آیا اوباما می تواند به رویای سلطه عربستان سعودی بر کل منطقه پایان دهد؟ :



عربستان سعودی , تلفات سنگین عربستان سعودی در یمن , پیامدهای سیاسی تحولات اقتصادهای نفتی عربستان سعودی و ایران

انتظار می رود "اوباما" رییس جمهوری امریکا از طریق دیپلماسی نرم تلاش کند تا در سفر این ماه خود به ریاض رهبران ان کشور را با خود همراه کند به خصوص در زمینه مبارزه با تروریسم.

 سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی اشاره می کند که پس از یک ماه روابط ناخوشایند میان واشنگتن و ریاض، رییس جمهوری امریکا در تاریخ21 آوریل سال جاری برای شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس به ریاص سفر می کند.

 

این سفر در حالی انجام می شود که اوباما در مصاحبه با نشریه امریکایی "آتلانتیک" در ماه آوریل گذشته به شدت از رویکرد عربستان سعودی انتقاد کرده بود و اظهار کرد که رهبران آن کشور خواستار سواری گرفتن مجانی از امریکا هستند و نقش مهمی در مبارزه علیه تروریسم ایفا نمی کنند. در نتیجه، ناظران عرصه بین المللی باور دارند که اکنون روابط امریکا و عربستان سعودی تیره و تار شده است. این روابط پس از آن بدتر شد که شاهزاده ترکی الفیصل با انتشار مقاله سعی کرد تا به اوباما نشان دهد که او اشتباه می کند. او فهرست بلندبالایی از کمک عربستان برای بهبود صلح منطقه ای را ارائه کرد. او مدعی کمک های بشردوستانه به یمن شد و نوشت که عربستان سعودی برای مبارزه علیه داعش با ایالات متحده همکاری های امنیتی و به اشتراک گذاری اطلاعات مهم را دارد".

به گزارش خرداد، این سایت در ادامه اشاره می کند که اوباما پس از بهار عربی امیدهای زیادی درباره خاورمیانه داشت که نقش برآب شدند. این سایت اشاره می کند که پس از توفاق هسته یا با ایران نیز اوباما امیدوار بود اما اکنون با رویای تسلط عربستان سعودی بر کل منطقه و ایفای نقش رهبری از سوی آن کشور مواجه است. این سایت در ادامه می نویسد:"این برخورد میان دو دیدگاه است. به نظر می رسد رویای اوباما برای خاورمیانه وجود قدرت های متعدد منطقه ای است که همه در شرایطی دوستانه با امریکا بدون دیکته کردن خواسته های یکی بر دیگری تعامل داشته باشند. از قاهره تا تل آویو از آنکارا تا ریاض و تهران اما اوباما می بیند که هر یک از کشورهای منطقه خواستار تقویت هژمونی خود بر کل بازیگران هستند. اوباما به درستی از همه آن ها فاصله گرفته است. او در هرج و مرج خاورمیانه منافع ملی امریکا را دنبال می کند. در این میان به نظر می رسد که اوباما نیازمند مصاف نهایی با رویای عربستان سعودی است رویایی که سودای رهبری جهان عرب و کل منطقه را در سر دارد. در مقابل اما عربستان سعودی معتقد است که بیش از چهار دهه دوست امریکا در منطقه بوده است و با دیدگاه اوباما درباره لزوم چند قطبی بودن منطقه و همزیستی مسالمت آمیز قدرت های منطقه ای با یکدیگر و همکاری آنان اشتراک نظر ندارند. اوباما قصد دارد رویای ریاض را برهم بزند. روابط میان دو کشور پس از آشتی نسبی امریکا با ایران نیز بدتر شده است. "فهد ناظر" تحلیلگر سعودی می گوید:"بسیاری از سعودی ها به طور آشکارا می گویند که برای پایان دوران ریاست جمهوری اوباما لحظه شماری می کنند. آنان می گویند هر رییس جمهوری دیگری بجز اوباما برای آن ها بهتر خواهد بود".

المانیتور اما اشاره می کند که به احتمال زیاد اوباما در جریان سفر به عربستان سعودی قصد دارد این اطمینان را ایجاد کند که ایالات متحده هم چنان متحد عربستان و کشورهخای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس است اما امرکیا نیازمند کمک بیش تر اعراب در مبرازه علیه تروریسم است. این سایت اما اشاره می کند که تضاد اساسی این است که امریکا به دنبال خاورمیانه ای چند قطبی است در حالی که عربستان سعودی به چیزی کمتر از تثبیت هژمونی بر کل منطقه رضایت نداده است.


 اخبار بین الملل  -  خرداد


ویدیو : آیا اوباما می تواند به رویای سلطه عربستان سعودی بر کل منطقه پایان دهد؟