ابتلای سالانه 1500 کودک به سرطان : سخنران افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره سالانه ...


سخنران افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران از ابتلای سالانه حدود ۱۵۰۰ کودک به سرطان در کشور خبر داد. خبرگزاری مهر: سخنران افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران از ابتلای سالانه حدود ۱۵۰۰ کودک به سرطان در کشور خبر داد.

پروفسور مرد آویژ آل بویه در سخنرانی با موضوع «نقش NGO در جوامع امروز با رویکرد حمایت از بیماران سرطانی» در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران، گفت: هر سال بین ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ کودک به سرطان مبتلا می شوند که به دلیل نبود سیستم جامع کشوری ثبت سرطان، رقم دقیق مبتلایان به این بیماری هنوز مشخص نیست.

وی افزود: بیمارستان محک سالانه حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ کودک جدید مبتلا به سرطان را پذیرش می کند که با توجه به اینکه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان  از کل کشور به این مرکز مراجعه می کنند، رقم مبتلایان جدید به این بیماری سالانه حدود هزار و ۵۰۰ نفر برآورد می شود.

آل بویه ادامه داد: با وجود آنکه موسسه محک در زمینه درمان کودکان سرطانی تاکنون بسیار موفق عمل کرده و در ابتدا این تصور وجود داشت که این موسسه بتواند به عنوان الگو برای دیگر مراکز به خصوص در شهرستان ها عمل کند، متاسفانه بازخورد مناسبی از دیگر شهرها نداشته ایم و  این امر تاکنون محقق نشده است.

وی با تاکید بر نقش خیرین در حوزه سلامت به ویژه در زمینه درمان سرطان تصریح کرد: در بسیاری از شهرها و شهرستان های بزرگ کشور که از بافت جمعیتی مناسب و فعالیت های کشاورزی، صنعتی و تجاری موفقی نیز برخوردارند، تمایل به تاسیس نهادهای حمایتی از بیماران سرطانی به خصوص برای کودکان دیده نمی شود.

آل بویه بروکراسی های اداری را از یک سو و از سوی دیگر سوء استفاده های صورت گرفته از بعضی موسسات خیریه را به عنوان برخی موانع تشکیل این قبیل موسسات در کشور برشمرد و بر لزوم شفافیت فعالیت موسسات خیریه به ویژه در زمینه های مالی و حامیان
تاکید کرد.

به گفته این فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی، امروزه موسسات خیریه ای در حوزه سلامت موفق هستند که اول به خیرین و بیماران پاسخگو بوده و صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهند. همچنین از نیروهای متخصص و تحصیل کرده در قالب مددکاران اجتماعی بهره گرفته و با مراکز بین المللی در تبادل و تعامل علمی و پژوهشی باشند.

وی از محک به عنوان یک الگوی موفق در کشور، منطقه و در سطح بین الملل نام برد که فعالیت در حد استانداردهای جهانی را همواره مدنظر داشته بر این اساس احترام به کرامت انسانی را همیشه سرلوحه کار خود قرار داده که این امر باعث افزایش رضایتمندی مراجعان شده است.

آل بویه ادامه داد: هم اینک برخی از جراحان کودکان در کنار سایر گروه های پزشکی به صورت داوطلبانه با محک همکاری می کنند.

در بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران که با رویکرد «سرطان در کودکان» از روز گذشته در مرکز همایش های رازی تهران آغاز بکار کرد، جراحان کودکان از سراسر کشور حضور یافته تا در کنار ارایه آمارهای مربوط به مراکز درمانی خود برحسب نوع سرطان، نحوه درمان و میزان موفقیت درمان یا فوت بیماران و نیز تجربیات خاص درمانی، اطلاعات خود را در این حوزه با دیگر جراحان به اشتراک گذارند.


ویدیو : ابتلای سالانه 1500 کودک به سرطان