آرزو‌های بزرگ شبکه سه را ببینید : شبكه سه در تعطیلات پایان هفته اثر مشهور چارلز ...


شبكه سه در تعطیلات پایان هفته اثر مشهور چارلز دیکنز را روانه آنتن خود می‌كند. این مینی سریال كه قرار است در قالب دو فیلم 90 دقیقه‌ای پخش شود جذاب‌ترین و وفادارانه‌ترین اقتباس سینمایی از این اثر تا به امروز است هفت صبح: شبكه سه در تعطیلات پایان هفته اثر مشهور چارلز دیکنز را روانه آنتن خود می‌كند. این مینی سریال كه قرار است در قالب دو فیلم 90 دقیقه‌ای پخش شود جذاب‌ترین و وفادارانه‌ترین اقتباس سینمایی از این اثر  تا به امروز است

«در طول زندگی، ما بیشترین ضعف و پستی را به خاطر افرادی از خود نشان می‌دهیم که بیش از هر چیز و هر کسی از آنها متنفریم» باید اعتراف کرد هر‌گونه صحبت یا توضیحی جانبی درباره «آرزوهای بزرگ» بیهوده است. اثر مشهور چارلز دیکنز همواره به عنوان یکی از برترین رمان‌های تاریخ شناخته می‌شود و جزو آن دسته داستان‌هایی‌ست که همیشه در کنار آثاری همچون دو شهر، گتسبی بزرگ و بینوایان در عموم کشورهای جهان از شهرتی مثال زدنی برخوردار است.

شاید به همین دلیل است که باید به همان نقل قول کتاب بسنده کنیم و مستقیم برویم سر اصل مطلب، یعنی سریالی که آخر این هفته میهمان خانه‌های شما خواهد بود. سریال آرزو‌‌های بزرگ دو سال پیش در انگلستان پخش و با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شد. اثر ساخته شده به دستان سارا فلپس یکی از بهترین اقتباس‌هایی به شمار می‌آید که تاکنون از روی رمان مشهور دیکنز ساخته شده. با توجه به پخش این سریال توسط شبکه سه، ما فرصت را غنیمت شمرده و سری زدیم به مراحل ساخت سریال و نکات جالبی که می‌توان در این سریال مشاهده کرد.

آرزو های بزرگ برآورده شدن , عکس از کابل شبکه های بزرگ , شبکه های اجتماعی بزرگ دنیا

 اقتباسی وفادارانه

داستان سریال تفاوت چندانی با نسخه اصلی نداشته و تنها به چندین تغییر کوچک محدود می‌شود که در ادامه مطلب به آنها می‌پردازیم. پیپ پسرک خردسال یتیمی ‌است که در یکی روزهای زندگی خود مجبور می‌شود به محکومی ‌فراری با نام آبل مگویچ کمک کند. مدتی بعد خواهرش او را به خانه زن مجنونی با نام خانم ‌هاویشام می‌فرستد تا اوقات خالی او را پر کند.

در همین مدت پیپ دلبسته دختر جوانی با نام استلا می‌شود و...از نظر داستانی سازندگان به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام دادند اما جالب‌ترین بخش این سری بدون شک گریم‌ها و طراحی محیط است که به راستی واژه بی‌نظیر برازنده آن است. داستان این سریال در سه قسمت 60 الی 50 دقیقه‌ای تهیه شده که بخش نخست به کودکی پیپ اختصاص دارد، بخش دوم به دوران مهاجرتش به لندن و بخش پایانی در مورد برملا شدن راز‌ها و دیدار دوباره شخصیت اصلی با محبوبش.

بد نیست بدانید آرزو‌‌های بزرگ در سه قسمت 60 دقیقه‌ای از شبكه بی بی سی پخش شد و توانست با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شود. اینطور که سازندگان سریال می‌گویند قسمت نخست با داشتن 6/6 میلیون بیننده یک رکورد جدید را در سریال‌های کوتاه انگلیسی خلق کرده است. شبكه سه قرار است «آرزوهای بزرگ» را در دو قسمت 90 دقیقه‌ای روانه آنتن خود كند.



  پرونده مجهول دیکنز


نقطه قوت سریال که در عین حال، از نظر بعضی نقطه ضعف آن هم محسوب می‌شود، شخصیت خانم‌ هاویشام است.  این پیرزن دیوانه یکی از جالب‌ترین و پیچیده‌ترین شخصیت‌هایی‌ست که دیکنز آن را خلق کرده. او به دلیل ترک بی‌رحمانه به وسیله معشوقش در روز عروسی به مجنونی مبدل شده که پیپ را وسیله‌ای  برای سرگرم شدن خود می‌بیند. حرکات، دیالوگ‌ها و البته تاثیر او در کتاب غیر قابل انکار است. تمامی‌ اینها سبب شده تا سازندگان سریال در یک ریسک جالب از گلیان اندرسونی استفاده کنند که در زمان ساخت سریال تنها 41 سال سن داشت.

