آیا بازار جای ریزش بیشتر دارد؟ :   اخبار اقتصادی - بررسی تحلیلی P/E بازار و ...



کدام رشته بازار کار خوبی دارد , ریزش موی ارثی تا چه سنی ادامه دارد؟ , خاتم کاری در کدام شهر ایران بیشتر رواج دارد؟

 

اخبار اقتصادی - بررسی تحلیلی P/E بازار و صنایع مختلف

آیا بازار جای ریزش بیشتر دارد؟

بازار سرمایه پس از یك سال و نیم رشد بدون وقفه از شهریور 91 تا دی‌ماه 92، دچار ركود شده است. شاخص 89 هزار واحدی در دی‌ماه تا 73600 واحد نیزكاهش یافت و اكنون در محدوده 77 هزار واحد درجا می‌زند.

پس از تجربه ریزش اخیر هنوز هم ترس از ریزش بیشتر در بازار مشاهده می‌‌شود. در این تحلیل سعی خواهد شد با نگاهی به سوابق P/E بازار سرمایه و مقایسه آن با P/E بازار پول و همچنین با در نظرگرفتن تقسیم سودهای فصل مجامع، به این سوال پاسخ داده شود كه آیا بازار از نظر بنیادی جای ریزش بیشتری دارد؟

 

وجود بازارهای همگام با بورس سبب شده است كه سرمایه‌گذاران همیشه در معرض سنجش آنها باشند. از طرفی عمده سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه خود متخصص بازارهای دیگر نیز هستند، و همیشه عملكرد آن را مورد آزمون و محاسبه قرار می‌‌دهند. در شرایط فعلی كشور و با توجه به ركود بازار مسكن و همچنین دور نمای مثبت توافق هسته‌ای كه سبب ركود بازار طلا و ارز شده است، می‌توان سود بانكی را مهم‌ترین رقیب بازار سرمایه دانست.  مهم‌ترین بازار موازی بازار سرمایه، در حال حاضر بانك است كه سود بدون ریسك آن مبنای سرمایه‌گذاری در تمام بازارها است.

 

با در نظر گرفتن سود بانكی 22درصد یكساله P/E سود بانكی 55/4 است و اگر سود 20درصد اوراق مشاركت را كه عملا روز شمار است، در نظر بگیریم P/E آن برابر 5 خواهد شد. این رقم، P/E بدون ریسك حال حاضر بازار ایران است كه به عنوان یك مقیاس مهم در مقابل بازار سرمایه است.

 

 سیاست‌های یكسال اخیر دولت عملا نشان از آزاد سازی سود بانكی دارد، بنابراین می‌توان انتظار داشت كه در آینده سود بانكی هم جهت با تورم حركت كند و از اعمال نرخ‌های دستوری در سیستم بانكی جلوگیری شود. در این شرایط سود بانكی همواره بیش از تورم انتظاری خواهد بود. این حالت، حداقل در دوران پس از انقلاب بی‌سابقه است، زیرا به‌واسطه سیاست‌های دستوری، سود بانكی هرگز توان رقابت با سایر بازارها را نداشته‌است.

 

 بنابراین می‌توان گفت از این به بعد تمامی بازارها، سود بانكی را به عنوان یك رقیب مهم در كنار خود خواهند داشت و بازار سرمایه نیز مستثنی نیست. متاسفانه دیتاهای سایت tse به‌خوبی آپدیت نمی‌شوند به عنوان مثال برای یك شركت سود سال 93 در نظر گرفته می‌شود و برای شركتی دیگر از همان گروه سود سال 92.

 

از طرفی در كتب مالی P/E منفی عملا مفهوم خاصی ندارد و در محاسبات حتما این شركت‌ها باید حذف شوند. بنا به دلایل یاد‌شده تصمیم گرفتیم كه به صورت جداگانه P/E صنایع مختلف را محاسبه كنیم و وضعیت آنها را نسبت به سال 92 و سال 93 (با قیمت‌های فعلی) و P/E تحلیلی بعد از تقسیم سود (با قیمت‌های فعلی) بسنجیم. هدف این است كه در آستانه فصل مجامع بتوانیم تحلیلی از P/E صنایع اصلی بازار پس از تقسیم سودها داشته باشیم.

 

 مفروضات تحلیل:

•  شركت‌های موردنظر از 170 شركت بورسی انتخاب شده است.

• شركت‌های محاسبه شده حدودا 73درصد كل ارزش بازار را دارا هستند.

• شركت‌های زیان‌ده از محاسبات حذف شده‌اند.

 

كف و سقف P/E بازار در 6 سال گذشته در نمودار فوق مشخص است. تحلیل این نمودار خود بحث مفصلی است كه موضع بحث فعلی نیست. مطابق دیتای موجود P/E میانگین 6 سال گذشته بازار 94/5 واحد است (تا انتهای اسفند 92). نگاه ساده به نمودار نشان می‌دهد كه دور شدن بازار از این میانگین 6 واحدی سبب ناپایدار شدن بازار شده است. به گونه‌ای كه نزدیك شدن به P/E زیر 5 واحد فرصت‌های خرید بسیار عالی و افزایش P/E به بالای 7 واحد فرصت‌های فروش در بازار بوده است. 

