آیا غلات کودکان را چاق می کند؟ :     ● از چه سنی و چه نوع غلاتی را باید ...




کودکان کار , کودکان , غلات

 

 

● از چه سنی و چه نوع غلاتی را باید به کودکان داد؟

 

متخصصان بیماری های کودکان و متخصصان تغذیه می گویند از ۶ ماهگی می توان به کودکان غلات خوراند اما در ابتدا باید غلات بدون گلوتن به کودکان داده شود زیرا دستگاه گوارش آنها هنوز کاملا بالغ نشده و بهتر است در غذاهای آنها به جای آرد گندم از آرد برنج استفاده شود که برای گوارش آنها مناسب تر است.

 

 

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو، چاودار و جوی دوسر موجود است و می تواند سبب بروز حساسیت های مقطعی پرزهای دستگاه گوارش شود. گلوتن همچنین می تواند مسبب برخی ناراحتی های گوارشی مثل جذب بد مواد غذایی یا کندی رشد دستگاه گوارش شود و از آنجا که گلوتن ماده ای آلرژی زا است، باید وجود یا وجود نداشتن آن روی محصولات درج شود.

 

 

● چند مرتبه در روز می شود به کودکان غلات داد؟

 

غلات حاوی قندهای سبک هستند که انرژی را تامین و از بروز حس گرسنگی و خستگی در طول روز جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند غلات را صبح ها به عنوان صبحانه مصرف کنید تا انرژی فعالیت تان در طول روز تامین شود. غلات برای کودکان کم سن و سال معادل نان برای کودکان بزرگ تر است و می توان عصرها نیز به کودکانی که گرسنه می شوند و شیر طلب می کنند، آن را داد. همچنین می توان غلات را با شیر سرد یا ولرم مخلوط کرد.

 

 

غلات قند بالایی دارد که منبع اصلی انرژی در رژیم های غذایی متعادل است. تحقیقات فراوان نشان داده که علت اصلی چاقی زودهنگام در کودکان مصرف بالای پروتئین است و بنابراین لازم است برنامه متعادلی برای تغذیه آنان در نظر گرفته شود؛ مثلا اگر کودک صبح ها سیب زمینی و برنج بخورد، در طول روز باید به او تنها یک وعده غلات داد و اگر صبحانه میوه و سبزی بخورد، باید ۲ وعده در روز به او غلات داد.

 

 

البته باید میزان جنب و جوش کودکان را نیز در نظر گرفت. والدین باید در ۹ ماهگی و ۲۴ ماهگی الزاما فرزندان خود را نزد متخصص کودکان ببرند تا میزان رشد و وزن آنها سنجیده شود.

 

 

در ۹ ماهگی اندازه حجم توده بدنی کودکان برای دخترها ۲۰ و در پسرها ۳/۲۰ است. در ۲ سالگی این مقدار به ۱۹ در دخترها و ۲/۱۹ در پسرها می رسد. به طور کل باید گفت حجم توده بدنی تا یک سالگی افزایش و از یک تا ۶ سالگی کاهش می یابد. در صورتی که کودک شما وزن طبیعی دارد یا کم وزن است، دادن غلات به او مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر وزن اش بیش از حد متعادل است، بهتر است دادن غلات را کمی محدود کنید.

 


ویدیو : آیا غلات کودکان را چاق می کند؟