آغاز بحران اصولگرایان : برخی از اصولگرایان احساس می‌کنند دور خورده‌اند مصائب ...



آغاز سال تحصیلی , آغاز امامت امام زمان , متن زیبا برای آغاز سال تحصیلی

برخی از اصولگرایان احساس می‌کنند دور خورده‌اند

مصائب ائتلاف در غیاب رقیب

در حالی که اصلاح‌طلبان در دور دوم تایید صلاحیت‌ها نیز نتوانستند به حداقل‌هایی برای بستن لیست‌های انتخاباتی خود دست پیدا کنند، به نظر می‌رسد اصولگرایان که در این انتخابات نیز قرار است در غیاب یک تیم قدرتمند و کامل از رقیب در میدان حاضر شوند، به گونه‌ای دیگر دچار مشکل هستند و آن اختلاف بر سر نحوه رسیدن به ائتلاف است.

البته حاشیه‌هایی که لیست این جناح با محوریت غلامعلی حداد عادل و در غیاب تشکل‌های نزدیک به قالیباف، رضایی و لاریجانی در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایجاد کرده است. اگرچه اصولگرایان بر این باورند که همه این حاشیه‌ها درباره شورای مرکزی ائتلاف است، اما اگر با نگاهی واقع‌بینانه به ماجرای تمام ناشدنی ائتلاف اصولگرایان نگاه کنیم، درخواهیم یافت که خواسته اصولگرایان برای رسیدن به ائتلاف حداکثری اکنون به اتحادی حداقلی بدل شده است و جز‌اندکی میانه‌رو در جناح اصولگرا مابقی اعضای ائتلاف اصولگرایان رادیکال هستند.

آغاز بحران اصولگرایان
ماجرای پرفرازونشیب ائتلاف برای اصولگرایان از خرداد سال 92 شروع می‌شود، زمانی که اصولگرایان با وجود در اختیار داشتن رسانه‌های فراوان و حاکم بودن دولتی اصولگرا انتخابات را به رقیب واگذار کردند. اتفاقات سال‌های گذشته اصولگرایان را به قدری غره کرده بود که اصلا تصور نمی‌کردند جناح اصلاح‌طلب بتواند پس از انتخابات جشن بازپس گیری کرسی ریاست جمهوری پس از 8سال را برگزار کند. تصور آنها این بود که رئیس جمهور یازدهم هرکه باشد یک اصولگراست و با پیروزی هرکدام از طیف‌ها در انتخابات شعفی در جریان اصولگرا موج خواهد زد. از این رو آنها کمتر نیازی به وحدت داشتند. محسن رضایی که برای سومین بار در انتخابات شرکت می‌کرد و در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 از معترضان نتایج انتخابات و منتقدین دولت نهم به شمار می‌رفت، تصور می‌کرد این بار فرق می‌کند و پیروز میدان خواهد بود.

سعید جلیلی هم به عنوان کاندیدای جبهه پایداری که نیازی به ائتلاف با اصولگرایان را احساس نمی‌کرد وارد میدان شده بود تا بتواند از به اصطلاح پشتوانه اجتماعی دولت احمدی‌نژاد رای به دست آورد. اما محمدباقر قالیباف، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل تحت نظر مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی ائتلافی موسوم به 1+2 تشکیل دادند و قرار گذاشتند روز انتخابات کاندیدایی حاضر در صحنه باشد که بیشترین اقبال عمومی را به خود اختصاص می‌دهد. از میان این 3نفر و یا بهتر است بگوییم 5نفر اصولگرا فقط حداد عادل از صحنه کناره‌گیری کرد.


تحلیل‌های پس از انتخابات گواه بر آن بود که اصولگرایان از ناحیه وحدت خود شکست خورده‌اند. البته آنها کمبود دیگری نیز داشتند. هرچند مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و مرحوم عسگراولادی در نقش پدرخوانده اصولگرایی ظاهر شده بودند، اما اگر این افراد توانسته بودند بین فرزندان نافرمان خود برای رسیدن به یک کاندیدا و تحلیل دقیق از شرایط وقت صلح ایجاد کنند، جناح اصولگرا باز می‌توانست فرصتی برای رویارویی محکم تری با جریان مقابل خود داشته باشد.

پدرخوانده‌ها جدید شدند
از خرداد سال 92 تا اسفند 94 در میان اصولگرایان تغییرات زیادی اتفاق افتاد. پدرخوانده‌های این جریان دار فانی را وداع گفتند و فرزندان برای رهایی از عذاب وجدان شکست خود راهی دیگر در پیش گرفتند. نخست آنکه اصولگرایان سعی کردند با تشکیل شورای همگرایی اصولگرایان، آیات عظام موحدی کرمانی، محمد یزدی و مصباح را کنار هم قرار دهند تا طرفداران دولت گذشته که به پدرخواندگی مصباح قصد فعالیت داشتند، سر به راه اصولگرایان داشته باشند. مبنای اصولگرایان در این راه آن بود که محوریت انتخابات جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) باشد. رفته رفته شورای همگرایی به شورای فقها تغییر پیدا کرد تا رهبری اصولگرایان بر عهده آنها گذاشته شود.


