آمریکا کدخدا است، با آمریکا ببندیم راحت‌تریم : کاندیدای احتمالی انتخابات با ...


کاندیدای احتمالی انتخابات با بیان این که به نظر من مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپا است افزود: بسیاری از اروپایی ها آقا اجازه می خواهند اما آمریکایی ها به قول معروف کدخدا هستند پس اگر با کدخدا ببندیم راحت تر هستیم تا اینکه به سراغ یک مقام پایین تر برویم. خبرگزاری مهر: کاندیدای احتمالی انتخابات با بیان این که به نظر من مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپا است افزود: بسیاری از اروپایی ها آقا اجازه می خواهند اما آمریکایی ها به قول معروف کدخدا هستند پس اگر با کدخدا ببندیم راحت تر هستیم تا اینکه به سراغ یک مقام پایین تر برویم.

 حسن روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف سخن می گفت اظهار کرد: ایجاد فضای آزاد، حفظ منزلت دانشجو و استاد و فراهم کردن فضا فعالیت علمی در این سرزمین باعث خواهد شد ما بتوانیم از سرمایه های علمی سرزمین مان بهره ببریم.

وی افزود: برای آنکه کشور به توسعه و رشد برسد باید منشاء این موضوع یعنی دانشگاه آزادی که همه دانشجویان و اساتیدش دارای منزلت باشند را دریابیم. بنده اعتقاد دارم برای نجات کشور از شرایط امروز نیاز به آشتی با فرهنگ، دین، طبیعت، جامعه و... داریم تا بتوانیم از این طریق فاصله ها را کم کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه به خاطر بیان یک جمله انتقادی نباید دانشمندان و اساتید را اخراج کرد و یا در فکر بستن دانشکده ای افتاد ابراز امیدواری کرد که نه دانشکده مدیریت و نه دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف هیچگاه خسته نشوند. برای این موضوع باید آستانه تحملمان را بالا ببریم نه اینکه اگر اساتید دانشگاه و یا دانشکده ای به دولت نامه نوشتند و خواستار اصلاح رویه اقتصادی کشور شدند برای بستن آن دانشگاه و یا دانشکده تلاش کنیم. بنده معتقدم که در این صورت باید دست آن اساتید را بوسید.

وی ادامه داد: اگر شورای پول و اعتبار را نیمه تعطیل نمی کردند شاید افزایش میزان نقدینگی برای ما مشکل ساز نمی شد. اگر از نظر کارشناسان اقتصاد استفاده می کردیم قطعا می توانستیم نقدینگی موجود را به سمت تولید هدایت کنیم. برای بهبود اوضاع کشور بهتر است با اساتید و محققان آشتی کرده و شکاف ها را کم کنیم.

روحانی خواستار کاهش فاصله ها و کنار گذاشتن اختلافات و گره های گذشته شد و گفت: آیا ادامه این مباحث به نفع ما هست؟ مگر می توان هر فردی را با اتهام زدن به بیگانگان نسبت دهیم اگر چنین است چرا آن فرد باید آزاد باشد و محاکمه نشود. چرا در رسانه های عمومی بدون اینکه فردی محاکمه و مجرم شناخته شده باشد به عنوان مجرم معرفی می شود قطعا ادامه این وضع به نفع کشور نیست.

وی با تاکید بر این که انتخابات 24 خرداد باید زمینه ساز وحدت ملی در کشور باشد افزود: چرا اگر فردی کاندیدا می شود به خاطر اینکه قدش نسبت به دیگر کاندیدا بلندتر است دیگران می ترسند و می هراسند. باید مقداری تسامح داشته باشیم و بگذاریم کسانی که از فیلتر شورای نگهبان عبور می کنند زمینه ساز تعامل و مشارکت و وحدت بیشتر در جامعه باشند.

وی در ادامه با بیان این که برخی فکر می کنند یا در دنیا باید جنگید و یا دربرابر کشور های قدرتمند تسلیم شد تصریح کرد: راه سومی هم در این بین وجود دارد که بنده آن را تعامل سازنده با جهان می نامم. سوال اینجاست که مگر زمانی که با کشور های دنیا تعامل برقرار کرده بودیم ضرر کردیم؟ مثلا در ماجرای هسته ای در سال 82 ایران، کره جنوبی، مصر و لیبی با هم دچار مشکل شدند پس از آن لیبی تسلیم شد و تمام امکانات خود را تحویل آمریکا داد. مصر و کره عذرخواهی کردند و ضمن دستگیری دانشمندان خود آن ها را تحویل مقامات قضایی دادند اما جمهوری اسلامی ایران راه تعامل سازنده را برگزید و سخن آمریکا و اسرائیل در مورد ساخت بمب از سوی ایران را دروغ خواند.

