آخرین وضعیت تحصیلی بورسیه‌ شدگان : وزیر علوم گفت: وضعیت تحصیلی تمامی بورسیه‌شدگان ...


وزیر علوم گفت: وضعیت تحصیلی تمامی بورسیه‌شدگان مشخص شد. خبرگزاری تسنیم: محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست‌خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: داستان بورسیه‌ها به این سه هزار نفر ختم نمی‌شود. ما 6 هزار دانشجوی بورسیه دیگر هم داریم که مشکلی برای تحصیل ندارند و جایابی شده و وضعیت آنها مشخص است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از بورسیه‌ها مشکلاتی را داشتند که درباره آنها تصمیم‌گیری‌هایی شده است، گفت: برخی از آنها بدون آزمون پذیرش شده‌اند، در حالی که باید آزمون عملی را پشت سر می‌گذاشتند و برخی نیز حکم بورس ندارند، یعنی صلاحیت آنها تأیید نشده است.

وزیر علوم با بیان اینکه برخی از دانشجویان بورسیه جایابی نشده بودند که وزارت علوم تلاش کرد مهلت‌هایی را برای جایابی آنها در نظر بگیرد، یادآور شد: این روند هم اکنون نیز ادامه دارد و دانشگاه‌ها به دنبال جایابی آنها هستند و وزارت علوم به دنبال جایابی آنهاست.

فرهادی با اشاره به اینکه برخی از این بورسیه‌ها مربی هستند، گفت: مربیان رسمی مشکلی ندارند، اما مربیان پیمانی باید مصوبه هیئت‌امنا را اخذ کنند که حدود 100 نفر از آنها را هیئت‌امنای دانشگاه‌ها تصویب کرده‌اند و به هیئت‌امناهای باقیمانده اعلام کردیم روند تصویب آنها را تسریع کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان بورسیه شاغل بوده‌اند و شغل دولتی و رسمی داشتند، گفت: این گروه از دانشجویان تعیین تکلیف شدند، زیرا از یک صندوق حقوق و از صندوق دیگر بورسیه تحصیلی برای آنها پرداخت می‌شد که این افراد تعیین تکلیف شدند و به آنها اعلام شد یا تحصیل کنند و یا به ادامه فعالیت کاری خود بپردازند.

وزیر علوم با بیان اینکه عده‌ای از دانشجویان دارای سهمیه ایثارگران بودند، گفت: بیشتر آنها مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند و طبق توافق با بنیاد شهید قرار شده در پرداخت هزینه آنها نیز همکاری‌هایی صورت گیرد.

فرهادی با اشاره به اینکه درباره بورسیه‌ها طبق شرایط و ضوابط زمان تصمیم‌گیری‌هایی گرفته شده است، گفت: همه آنها اعمال شده و برخی از آنها نیز که مشکلی از نظر شرایط و ضوابط زمان بورسیه شدن، یعنی تحصیل و سن نداشتند، می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارنظر یکی از نمایندگان درباره پیگیری قضایی برخی از مدیران وزارت علوم، گفت: برخی از دوستان مسائلی را عنوان می‌کنند. بورسیه‌ها 194 بار در رسانه‌ها ذکر شده‌ و اخبار زیادی در این باره منتشر شده و این در حالی است که مسئولان وزارت علوم هیچ اسمی را درباره بورسیه‌ها اعلام نکردند، اما کسانی که با انتشار به این دانشجویان ظلم کردند باید پاسخ‌گو باشند.

صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه این نشست‌خبری، گفت: بورسیه‌های خارج از کشور همه دارای جایابی هستند و می‌توانند پس از ورود به کشور به شغل خود ادامه دهند.

وی گفت: کلیه  دانشجویانی که در ماه گذشته فارغ‌التحصیل شده‌اند چه شرایط را داشته و چه شرایط را نداشته باشند، بدون مشکل می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه وزارت علوم با نگاهی اغماض‌آمیز برای دانشجویان بورسیه بیشترین تسهیلات را در نظر گرفته است، گفت: از هفته گذشته به دانشگاه‌ها اعلام شده که دانشجویان بورسیه مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند.

صدیقی با اشاره به سایر تصمیم‌های گرفته شده درباره پرونده بورسیه‌ها، گفت: اعلام شده عملاً جمع‌بندی نهایی درباره بورسیه‌ها گرفته شده و دانشجویانی هم که دارای مشکلاتی هستند و پرداخت بورسیه آنها به پرداخت هزینه شخصی تبدیل شده، باقیمانده هزینه تحصیل خود را باید بپردازند و هزینه قبلی از آنها دریافت نمی‌شود.

وی در پایان گفت: به جز 36 نفری که به دلیل اطلاعات غلط نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند بقیه بورسیه‌ها می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند.


ویدیو : آخرین وضعیت تحصیلی بورسیه‌ شدگان