار شد و مهمان ویژه نداشت. مباحث مطرح شده در جلسه در صورت لزوم از طریق دفتر جامعه مدرسین به اطلاع عموم خواهد رسید.


اصلاح‌طلبان با قدرت بیایند
در شرایطی که پس از برگزاری چندین جلسه وحدت اصولگرایان، اوضاع این جبهه برای رسیدن به همگرایی همچنان نامطلوب به نظر می‌رسد، دبیر کل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری با این پیش‌بینی که احتمال اصولگرا بودن مجلس دهم خیلی زیاد است، اعتقاد دارد اصولگرایان به وحدت می‌رسند و رقابت جدی با اصلاح‌طلبان خواهند داشت. محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده است که رسیدن به وحدت در انتخابات مجلس بسیار راحت‌تر از انتخابات ریاست‌جمهوری است.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما مدعی هستیم در مواردی که احتیاج به انسجام، کار و پیشرفت است موفق بودیم به همین دلیل است که احتمال آن که مجلس دهم نیز در اختیار اصولگرایان باشد خیلی بالاست.وی در عین حال از حضور پرقدرت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی استقبال کرده و می‌گوید: اصلاح‌طلبان بیایند و با جدیت کار کنند. وصیه‌ام این است که اصلاح‌طلبان حتما در صحنه انتخابات فعالانه حضور پیدا کنند و بانشاط‌‌تر شوند.


چاره‌ای جر وحدت با پایداری‌ها نداریم
باهنر در پیش‌بینی از انتخابات آتی مجلس گفت: در انتخابات مجلس نهم اصولگرایان به وحدت رسیدند اما از آنجا که اصلاح‌طلبان کم‌رمق بودند طبیعتا رقابت بین خانواده اصولگرایی شکل گرفت، اگر قرار بود اصلاح‌طلبان کم‌رنگ باشند و اصولگرایان نیز هیچ رقابتی با هم نداشته باشند هیجانی در انتخابات وجود نداشت.

 

رقابت در زمان انتخابات همواره وجود دارد اما تفاوت این دوره از انتخابات در این است که اگر اصلاح‌طلبان با قدرت و در چارچوب قانون اساسی حضور پیدا کنند و به وحدت برسند، ما هم ان‌شاءالله وحدت می‌کنیم و رقابت جدی با هم خواهیم داشت.وی در عین حال درباره وحدت با گروه‌های تندروی اصولگرا از جمله جبهه پایداری گفته است: ما و جبهه پایداری این نیاز را احساس می‌کنیم، البته یکسری اختلاف نظر و اختلاف موازین با هم داریم. شاید برخی از این اختلاف‌نظرها به رقابت‌های دوره قبل انتخابات بر می‌گردد که در اذهان و حافظه‌ها مانده است اما اکنون چون رقیب مشترک داریم و به این حس هم رسیده‌ایم، چاره‌ای نداریم، باید با هم ائتلاف کرده و نزدیک‌تر شویم.


حرکت اصلاح‌طلبان در اتوبان وحدت
در جناح مقابل اما اوضاع آرام است. اصلاح‌طلبان با تجربه شیرین وحدت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته، حال در آرامش سعی دارند پس از چندی حضور جدی و پرقدرتی این بار در عرصه انتخابات مجلس داشته باشند تا شاید مجلس همسوتر با دولت اعتدال ببینند.

 

شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دو مجموعه‌ای هستند که در برنامه‌ریزی حضور سیاسی جناح چپ سیاست ایران بر محور وحدت تلاش می‌کنند.حجت‌الاسلام موسوی لاری، عضو شورای مشورتی خاتمی در مورد شورای مشورتی و اقدامات انجام شده برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد نظر کارگروه‌های این شورا که به شکل جدی پیگیری شد، بحث انتخابات سال ‌آینده مجلس شورای اسلامی از منظر جریان اصلاحات بود، اضافه کرد: در این جلسات بررسی شد که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده چگونه باید حضور داشته باشند، با چه شعاری وارد شوند، چه مکانیسم‌هایی برای حضورشان است و چه مشکلاتی در پیش رو دارند.وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: این دو کارگروه در نهایت به یک جمع‌بندی رسیدند که در آن اولین مسئله‌ این بود که اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات نقش فعالی داشته باشند، شرط اول و ضروری این است که خودشان با هم تعارض نداشته باشند و در اردوگاه اصلاح‌طلبان یک سخن و یک نظریه راجع‌ به انتخابات وجود داشته باشد.

 

در حقیقت خروجی سلایق اصلاح‌طلبان به سمت انتخابات یکی باشد.وزیر کشور دولت خاتمی ادامه داد: بحث‌های فراوانی شد در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که نقش اصلی در تهران باید تعیین راهبردهای کلی انتخابات باشد و مشخص کند اصلاح‌طلبان باید در انتخابات به چه شکلی حضور داشته باشند. اما تصمیم‌گیری در امور اجرایی انتخابات و تعیین نامزدهای انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه، توسط اصلاح‌طلبان هر حوزه انجام می‌پذیرد.وی ادامه داد: نقش دوم تهران، تماس و ارتباط با همه جریان‌ها برای ساماندهی یا هماهنگ کردن جریان‌های درونی اصلاحات از یک طرف، و حتی تماس و ارتباط با جریان رقیب از طرف دیگر است.

 

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در عین حال از باز کردن باب مذاکره با جریان رقیب برای جلوگیری از خروج انتخابات از چارچوب قانونی خبر داد.دز مجموع به نظر می‌رسد هر چقدر اصلاح‌طلبان با آرامش به آینده چشم دارند، اصولگرایان هر روز برای رسیدن به پایه‌ای محکم از همگرایی زمان از دست می‌دهند. باید منتظر آینده بود و دید که در پایان خط، کدام جناح بیشترین صندلی‌های مجلس را تصاحب می‌کند. نتیجه‌ای که می‌تواند در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز تعیین کننده و اثرگذار باشد.


 اخبار سیاسی  -  ابتکار 


ویدیو : اتوبان وحدت اصلاح‌طلبان و سنگلاخ همگرایی اصولگرایان