روحانی ادامه داد: در آن زمان با در پیش گرفتن راه تعامل علاوه بر زمان خریدن برای خود به دنبال تثبیت حق فعالیت صلح آمیز هسته ای بودیم و از طرفی هم بر خلاف آنچه آمریکایی ها می خواستند زمینه را برای جنگ فراهم کنند اوضاع را آرام ساختیم. در آن زمان نه UF4 و نه UF6 و نه حتی آب سنگین و کیک زرد می توانستیم تولید کنیم چون در حال خرید تجهیزات بودیم و فقط در نطنز در یک چرخه ده تایی توانسته بودیم به صورت آزمایشگاهی غنی سازی را انجام دهیم.

وی با بیان این که در آغار موضوع هسته ای هم عده ای تلاش های ایران را مذبوحانه می خوانند و عده ای خواستار تقابل و جنگ با دنیا بودند گفت: در آن زمان یک راه میانه انتخاب شد و فعالیت هسته ای را ادامه دادیم ضمن این که کشور را از جنگ دور ساختیم. البته نه این که از کسی بترسیم بلکه نباید بگذاریم جنگ به کشور نزدیک شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دانشجویی درباره این که مقاوم بودن و تنش زدایی را چگونه می شود در یک دیگر جمع کرد افزود: کسی که با دنیا حرف می زند باید دانش، توانایی و هنر دیپلماسی را داشته باشد و به دنبال اهداف ملی از اصول نیز کوتاه نیاید به این شکل می توان مقاوم بودن و تنش زدایی را در یک دیگر جمع کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا ایران را تهدید می داند و متقابلا ایران هم آمریکا را دشمن بزرگ خود فرض می کند چطور می توان با این وجود به دنبال مذاکره با آمریکا بود خاطر نشان کرد: آمریکا یک ابرقدرت جهانی و ایران یک قدرت منطقه ای است روابط این دو کشور در 34 سال گذشته روابط خوبی نبوده چرا که آنها منافعی دارند که با منافع جمهوری اسلامی همخوانی ندارد.

روحانی یاد آور شد: ما با آمریکا در مسائل منطقه ای و بین المللی اختلاف داریم اما قطعا دوستی و دشمنی با دنیا دائمی نیست و هر کشوری می تواند روابط خود را با دیگران بهتر کند بر همین اساس در روابط خارجی بحث صفر و صد نیست و اگر بتوانیم تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم این بهترین اقدام است البته مذاکره با آمریکا امکان پذیر اما سخت است.

وی با بیان این که به نظر من مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپا است افزود: بسیاری از اروپایی ها آقا اجازه می خواهند اما آمریکایی ها به قول معروف کدخدا هستند پس اگر با کدخدا ببندیم راحت تر هستیم تا اینکه به سراغ یک مقام پایین تر برویم. حال که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی اشاره کردند و راه را باز گذاشتند دولت بعدی باید با رعایت خط قرمز های مد نظر ایشان روابط را از تخاصم به سمت تنش پیش ببرند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر رئیس جمهور شوید برای رفع حصر آقایان موسوی و کروبی چه خواهید کرد گفت: معتقدم اساسا رئیس جمهور آینده باید به دنبال کم کردن فاصله ها و از بین بردن فضای امنیتی در کشور باشد تا نه تنها آن هایی که در حصر هستند آزاد شوند بلکه آنهایی که به خاطر اتفاقات سال 88 زندانی شده اند هم آزاد شوند.

دانشجویی با اشاره به اظهار نظر عارف و شریعت مداری درباره کناره گیری به نفع هاشمی مواضع روحانی در این خصوص را مبهم خواند و خواستار پاسخ وی در قبال این که آیا اختلاف نظری با هاشمی دارد شد که روحانی پاسخ داد: بنده از این که آقای هاشمی کاندیدا شد هم خوشحال هستم و هم استقبال می کنم به هر حال وی از اول انقلاب در کنار امام بوده و مسئولیت های مختلفی برعهده داشته است لذا می توان او را از ارکان این انقلاب معرفی کرد.

