آشنایی با اشکان دژآگه، ستاره آریایی : اشکان دژآگه در بازی با قطر در انتخابی ...


اشکان دژآگه در بازی با قطر در انتخابی جام‌جهانی اولین بازی خود را با پیراهن تیم ملی ایران انجام داد و از آن زمان به یکی از تاثیرگزارترین بازیکنان کارلوس کی‌روش تبدیل شد. ایسنا: جام‌جهانی 2014 کمتر از سه ماه دیگر آغاز می‌شود و تیم ملی ایران در گروه F این رقابت‌ها در گروه نسبتا سخت با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی‌ و هرزگوین همگروه است و در اولین دیدار خود با نیجریه دیدار خواهد کرد.

دژآگه از لحاظ قانونی می‌توانست هم برای آلمان و هم برای ایران بازی کند. او در رده‌های سنی زیر 17، زیر 19 و زیر 21 سال برای آلمان بازی کرده‌ است. او در سال 2009 با پیراهن شماره 9 در بازی‌های زیر 21 سال اروپا همراه با مانوئل نویر، سامی خدیرا و مسعود اوزیل هم‌تیمی بود و توانست همراه آلمان به قهرمانی برسد. او در این دوره یک گل ثمر رساند. دژآگه قرار بود در بازی مقابل تیم ملی فوتبال جوانان رژیم صهیونیستی در چارچوب رقابت‌های مقدماتی قهرمانی اروپا در سال 2009 شرکت کند. اشکان پس از آگاهی از قرار گرفتن تیم ملی زیر 21 ساله‌های آلمان برابر رژیم صهیونیستی پیش از عزیمت به اطلاع دیتر آیلتس، مربی زیر 21 ساله‌های آلمان رسانده بود که به دلیل پیش‌بینی‌های موجود از وضعیت رژیم صهیونیستی این تیم را برای این بازی همراهی نخواهد کرد. او عنوان کرد: "مربی، با اصل و نسب ایرانی من آشناست و معذوریت‌های سیاسی من را برای عدم شرکت در بازی روز جمعه درک می‌کند."

امتناع او از سفر به سرزمین‌های اشغالی به همراه تیم ملی زیر 21 سال آلمان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های کشور آلمان داشت. پس از جنجال به وجود آمده اشکان در گفت‌وگویی با نشریه "Stern" چاپ آلمان گفت: "در رگ‌های من بیشتر خون ایرانی جاری است تا آلمانی. باید این مسئله را پذیرفت. والدین من ایرانی هستند. ایران، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد."

روزنامه بیلد خواهان اخراج اشکان دژآگه شد. دیتر گرومن، معاون دبیرکل سازمان ارشد یهودیان آلمان نیز به روزنامه اشپیگل گفت: نمی‌توان پذیرفت که ورزشکاری در تیم ملی آلمان بخواهد یهودیان را مورد تحریم شخصی قرار دهد. سازمان یهودیان آلمان خواهان آن شد که فدراسیون فوتبال آلمان به آسانی از کنار این امر نگذرد.

ولفگانگ شویبله، وزیر کشور نیز از دژآگه به شدت انتقاد کرد. شویبله گفت: وقتی یک نفر عضو تیم ملی می‌شود دیگر مجاز نیست بگوید به دلایل سیاسی در این کشور بازی می‌کند.

دژآگه پیشتر از تمایل برای بازی در تیم ملی فوتبال ایران سخن گفته‌ بود. او گوشه چشمی هم به دعوت به تیم ملی بزرگسالان آلمان داشت، اگرچه شانس کمی برای دعوت به تیم آلمان داشت. مطابق قوانین فیفا بازیکنی که می‌تواند برای دو کشور بازی کند، اگر برای کشور اول در تیم بزرگسالان بازی نکرده باشد حداکثر تا سن 21 سالگی می‏‎تواند برای کشور دوم بازی کند. مطابق این قانون دژآگه دیگر نمی‌توانست برای ایران بازی کند. در ژوئیه سال 2009 فیفا در این قانون تغییراتی داد و همچنین شرط سنی را برداشت. از آن زمان تاکنون چند بازیکن با قانون جدید ملیت خود را عوض کرده‌اند. به طور نمونه ادگار کاستیو که برای تیم بزرگسالان مکزیک 4 بازی ملی در بازی‌های دوستانه داشت، ملیت خود را تغییر داد و برای آمریکا بازی کرد. فیفا با تغییر ملیت دژآگه موافقت کرد و هم‌اکنون دژآگه برای تیم ملی فوتبال ایران بازی می کند.

افشین قطبی سرمربی وقت تیم ایران از دعوت او به تیم ملی خبر داد و نام او را در فهرست 50 نفره ارسالی تیم ملی فوتبال ایران برای جام ملت های آسیا 2011 قرار داد اما دژآگه تصمیم گرفت تیم ایران را همراهی نکند. او در این باره گفت: من این مسئله را به دقت بررسی کردم. اگر به جام ملت ها می رفتم حداقل یک ماه حضور در ولفسبورگ را از دست می دادم. من می خواهم شانسم را اینجا امتحان کنم و در نیم فصل دوم در ترکیب اصلی تیم قرار بگیرم.

اشکان در تاریخ 1390/12/8 برای بازی در تیم ملی فوتبال ایران مقابل قطر مرحله انتخابی جام جهانی 2014 به تهران آمد. او در نخستین حضورش در ترکیب ثابت قرار گرفت و توانست در نخستین بازی ملی خود دو گل به ثمر برساند و شروع بسیار خوبی را به نمایش بگذارد. اشکان دژآگه در رقابت های انتخابی جام ملت‌های آسیا در دیدار با لبنان، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و بهترین بازیکن میدان لقب گرفت.

پست این بازیکن هافبک تهاجمی است و در تیمش یعنی فولام شماره 24 را بر تن دارد. او در ولفسبورگ نیز همین شماره را تن کرده بود.

او این فصل در تیم فولام عملکرد خوبی داشته است و موفق شده گل های حساسی به ثمر برساند. آخرین گل او در بازی برابر نیوکاسل بود که موفق شد با شوتی از راه دور گلزنی کند. او در بازی با تاتنهام نیز شم گلزین خود را به خوبی نشان داد. دژآگه در فولام با فلیکس ماگات کار می کند که در ولفسبورگ نیز سابقه بازی با او را در کارنامه خود داشته است.

دژآگه در یک نگاه

نام: اشکان دژآگه

تاریخ تولد: 1365/4/14

محل تولد: تهران

پست بازی: هافبک هجومی

عملکرد دژآگه در تیم‌های رده های مختلف آلمان

• تیم ملی نوجوانان: 10 بازی، 4 گل

• زیر 18 سال: 4 بازی، 2 گل

• 19 ساله‌ها: 11 بازی، 3 گل

• 20 ساله‌ها: 5 بازی، 2 گل

• تیم ملی امید: 20 بازی، 4 گل

نقل قول و خاطرات:

دین من اسلام است. به خداوند ایمان دارم. پیش از هر بازی خدایم را ستایش می‌کنم.

ایران در جام جهانی 2014 با تیم های آرژانتین، بوسنی و هرزگوین و نیجریه همگروه شده است و در اولین دیدار خود با نیجریه دیدار خواهد کرد.


ویدیو : آشنایی با اشکان دژآگه، ستاره آریایی