آیا کودک خردسالتان باید ورزش کند؟چه فعالیتی؟ :     واقعاً هیچ‌چیز دوست‌داشتنی‌تر ...



 

 

ورزش کودک , کودک ورزش , شروع یک برنامه کودک چگونه باید باشد

واقعاً هیچ‌چیز دوست‌داشتنی‌تر از این نیست که چند کودک خردسال را مشغول بازی فوتبال تماشا کنید اما آیا این بهترین راه برای فعال بودن آنهاست؟ احتمالاً نه، اینطور نیست.

 

ورزش‌های تیمی این فرصت را به بچه‌ها می‌دهد که همدیگر را ببینند و کمی هم ورزش کنند، اما می‌تواند خیلی پیچیده هم باشد. حتی قوانین ساده برای یک بچه 4 یا 5 ساله قابل درک نیست. اگر تابحال دیده باشید که فرزندتان موقع بازی اشتباه راه می‌رود، احتمالاً متوجه منظورم می‌شوید.

 

بچه‌ها در این سن هنوز در اصول پرتاب کردن و گرفتن توپ و عوض کردن جایشان ماهر نشده‌اند. این ممکن است خسته‌شان کند و احتمال شرکت کردنشان در ورزش در آینده را کمتر کند و اگر دوست دارید پسر کوچولویتان را در فوتبال یا هر ورزش تیمی دیگر بگذارید، حتماً او را در کلاس‌های مخصوص ثبت‌نام کنید تا در آنجا او را با اصول آن ورزش آشنا کنند.

 

رفتار مربی و رویکرد سایر والدین به بازی هم اهمیت زیادی دارد. از اینها گذشته، یک بازی تیمی باید لذت‌بخش و تفریحی باشد نه ناراحت‌کننده اگر می‌بینید فرزندتان از این بازی لذت نمی‌برد، از او دلیلش را سوال کنید و سعی کنید مشکل کار را برطرف کنید یا فعالیت دیگری برای او پیدا کنید.

 

اگر هنوز فرزندتان را در کلاس ورزشی ثبت‌نام نکرده‌اید، نگران نباشید! برای اینکار هیچ‌وقت دیر نیست. اما اگر قرار است بعدها کودکتان به‌طور حرفه‌ای‌تر ورزش کند، بهتر است از سن پایین با اصول آن ورزش آشنا شود.

 

 

فعال نگه‌داشتن کودکان پیش از دبستان

 

اگر ورزش یک باید نیست، چه برنامه‌ای باید برای فرزند پیش ‌دبستانیتان داشته باشید؟ می‌توانید او را در فعالیت‌هایی که مفرح و درعین‌حال چالش‌انگیز باشد درگیر کنید اما فراتر از توانایی‌های او نباشد. بچه‌های این سن لی‌لی کردن، پریدن و جست زدن را یاد می‌گیرند و دوست دارند نشان دهند که چطور می‌توانند برای چند ثانیه تعادلشان را روی یک پا حفظ کنند، توپ را بگیرند یا معلق بزنند.

 

همچنین ممکن است از شنا کردن، پیاده‌روی، رقصیدن و دوچرخه یا سه‌چرخه سواری لذت ببرند. همه این فعالیت‌ها می‌تواند مهارت‌ها و هماهنگی‌هایی را به آنها یاد بدهد. خیلی مهم است که این بچه‌ها در فعالیت‌های متنوعی شرکت داشته باشند تا انواع مختلفی از مهارت‌های حرکتی را یاد بگیرند.

 


انجمن بین المللی ورزش و تربیت بدنی (NASPE) توصیه می‌کند که یک کودک پیش‌دبستانی باید هر روز:

 

60 دقیقه فعالیت جسمی ساختاریافته داشته باشد (فعالیت با هدایت بزرگسال)

60 دقیقه فعالیت جسمی ساختارنیافته داشته باشد (بازی آزاد)

برای بیشتر از یک ساعت ساکن و غیرفعال نباشد (مگر درمواقع خواب)

 

فعالیت با هدایت بزرگسال یعنی خود شما هم می‌توانید در بازی شرکت کنید. بچه‌ها بازی کردن با والدینشان را خیلی دوست دارند. اینکار باعث می‌شود به آنها نشان دهید فعال بودن بخش مهمی از زندگی روزمره است. دویدن، بازی کردن و تمرین مهارت‌های اصلی مثل پرتاب کردن و گرفتن توپ در حیاط خانه یا پارک محل برای همه خانواده لذت‌بخش خواهد بود.

 

 

فعالیت‌های دیگری که می‌توانید به فرزندتان آموزش دهید:

 

بازی‌هایی مثل "پانتومیم" را همراه با آنها بازی کنید و آن را با پریدن، جست‌و‌خیز کردن و عقب عقب راه رفتن ترکیب کنید.

برای تعیین هدف برای کودک، توپی را عقب و جلو پرت کنید.

پرتاب کردن توپ را به فرزندتان آموزش دهید.

بازی "صندلی" یا "رقص" را همراه با کودک انجام دهید.

حفظ تعادل یا تظاهر به مجسمه بودن را بار کودک تمرین کنید.

 

کودکانی که از فعالیت‌های فیزیکی لذت می‌برند در مام طول زندگیشان فعال خواهند بود. حفظ تناسب‌اندام اعتماد‌به‌نفس آنها را بالا برده و کمک می‌کند همیشه در وزن سلامت خود باشند و خطر بروز بیمای‌هایی مثل فشارخون، دیابت و بیماری های قلبی نیز در آنها کمتر خواهد بود.

کیدز پرشیا


ویدیو : آیا کودک خردسالتان باید ورزش کند؟چه فعالیتی؟