وی با بیان این که قبول کردن کاندیداتوری از سوی آقای هاشمی در شرایط فعلی را نوعی فداکاری می دانم اضافه کرد: البته تا همین روزهای آخری که بنده با آقای هاشمی دیدار داشتم او قاطعانه می گفت که کاندیدا نخواهد شد و تعارفی هم در کار نبود اما در روزهای آخر گویا دلایلی به وجود آمده که وی تصمیم به کاندیداتوری گرفته است. آقای هاشمی به من گفت ساعت 3 آخرین روز ثبت نام تصمیم به اعلام کاندیداتوری گرفته است. بنده و آقای هاشمی در حال حاضر کاندیدا هستیم و درنهایت یک نفرمان در لیست رای قرار خواهد گرفت.

روحانی در پاسخ به این سوال که تفاوت ها و مشابهت های شما با آقای هاشمی چیست گفت: او آیت الله هاشمی رفسنجانی است و بنده حسن روحانی اما در مسائل سیاسی، اجتماعی، فقهی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و فرهنگی افکار و اندیشه های ما بسیار نزدیک است البته ممکن است نظرات متفاوتی هم داشته باشیم که اگر روزی مذاکرات شورای عالی امنیت ملی و زمان جنگ منتشر شود این تفاوت سلیقه ها را خواهید دید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رویکرد فداکاری و منجی شدن در کاندیداتوری هاشمی را نمی توان پذیرفت چون خاتمی در سال 76 با رویکرد تغییر نسبت به دولت هاشمی توانست آراء را جذب کند لذا چه حرف جدیدی وجود دارد که هاشمی می خواهد بیاید گفت: اشکالی که برخی به هاشمی می گیرند این است که در سخنرانی نماز جمعه از خاتمی حمایت کرد و این باعث رای آوری او شد. شما نگران آمدن هاشمی هستید یا گفتمان او.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر دو تفکر در کشور وجود دارد که یکی از آنها تفکر عقلانیت و اعتدال و دیگری تفکر ارائه شعار های تند و بدون اندیشه حرف زدن است بنده معتقدم آقای هاشمی طرفدار تفکر اول است و بهتر است که شما از حضور آقای هاشمی نگرانی نداشته باشید بلکه بگذارید مردم خودشان انتخاب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره ادامه هدف مندی چیست و آیا مثل هاشمی رفسنجانی آن را گداپروری می دانید عنوان کرد: تا جایی که بنده مطلع هستم بعید می دانم آقای هاشمی هدف مندی و مبحث یارانه را گدا پروری خوانده باشد. زیرا اصل هدف مندی یارانه ها مربوط به دولت آقای هاشمی است که در مجلس چهارم مطرح شد و برای اولین بار در برنامه دوم هم آمده است.

روحانی افزود: در مقطعی از دوران ریاست جمهوری دولت سازندگی آقای هاشمی همه نمایندگان مجلس را دعوت کرد و بحث خود را درباره هدف مندی یارانه ها ارائه نمود که نمایندگان وقت مجلس به شدت با این موضوع مخالفت کردند.

وی تاکید کرد که اصل هدفمندی را همه قبول دارند اما اینکه یارانه نقدی چطور داده شود و چه مقدار به خانوارها، چه مقدار به بخش صنعت و چه مقدار به دیگر بخش ها اختصاص یابد جای بحث دارد. قانون هدفمندی تا کنون برخلاف مصوبه مجلس اجرا شده است چون قانون می گوید یارانه باید تنها از محل افزایش قیمت حامل های انرژی و درآمدهای دولت ناشی از هدفمندی داده شود اما از 50 هزار میلیارد تومانی که به عنوان یارانه داده شده است 26 هزار میلیارد تومان از منابع خلاف قانون داده شده که البته این موضوع در گزارش دیوان محاسبات مورد اشاره قرار گرفته است. همچنین 30 درصد درآمد های حاصل از اجرای هدفمندی باید به بخش صنعت داده می شد که این موضوع هم اجرا نشده است لذا هدف مندی باید در چارچوب قانون انجام شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برنامه عملی شما برای رفع مشکلات کشور از جمله تورم چیست و این موضوع را چقدر مرتبط با تحریم ها می دانید اظهار کرد: قطعا تورم و تحریم با یکدیگر ارتباط دارند اما یکی از دلایل اصلی افزایش تورم در کشور کاهش تولید و دیگری افزایش نقدینگی است که این امر در دولت نهم و دهم نزدیک به هفت برابر افزایش یافته است چون تا سال 84 مجموع نقدینگی 68 هزار میلیارد تومان بود و اکنون این رقم به 450 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به مضرات افزایش نقدینگی اضافه کرد: کاهش ارزش پول ملی افزایش تورم و درنتیجه بالا رفتن نرخ ارز که یک شبه در کشور انجام شد از دستاوردهای دولت فعلی است. این موضوعات را می توان با افزایش تولید، کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید تصحیح روابط با جهان و... بر طرف کرد. بنده برنامه ای چند ماهه برای رفع موقتی مشکلات موجود دارم.