از سوی دیگر نیز احزاب موتلفه، ایثارگران و پایداری با تشکیل جلسات پیاپی، توجیه شدن فرزند خوانده‌های مصباح را به نمایش گذاشتند. نمایشی که حقیقت و مجاز آن انتقادات فراوانی به دنبال داشت. انتقادها بیانگر سابقه بدعهدی جبهه پایداری در انتخابات‌ گذشته بود.

شورای ائتلاف بدل شورای هماهنگی
علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی، آیت الله مقتدایی و ناطق نوری نیز در سوی دیگر و در آستانه انتخابات در جلساتی گرد هم آمدند اما این جلسات به جایی راه نبرد و با تشکیل شورای مرکزی ائتلاف این جلسات دیگر برگزار نشد. شورای مرکزی ائتلاف نهادی بود که اصولگرایان پیش از تاسیس آن نوید تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان را می‌دادند. قرار بود در این شورا از همه احزاب اصولگرا نماینده ای حضور داشته باشد و شورا در راستای وحدت اصولگرایان عمل کند. عمدتا محمدرضا باهنر نوید چنین شورایی را می‌داد که در نبود حبیب الله عسگراولادی در نقش پدر خوانده ای دیگر ظاهر شد. اما تشکیل شورای ائتلاف مهر پایانی بر همه فعالیت‌های جناحی اصولگرایان شد. آیت الله موحدی کرمانی فعالیت‌های این شورا را رصد کرده و محوریت اصولگرایان تنها با جامعه روحانیت مبارز بود. نقش جبهه پایداری در ائتلاف پر رنگ شد و تلاش شورا برای همراه کردن لاریجانی و شهردار تهران به جایی نرسید و مهدی ذاکری به نمایندگی از یاران قالیباف نه خود شهردار به شورا پیوست.

حال که تا برگزاری انتخابات مجلس کمتر از 20 روز باقی مانده است، به نظر می‌رسد همه حرف و حدیث‌هایی که به اصولگرایان نسبت داده می‌شد واقعی به نظر می‌رسد. نگرانی برخی طیف‌های اصولگرا نقش پررنگ گروه‌هایی مانند جبهه پایداری بود. این درحالی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که 5 نفر جبهه پایداری را در شورای ائتلاف نمایندگی می‌کنند.

پایداری سهمیه دار اصلی ائتلاف
نتیجه پرس و جوها از اصولگرایان به لیست 30 نفره ای از تهران می‌رسد که 14 نفر آنها یا رسما عضو جبهه پایداری هستند و یا با این تشکل قرابت فکری دارند. این درحالی است که تنها 5 نفر از اعضای لیست را چهره‌های معتدل تشکیل می‌دهند. در این لیست همچنین نامی از یاران محسن رضایی و قالیباف که در شورا نمایندگانی دارند دیده نمی‌شود.

 

در این میان برخی از چهره‌های اصولگرا که خود در روند اتحاد اصولگرایان نقش پررنگی ایفا کرده‌اند نیز از این چیدمان در فهرست اصولگرایی احساس ناخرسندی می‌کنند. کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری به آنا گفته بود که در ارائه لیست انتخاباتی «دور خورده‌اند.» با این وجود بسیاری دیگر از اصولگرایان نیز اکنون راه سکوت را در پیش گرفته‌اند؛ هرچند معلوم نیست این سکوت تا انتشار لیست اصولگرایان دوام پیدا کند یا تا هفت اسفندماه.

اختلاف پایداری و یکتا با دیگر اصولگرایان
در همین ارتباط ایلنا گرازش داد که علت اصلی به نتیجه نرسیدن این لیست و عدم اعلام آن توسط سخنگوی شورا اختلاف سه گروه اصولگرا و جریان پایداری و یکتا بر سر قرار گرفتن نام یکی-دو داوطلب در لیست نهایی اصولگرایان است.


برخی چهره‌های اصولگرا از جمله محمدرضا باهنر و حجت‌الاسلام ابوترابی بر حضور کاظم جلالی در این لیست تاکید دارند و استدلال شان این است که در صورت حذف نام جلالی، لیست نهایی صرفا لیست رهپویان، ایثارگران و پایداری خواهد بود.


آنگونه که گفته می‌شود جریان پایداری مصر است که در صورت قرار گرفتن نام جلالی، لیست مجزا از اصولگرایان بدهد؛ چه اینکه گفته می‌شود «ص.م» چهره نزدیک به احمدی نژاد نیز در جلسات شورای ائتلاف با کاظم جلالی مخالفت کرده است.

 

اخبار انتخابات - همدلی

 


ویدیو : آغاز بحران اصولگرایان