 

بنابراین یك تحلیل در مورد شرایط فعلی بازار این است كه ببینیم P/E فعلی بازار در مقایسه با سابقه تاریخی در چه وضعیتی قرار دارد.  آخرین رقمی رسمی منتشر شده از P/E محاسبه شده كل بازار مربوط به اسفند 1392 است كه عدد 1/7 را نشان می‌دهد. مطابق تحلیل بالا P/E حال حاضر بازار برای صنایع منتخب بالا حدود 5/6 است. P/E كل بازار هم باید به این عدد نزدیك باشد. طبق محاسبات ما P/E با محاسبه سود سال 92 و سود سال 93 بسیار نزدیك به هم هست. این خود نشان می‌دهد كه شركت‌ها در سال 93 تعدیل بودجه چندانی نسبت به آخرین پیش‌بینی بودجه 92 اعلام نكرده‌اند، ولی خارج شدن سودهای تقسیمی مجامع آتی از قیمت فعلی شركت‌ها می‌تواند P/E بازار در پس از فصل مجامع كاهش دهد. محاسبات این تحلیل نشان می‌دهد كه بعد از فصل مجامع P/E بازار 03/6 واحد خواهد بود كه تقریبا معادل میانگین P/E شش سال گذشته بازار سرمایه است.

 

P/E برابر شش بازار سرمایه پس از فصل مجامع حدودا یك واحد از P/E بدون ریسك اوراق مشاركت 20درصد بالاتر است. با توجه به قابلیت‌های بازار سرمایه و امكان نوسانگیری در سهام می‌توان این یك واحد برتری P/E نسبت به بازار رقیب را منطقی دانست. 

 

 نتیجه‌گیری:

با توجه به مباحث یادشده می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری كرد كه اگرچه P/E بازار پس از فصل مجامع به میانگین P/E تاریخی بازار نزدیك است ولی هنوز از كف‌های جذاب فاصله دارد. P/E گروه‌های عمده بازار نیز به میانگین‌های تاریخی خود نزدیك است. بنابراین در یك دید می‌توان نتیجه گرفت كه فشار فروش در بازار در این سطح از P/E كاهش خواهد یافت و اگر برنامه‌های دولت برای حمایت از بازار (مانند صندوق توسعه بازار) نیز به درستی اجرا شود محدوده فعلی می‌تواند كف بنیادی بازار باشد. ولی از سوی دیگر رشد قابل توجه بازار نیز دور از انتظار است مگر اینكه در شرایط پیرامونی بازار اتفاقی بیفتد كه سبب رشد درآمد شركت‌ها (E) شود و یا اینكه انتظارات بازار از سودآوری شركت‌ها و یا كاهش P/E بانك در آینده را تقویت كند. 

 

با توجه به نتیجه‌گیری بالا در مورد كلیت بازار سرمایه حال به‌طور مختصر به بعضی گروه‌هایی كه در جدول بالا P/E آتی آنها محاسبه شده است نگاهی می‌اندازیم. بررسی تفضیلی هر گروه نیز در این تحلیل نمی‌گنجد و در فرصتی دیگر ارائه‌ خواهد شد.

 

ریزش مو تا چه سنی ادامه دارد , ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو , آیا شستن بیشتر موهای چرب فایده ای هم دارد؟

توضیحات: * سود شرکت‌هایی که افزایش سرمایه داشته‌اند ممکن شده است: * سود هلدینگ خلیج فارس برای سال آتی 175 تومان در نظر گرفته شده است. * DPS شرکت‌هایی که مجمع آنها گذشته است صفر در نظر گرفته شده است.

 

* در اکثر شرکت‌ها از درصد تقسیم سودی پیشنهادی آنها و در برخی از گروه‌ها میانگین درصد تقسیم سود سال گذشته آنها مورد استفاده قرار گرفته است؛ شرکت‌هایی که سهم قابل‌توجهی در گروه داشته‌اند از تقسیم سود پیشنهادی استفاده شده است. * سهم‌های بزرگ فلزی تقسیم سود خود را 50 درصد پیش‌بینی کرده‌اند که این رقم برای سال گذشته 80 بوده است. (در این تحلیل 60- درصد میانگین تقسیم پیشنهادی امسال – در نظر گرفته شده است.) * بدون در نظر گرفتن هلدینگ خلیج فارس P/E پس از تقسیم سود محصولات شمیایی 9/4 می‌شود.

 

ایا شامپوی ضد ریزش موی ایرانی تاثیر دارد؟ , ریزش مو های آقایان چه عللی دارد راه درمان , ورزش چه زمانی بیشتر تاثیر دارد

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : آیا بازار جای ریزش بیشتر دارد؟