وی در پاسخ به این سوال که درباره فتنه سال 88 نظر شما همسو با رهبر معظم انقلاب مبنی بر فتنه انگیزی عده ای است یا آنرا حوادث پس از انتخابات می دانید که در آن فتنه عده ای نقش نداشته است گفت: ابتدا باید اشاره کنم رهبری ممکن است نظری داشته باشند و فرد دیگر نظری دیگر زمانی که رهبری به عنوان حکم حکومتی نظرشان را اعلام می کنند بر همه اجرا و تبعیت از آن لازم است و این موضوع در چارچوب قانون اساسی است. در مسائل سال 88 حرف زیاد است اگر فتنه ای هست باید ببینیم از کی و کجا آغاز شد.

روحانی ادامه داد: چطور درست شب انتخابات سود سهام عدالت را توزیع کردند، چرا در مناظره ای به یک عده افرادی که حضور نداشتند به ناروا تهمت زده شد. البته معیار قانون است منتها پخش سیب زمینی، و تهمت و افترا زدن مبتنی بر قانون است یا نه؟ امیدوارم معیار ما در همه جا قانون باشد.

وی در پاسخ به این سوال که نکات مثبت و منفی دولت احمدی نژاد را چه می دانید به خنده گفت: منفی اش خیلی فراوان است، مثبتش را هم شما به ما بگویید. وضع اقتصادی جامعه روشن است می بینید که با آن همه پول نفت و درآمد امروز چه وضعی داریم. ارزش پول ملی به یک سوم تنزل پیدا کرده است، تورم و گرانی نقطه به نقطه طبق آمار دولت بالای 40 درصد و تورم سالانه بالای 31 درصد است، افزایش بیکاری به ویژه در نسل تحصیل کرده را شاهدیم به طوری که در حال حاضر 768 هزار نفر تحصیل کرده دانشگاهی بیکار داریم، وضعیت تولید مناسب نیست، واردات کالا از خارج افزایش یافته و شاهد نزول اخلاق در جامعه هستیم.

عضور مجلس خبرگان رهبری افزود به طور طبیعی برخی پروژه های ملی و استانی از سوی دولت اجرا شده است و در برخی علوم و فناوری پیشرفت خوبی داشته ایم که این موضوع از نکات مثبت است.

وی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان نماینده ایران در یکی از جلسات شورای حکام از جلسه خارج شدید تا اجماع علیه کشور حاصل شود، گفت: این موضوع مربوط به زمانی است که بنده نماینده ایران در آن جلسه نبودم البته ممکن است نماینده کشورمان در آن جلسه به مصلحتی که داشته خارج شده است و قطعا نمی خواسته خیانت کند. البته من همان موقع معترض شدم و شبانه با وین تماس گرفتم و البته به وزیر خارجه وقت هم اعتراض کردم.

روحانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که جک استراو در کتابش می گوید شما از او خواهش کردید با این حساب چطور خودتان را جریان عقلانیت و اعتدال می خوانید؟ دغدغه ما این است که اگر عنان کشور به دست جریان به اصطلاح عقل گرایی شما بیفتند تمامیت ارضی در معرض خطر قرار گیرد تصریح کرد: آنچه جک استرا در کتابش می گوید اشاره به آقای خرازی وزیر وقت امور خارجه است نه بنده.

وی ادامه داد: البته بهتر است از آقای خرازی هم بپرسید شاید او خواهش نکرده باشد بلکه با الزام موضوعی را از جک استرا خواسته است چون هر چه جک استرا گفته است را که نباید قبول کنیم.

