آیا این زن همسر رهبر داعش است؟ :   اخبار بین الملل - سی ان ان:آیا این زن همسر ...



همسر رهبر انقلاب , همسر رهبر کره شمالی , نامه همسر محمدعلی کلی به رهبر انقلاب

 

اخبار بین الملل - سی ان ان:
آیا این زن همسر رهبر داعش است؟

وزارت کشور عراق روز چهارشنبه اعلام کرد زنی که توسط نیروهای لبنانی دستگیر شد، همسر ابوبکر البغدادی، رهبر داعش نیست تا بر پیچیدگی شرایطی که همین حالا هم مبهم است، افزوده شود.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، بازداشت همسر و فرزند بغدادی- رهبر دولت خودخوانده اسلامی که مناطقی از عراق و سوریه را به اشغال در آورده- سر و صدای بسیاری در مورد اینکه این زن دقیقا چه کسی است و ممکن است چه اطلاعاتی در مورد عملکرد داخلی این گروه تروریستی داشته باشد را به راه انداخته است.

اما وزارت کشور عراق به نقل از یک منبع اطلاعاتی تحت اختیارش گفت که هویت این زن با هیچ یک از اسامی که از دو زن بغدادی در دست دارد، تطابق نمی کند.

منابع اطلاعاتی به به سی ان ان گفتند که نام این زن سجی الدلیمی است و اینکه او و فرزندش بیش از یک هفته پیش، حین عبور از مرز سوریه توسط نیروهای لبنانی دستگیر شده بود. اما در بیانیه عراق به صراحت آمده: «اینجا هیچ همسری به نام سجی الدلیمی وجود ندارد.»

در این بیانه آمده که الدلیمی خواهر مردی است که در عراق زندانی شده و به اتهام مجموعه ای از بمبگذاری ها به مرگ متهم است. اطلاعات عراق اعلام کرد بغدادی دو همسر به نام های «اسماء فوزی محمد الدلیمی» و «اسراء رجب محل القیسی» دارد. مقامات در لبنان، جایی که این زن دستگیر شد، به طور رسمی در این مورد اظهارنظر نکرده اند. با وجود آنکه گفته می شود احتمالا سرویس اطلاعات غرب نیز در این دستگیری شرکت داشته، سیا نیز نظری ابراز نکرده است.

پیش از آنکه بیانیه عراق آب را تا این اندازه گل آلود کند، جزئیاتی که در مورد دلیمی و دستگیری اش مطرح شده بود، شرایط بسیار مبهم بوده و مباحث مختلفی عنوان می شد.

او همسر فعلی بغدادی است یا همسر سابقش؟
منابع منطقه ای نزدیک به این دستگیری به سی ان ان گفتند آنها مطمئن هستند که نیروهای لبنانی همسر بغدادی را دستگیر کرده اند. اما نیروهای آمریکایی در واشنگتن نظر دیگری ارائه کردند و گفتند شخص بازداشت شده همسر سابق بغدادی بوده نه همسر فعلی وی.

زندگی خانوادگی بغدادی پیچیده در اسرار است. بیوگرافی که سال گذشته در وب سایت این گروه در مورد وی منتشر شد تنها به این نکته اشاره کرده که بغدادی «متاهل» است. در حالیکه به سی ان ان گفته شده وی دو همسر دارد. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع قبلیه ای در عراق گفت که وی سه همسر دارد.

و داعش به طور مشخص هیچ چیز را تایید نمی کند. روز سه شنبه از برخی اعضای این گروه خواسته شده بود که در رسانه های اجتماعی خبر دستگیری همسر بغدادی را تکذیب کنند.

این زن مدیریت قدرت را به دست داشته است. اما تا چه اندازه؟ 
یکی از منابع منطقه ای به سی ان ان گفت که دلیمی یک «شخصیت قدرتمند» در داعش بوده و در این سازمان «بسیار فعال» است. یک منبع اطلاعاتی به سی ان ان گفت که بر اساس گزارش های موجود دلیمی پیش از این توسط رژیم سوری بشار اسد دستگیر شده بود. وی در ماه مارس در میان 150 زنی بود که در ازای آزادی گروهی از راهبه های سوری، از بازداشتگاه سوریه آزاد شدند.

