آدم برفی در عربستان به مثابه بت! : با بارش کم‌سابقه برف در عربستان سعودی، ساکنان ...


با بارش کم‌سابقه برف در عربستان سعودی، ساکنان شبه جزیره به جشن پرداختند و مطابق با شیوه معمول در دیگر نقاط دنیا، آدم برفی ساختند اما این شادی دیری نپایید و با صدور فتوا توسط یک مفتی سعودی، ساخت «آدم برفی» و «حیوان برفی» ممنوع اعلام شد. تابناک: با بارش کم‌سابقه برف در عربستان سعودی، ساکنان شبه جزیره به جشن پرداختند و مطابق با شیوه معمول در دیگر نقاط دنیا، آدم برفی ساختند اما این شادی دیری نپایید و با صدور فتوا توسط یک مفتی سعودی، ساخت «آدم برفی» و «حیوان برفی» ممنوع اعلام شد؛ با این حال اعراب با مفتی‌شان همراهی نکردند و نه تنها آدم‌برفی‌ها ساخته شد، بلکه به یک جریان در خاک عربستان و فضای مجازی بدل شد.
 
مردم عربستان سعودی -دومین کشور گرم جهان- به تازگی یک فرصت برای سرگرمی یافتند و آن هم، ساخت آدم برفی زیر بارش محدود برفی بود که باعث شد بخشی از این کشور سفیدپوش شوند، با این حال این شوق و شعف است توسط محمدصالح المنجد مفتی عربستانی گناه خوانده شد و پیش از آنکه لذت برف‌بازی و ساخت آدم‌برفی برای همه عرب‌ها ثبت شود، ساختی آدم برفی در این کشور ممنوع گشت.
 
مطابق با استدلال این مفتی و مبلغ عربستانی، ساخت آدم برفی و حیوان برفی یا هر شکل دیگری با برف، حکم بت‌سازی را دارد و به همین دلیل ساخت آدم‌برفی با همان تبعاتی همراه می‌شود که ساخت بت در پی دارد و به همین دلیل این اتفاق مرسوم در سراسر جهان، در عربستان به یک عمر خلاف قواعد شرعی وهابی‌ها بدل شده که در نوع خود اتفاق عجیبی است.
 
با این حال تبعات احتمالی چنین فتوایی باعث نشده تا مناطق برفی عربستان، رنگ آدم برفی به خود نبیند و نقض آشکار قوانین سختگیرانه در مناطق شمالی این کشور به خصوص در مناطق مرتفع تبوک -هم‌مرز عربستان و اردن- که ساکنانش آب‌وهوای غیرمعمولی را تجربه می‌کنند، کاملاً مشهود است و اعراب این مناطق و دیگر مناطق عربستان با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از برف‌بازی و آدم‌برفی‌هایشان در این مناطق بر روی هشتگ #Snowman واکنشی اعتراض آمیز داشتند.
 
یکی از مخالفان در این زمینه در توئیتر نوشته: «آنها برای [حفظ] ایمانشان از همه چیز می‌ترسند... ذهن مریض». دیگری نوشته: «مفتی‌ها می‌خواهند در همه اجزای زندگی مردم دخالت کنند...» و البته در میان کاربران دیگر کشورها نیز واکنش نشان داده‌اند و به عنوان نمونه یک کاربر عنوان کرده: «من امروز آدم برفی ساختم، خوشحالم که در ایرلند هستم و نه عربستان!»
 
در مقابل برخی عربستانی‌ها نیز به حمایت از مفتی‌شان آمده‌اند و یکی از آنها، نوشته: «این هیچ ارزشی در سنت‌های ما ندارد و شیفتگان غرب باید در پی اختراعات و علم غرب باشند و نه فرهنگ غربی.» و یا کاربر دیگری با بازنشر تصویر یک عرب که در حال قهوه خوردن کنار آدم برفی‌اش نشسته، گفته: «این شرک است!» و در واقع همان تعبیر عجیب مفتی‌های وهابی درباره «بت» بودن آدم برفی را تکرار کرده است!


ویدیو : آدم برفی در عربستان به مثابه بت!