در بحث هسته ای هم اصل نتیجه کار در آن 22 ماه مهم است چرا که در این ایام انرژی هسته ای را کامل کردیم و در حالی که در ابتدای راه در اصفهان ساختمان سازی می کردیم درنهایت توانستیم UF4 و UF6 را راه بیندازیم و آب سنگین اراک را در سال 83 آماده کنیم.

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه در زمان مسئولیتش در این شورا چند مرتبه تجهیزات هسته ای کشور را پلمپ کرده و آن را شکسته ایم گفت: با عقلانیتی که به کار گرفتیم نگذاشتیم جنگی در آن ایام شکل گیرد ضمن اینکه در آغاز شروع به کار بنده 150 سانتریفیوژ نصب شده داشتیم در حالی که پس از ترک مسئولیت بنده بیش از 3 هزار سانتریفیوژ داشتیم.

وی ادامه داد: شما نگران حفظ تمامیت ارضیتان نباشید چرا که بنده 8 سال در ستاد جنگ بودم و با فعالیت سیاسی عراق را در سازمان ملل محکوم و اسراء ایرانی را آزاد کردم. ما به دنبال گفتمانی هستیم که نتیجه اش امنیت و منافع ملی باشد و با کمترین هزینه بیشترین نفع را ببریم. اگرچه معتقدیم که رفتن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفتار ظالمانه ای بوده و هر دولتی بخواهد آن را در بیاورد سال ها طول می کشد اما بهتر است قبل از آن با انجام کارهای درست و کاغذپاره نخواندن تحریم ها مانع از این کار می شدیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نظر شما درباره فرموده امام برای نابودی اسرائیل چیست گفت: امام فرمودند اسرائیل غده سرطانی است بنده این رژیم را غاصب می دانم. رژیمی که آدم کشی و جنایات فراوانی را مرتکب شده است منتها امام آرمان بلندمدتی را بیان کردند که روزی رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه نباشد فرمول این کار هم نیاز به بحث و بررسی در دولت دارد.

وی اشاره کرد: بهترین راه آن چیزی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: که یک رای گیری صورت گیرد و هرچه رای مردم در فلسطین اشغالی بود همان باشد. لذا بهترین راه برای نابودی اسرائیل حاکم کردن دموکراسی در منطقه است. نه اینکه لشگر ببریم و با اسرائیل جنگ کنیم.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که ویژگی های برجسته هاشمی چیست که مردم دوباره اعتماد کنند و به او رای دهند گفت: هیچ دولتی بدون نقص و عیب نیست البته آقای هاشمی امروز هم هاشمی سال 68 نیست حتما نظر و فکرش با آن زمان تفاوت دارد.

وی ادامه داد: در دولت آقای هاشمی کارهای بزرگی نظیر آزادسازی دو هزار کیلومتر از سرزمینمان که در دست عراقی ها بود، بازگرداندن باعزت اسرا، متجاوز شناختن عراق از سوی سازمان ملل بازسازی و ساخت بسیاری از کارخانجات، شهرها و ویرانه ها، تبدیل ارز چند نرخی به ارز دو نرخی ساخت سدها، بازگردان کشور به یک حالت طبیعی و حل مسئله آب برق گاز انجام شد. باید بگذاریم مردم انتخاب کنند و هرچه آنها انتخاب کردند ما تسلیم رای ملت هستیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که طرفداری شما از هاشمی برای رسیدن به وزارت است خاطر نشان کرد: ما وزارت و این حرف ها را پشت سر گذاشته ایم و تازه به دوران رسیده نیستیم. بنده چه از آقای هاشمی و چه از هر کسی که به او و توانمندی اش اعتقاد داشته باشم حمایت خواهم کرد و به او احترام خواهم گذاشت. در شرایط فعلی آقای هاشمی را گزینه توانمند برای رفع مشکلات کشور می دانم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: باید شرایط کشور را به عقلانیت و مدیریت صحیح بازگردانیم و آقای هاشمی این توانایی را دارد. یک خطای دیگر کافیست تا کشور در معرض خطر قرار گیرد. اگر بنده در مقام کاندیدا بودم از مردم برای انتخابم به عنوان رئیس جمهور تقاضای رای می کنم و اگر آقای هاشمی در صحنه بود تلاش می کنم که آراء مردم را کسب کند.


ویدیو : آمریکا کدخدا است، با آمریکا ببندیم راحت‌تریم