شبکه های اجتماعی بزرگ , شبکه های اجتماعی بزرگ دنیا به ترتیب , شبکه 3

 گلیان که عمده شهرتش را مدیون سری پرونده‌های مجهول است، در آرزو‌‌های بزرگ نسخه جدیدی از خانم‌ هاویشام سنگدل ارائه می‌کند. البته سازندگان به خوبی او را گریم کرده‌اند، اما همچنان شخصیت مورد نظر ما بیشتر از یک پیرزن سنگدل به زنی میانسال شباهت دارد که در حال غرق شدن در نفرتی خود ساخته است. دیگر انتخاب جالب سریال به نقش آبل مگویچ مربوط می‌شود؛ جایی که بازیگر مشهور انگلیسی ری وینستون به جای محکوم فراری ایفای نقش می‌کند.

وینستون که به دلیل بازی در نقش شخصیت‌های خشن یا گانگستر‌ها به شهرت رسیده، در اینجا در نقش کاراکتری فرو رفته که به شدت شبیه همان چیزیست که انتظارش را می‌کشیدیم. حتی نقش کوتاه او سبب نشده تا بینندگان تاثیر او را در طول سریال فراموش کنند.



 از نمایش تا سریال سازی


سارا فلپس ، خالق سریال که تا مدت‌ها به عنوان طراح نمایش‌های رادیویی شناخته می‌شد از سال 2002 میلادی روی ایده ساخت آرزو‌‌های بزرگ کار می‌کرد. سریالی وفادار به نسخه اصلی که در همان بازه زمانی روایت می‌شد و البته دارای یکسری نکات جدید بود که سبب می‌شد مخاطبان بیشتری به پای نمایشگرهای خود کشیده شوند.

پخش زنده شبکه 3 , شبکه ورزش , پخش زنده شبکه سه

شبکه انگلیسی که او برایش کار می‌کرد طی 50 سال گذشته سه سریال و یک فیلم سینمایی بر اساس رمان دیکنز تهیه کرده بود و همین موضوع کار را برای فلپس بیش از اندازه سخت می‌کرد. البته وظیفه فلپس زمانی سنگین‌تر می‌شد که متوجه شویم آخرین نسخه سینمایی نام برده جایزه بفتا را به خود اختصاص داده بود. ساخت آرزو‌‌های بزرگ در اوایل سال 2011 میلادی معرفی شد و قرار بر این شد که این سری سه قسمتی در روزهای پایانی سال پخش شود.



 چه خبر از دیگر اقتباس‌ها ؟

قطعا رمان‌های مشهورتری نسبت به «آرزو‌‌های بزرگ» وجود دارد، اما این داستان که از نظر دیکنز بهترین مخلوقش به حساب می‌آید؛ محبوبیت فوق‌العاده‌ای در بین اهالی سینما دارد. طی سال‌ها، شاهد تعداد زیادی اقتباس بر اساس آرزو‌‌های بزرگ بودیم. تعداد این اقتباس‌ها به‌اندازه‌ای‌است که شاید تنها رمان‌هایی همچون سه تفنگدار یا بینوایان را بتوان با آن از نظر تعداد اقتباس مقایسه کرد. تا به امروز نزدیک به 15 فیلم و سریال بر اساس اثر دیکنز نوشته شده.

 مشهورترین این آثار بدون شک ساخته دیوید لین، محصول 1946 است که توانست در همان سال دو جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد. موفقیت این فیلم سبب شد تا لین دو سال دیگر اثر مشهور دیکنز، اولیور توئیست را بازسازی کند. در سال 59 هم شبکه انگلیسی پخش‌کننده سری جدید هم دست به ساخت یک سریال دو قسمتی زد که البته به موفقیت چندانی دست نیافت.

شبکه خبر , شبکه نسیم , پخش زنده شبکه ورزش

در فیلم‌های سینمایی هم نسخه سال 98 با بازی اتان‌هاوک به دلیل تغییرات زمانی از شهرت بسیاری برخوردار است؛ هر چند از نظر هنری یکی از ضعیف‌ترین اقتباس‌های ممکن به شمار می‌آید. آخرین اقتباس آرزو‌‌های بزرگ سال گذشته روی پرده سینماها ظاهر شد. فیلمی‌که به دستان مایکل نیویل ساخته شد.

کارگردان دانی براسکو که پیش از این با عشق سال‌های و با نشان داده بود استعدادی در بازسازی رمان‌های مشهور ندارد، در اینجا هم مخاطب را با عنوانی روبه‌رو می‌کرد که در بهترین حالت می‌توان لقب معمولی را به آن داد. در انتها باید گفت که اقتباس سال 2011 در میان تمامی‌ آثار دهه اخیر یگانه بوده و شاید تنها سریالی باشد که اثر دیکنز را به خوبی هر چه تمام‌تر به تصویر کشیده است.


ویدیو : آرزو‌های بزرگ شبکه سه را ببینید