ابهام درباره جزئیات طرح رتبه‌بندی معلمان : پس از یک سال وقفه، قرار است طرح ...



مرحله دوم رتبه بندی معلمان , رتبه بندی دانشگاه های ایران , رتبه بندی سایت

پس از یک سال وقفه، قرار است طرح رتبه بندی معلمان در مجلس بررسی شود و آنطور که وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی با کارکنان حوزه ستادی این وزارتخانه اعلام کرده، قرار است این طرح از نیمه دوم امسال اجرا شود اما ابهاماتی در این‌باره وجود دارد و دغدغه‌های فرهنگیان درباره مسائل معیشتی همچنان ‌ادامه دارد.

 علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، رفع خلأهای انگیزشی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای را از كاركرد‌های اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان دانسته و اظهار امیدواری كرده كه لایحه رتبه بندی معلمان در 4 رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی به نحو احسن اجرایی شود و بتواند نتایج خوبی را برای معلمان به ارمغان آورد.

نظام رتبه بندی معلمان كه در دولت دهم به‌صورت طرح تهیه وتدوین شده بود اواخر فروردین 93درصحن مجلس مطرح و به‌دلیل ایجاد بار مالی برای دولت پس از ارائه نظرات موافقان و مخالفان با این طرح، با ۹۹ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن مجلس، رد شد.

بررسی در مجلس
طرح رتبه‌بندی معلمان پس از اصلاحاتی مجددا در آخرین جلسه هیأت دولت در سال 93تصویب شد. قاسم احمدی‌لاشكی، عضو كمیسیون آموزش در این‌باره گفت: نمایندگان مجلس طرح رتبه بندی معلمان را در هفته معلم سال 94بررسی خواهند كرد.یكی از موضوعات مهم مدنظر نمایندگان مجلس در دوره نهم اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان است. البته همه اقشار جامعه باید طبق جایگاه ورتبه‌خود در جامعه حقوق دریافت كنند؛ بنابراین فردی كه ازسابقه بیشتری برخوردار بوده و درجه علمی بالاتری دارد، به‌طور قطع جایگاه حقوقی وی نیز نسبت به افراد دیگر متفاوت است.

 

در همین حال وزیر آموزش و پرورش اعلام كرده برای اجرای زودتر طرح رتبه‌بندی معلمان، این طرح را در دولت تصویب كردیم ولی درصورت اصرار مجلس برای قانونی شدن این طرح، دولت این آمادگی را دارد كه طرح را برای تصویب به مجلس ارائه كند. آنطور كه از سخنان وزیر آموزش و پرورش استنباط می‌شود، دولت نمی‌خواهد‌ مصوبه‌خود را برای بررسی و تصویب به مجلس بفرستد. این در حالی است كه مسئولان آموز‌ش و پرورش پیش از این بارها از ارسال این مصوبه هیأت دولت برای بررسی و تصویب به مجلس سخن گفته‌اند. سیدمحمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش 22اسفند 93در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار امیدواری كرده بود كه‌ در روزهای باقیمانده سال 93طرح رتبه‌بندی معلمان برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

پرسش‌های بی‌پاسخ
با وجود این فرهنگیانی كه اسفند 93به طرق مختلف اعتراض خودشان را نسبت به افزایش حقوق نیروهای ستادی، اجرا نشدن نظام رتبه‌بندی و پایین بودن حقوق اعلام كردند، معتقدند وعده اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان روشی برای كاهش اعتراض‌هاست. در همین حال برخی از معلمان معترض در تماس با همشهری پرسش‌هایی در این‌باره مطرح كردند.

آنها می‌خواهند بدانند افزایش حقوق 160تا 600هزار تومانی دقیقا شامل چند درصد از معلمان می‌شود؟ آیا این طرح نیروهای ستادی را مشمول می‌شود یا فقط نیروهای آموزشی را در بر می‌گیرد؟ ملاك عمل احكام كارگزینی است یا وضعیت كنونی فرهنگیان؟ بحث هم‌ترازی معلمان با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در طرح رتبه بندی معلمان لحاظ شده یا خیر؟و اینكه درصورت بررسی در مجلس چه تغییراتی در این طرح ایجاد می‌شود؟

رتبه‌بندی 4گروه
براساس طرح رتبه بندی معلمان، فرهنگیان در 4گروه و طبقه رتبه بندی می‌شوند و متناسب با هر رتبه حقوق و مزایا دریافت خواهند كرد. براساس آنچه پیش از این وزیر آموزش و پرورش به همشهری اعلام كرده رتبه‌بندی براساس مدرك تحصیلی و ارزشیابی كیفی دانش معلمان انجام خواهد شد. براساس مصوبه هیأت وزیران، مشمولان طرح طبقه‌بندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی هستند كه طبق ضوابطی كه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، رتبه‌بندی حرفه‌ای می‌شوند. مشمولانی كه براساس ضوابط مصوب در یكی از رتبه‌ها قرار می‌گیرند، به‌ترتیب از 15، 25، 35و 50درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهر94برخوردار خواهند شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، براساس احكام جدید مطابق رتبه‌بندی، حقوق دریافتی معلمان از 160تا600هزار تومان افزایش خواهد یافت و 14درصد افزایش حقوق كاركنان در سال 94نیز به آن اضافه می‌شود.

نگرانی فرهنگیان
جواد هروی، نماینده مردم قائنات در خانه ملت در تذكری در جلسه علنی دیروز مجلس با ابراز نگرانی از وضعیت معیشتی فرهنگیان، اظهار كرد: طرح رتبه‌بندی معلمان از نظر فرهنگیان خیلی مقبول نیست و آنها از این وضعیت ناخرسند هستند و خواستار اجرای نظام هماهنگ پرداخت و رفع تبعیض هستند.

اخبار اجتماعی - همشهری

 


ویدیو : ابهام درباره جزئیات طرح رتبه‌بندی معلمان