اما تلاش آشکار وی برای عبور از لبنان با یک کودک، درست در زمانیکه مقامات آنجا نظارت امنیتی در اطراف مرز را افزایش داده اند، سوالاتی را در مورد شکل روابطش با بغدادی ایجاد می کند.

ساجان گوهل، مدیر امنیت بین الملل بنیان آسیا اقیانوسیه می پرسد: «آیا بغدادی با آنها غریبه است؟ آیا با آنها مشاجره داشته؟ آیا آنها در حال فرار از دست از بغدادی بودند؟»

با توجه به رفتار سرکوبگرانه ای که داعش در قبال زنان دارد، شک و تردیدهایی در مورد میزان نفوذ دلیمی در این گروه وجود دارد. تحلیل گران می گویند زنانی که به داعش می پیوندند ممکن است نقشی محدود در حد همسران مردان داعش برای خود داشته باشند.

اما داعش در ماه فوریه یک گردان زنان با 60 عضو راه اندازی کرد که کارشان بازرسی زنانی بود که از پست های بازرسی می گذشتند و اصول اخلاقی سختگیرانه برای زنان وضع کرد.

ممکن است او اطلاعات مهمی را آشکار کند یا اصلا هیچ چیز در اختیار نداشته باشد
یک منبع نزدیک به دستگیری به سی ان ان گفت که دستگیری دلیمی یک عملیات هماهنگ با حضور آژانس های اطلاعاتی از عراق، سوریه و لبنان بوده است. وی گفت که عراقی ها کمک هایی از جامعه اطلاعاتی آمریکا داشته اند اما در واشنگتن، سیا هیچ نظری ابراز نکرده است.

البته همه هم متقاعد نشده اند که این زن گنجینه ای از بینش نسبت به داعش را در اختیار دارد. یکی از مقامات ارشد سابق ارتش آمریکا به نیویورک تایمز گفت که در جنگ عراق، نیروهای آمریکا همسر مصعب الزرقاوی، رهبر القاعده در عراق را دستگیر کردند. یک مقام رسمی به این روزنامه گفت: «این زن اطلاعات چندانی در اختیار ما قرار نداد و زمانیکه او را برگرداندیم، زرقاوی او را کشت.»

بر اساس گزارش ها دلیمی بیش از یک هفته پیش دستگیر شد. مایکل استفنز، محقق مسائل خاورمیانه در موسسه خدمات سلطنتی در اینباره گفت: «در درگیری های نظامی، اطلاعات خیلی سریع جریان پیدا می کند و به سرعت به خبر دیروز تبدیل می شد.»

او با یک پسر بود یا یک دختر؟
هویت کودکی که با دلیمی بود هنوز موضوع گزارش های منتشره است. یک منبع اطلاعاتی به سی ان ان گفت که این کودک، فرزند چهار ساله دلیمی است. دیگر سازمان های خبری از جمله خبرگزاری فرانسه نیز گزارش دادند که او یک پسر کوچک است.

اما خبرگزاری رویترز که در ابتدا گزارشی مشابه منتشر کرده بود، چندی بعد آن را تغییر داده و اعلام کرد که این کودک یک دختر بوده است. نیویورک تایمز هم در گزارش خود به دختر بودن این کودک اشاره کرد.

با افزایش گمانه زنی ها، حتی یک منبع منطقه ای به سی ان ان گفت که بغدادی به شخصه خواستار آزادی پسرش شده است. اما تصویر کامل از کسی که مقامات لبنان دستگیر و به بازداشتگاه منتقل کرده اند هنوز آشکار نشده است.
اخبار بین الملل - فرارو

 


ویدیو : آیا این زن همسر رهبر داعش است؟