آبونمان به قبوض گاز برگشت/ تامین کسری بودجه از طریق افزایش آبونمان : آبونمان ...



پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی از طریق اینترنت , سوابق بیمه تامین اجتماعی از طریق اینترنت , افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 95

آبونمان به قبوض گاز برگشت/ تامین کسری بودجه از طریق افزایش آبونمان

مدیرکل شرکت گاز استان کرمانشاه گفت: طبق دستورات ستاد هدفمندی یارانه ها از مهر ماه سال جاری مجددا آبونمان به قبوض گاز اضافه شده است.

به گزارش مهر، ممکن است خیلی ها در محاسبه بهای گاز مصرفی درج شده در قبوض گاز دچار مشکل شوند و از مقایسه و محاسبه ریز ارقام درج شده با قیمت کلی قبض گاز متوجه یک رقم اضافه و بدون علت در قبوض گاز شوند.

با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، آبونمان از قبوض آب، برق و گاز حذف شد و تا مدتی این اتفاق صورت گرفت اما از مهرماه سال جاری شرکت گاز بدون اطلاع رسانی و بی سر و صدا مجدداً مبلغ آبونمان را به قبوض گاز مصرفی اضافه کرده و مبلغی را متناسب با میزان گاز مصرفی از مشترکان می گیرد.

هرچند این کار شرکت گاز خلاف قانون جاری کشور است اما گفته می شود مسئولان این شرکت برای دریافت آبونمان با ستاد هدفمندسازی یارانه ها هماهنگی کرده اند.

دولت وعده داده بود که با افزایش قیمت حامل های انرژی پس از هدفمندی یارانه ها، آبونمان از قبوض حذف شود ولی اضافه شدن مبلغ آبونمان به قبوض گاز در دوره جدید، برخی مشترکان را شوکه کرد.

همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه محمدرضا عطارزاده معاون وقت وزیر نیرو گفته بود: هیچ گونه آبونمان یا تبصره های دیگر به قبوض آب اضافه نخواهد شد و از این پس فقط آب بها و مالیات بر ارزش افزوده در قبوض محاسبه و دریافت می شود.

اضافه شدن حق آبونمان به قبوض گاز آن هم در فصول سرد سال باعث خواهد شد تا هزینه گاز مصرفی خانواده ها به ویژه بهای گاز اقشار ضعیف بالا برود.

اقدام مبهم و پنهانی شرکت گاز این تفکر را مبنی بر دریافت آبونمان گاز به صورت غیرقانونی نزد افکار عمومی تشدید می کند.

خبرنگار مهر علت این رقم مجهول در قبوض گاز را از مدیرکل شرکت گاز استان کرمانشاه جویا شد و تقی کمالی در این باره به خبرنگار مهر گفت: مبلغ مذکور مربوط به آبونمان گاز است.

وی در پاسخ به اینکه چرا این رقم بی سر و صدا و بدون ذکر آبونمان در قبوض گاز اضافه شده است، گفت: علت این کار یعنی عدم درج آبونمان مربوط به قبوض صادر شده قبلی گاز است که در آنها آبونمان درج نشده و پس از اینکه این قبوض تمام شود، رقم مذکور با ذکر نام (آبونمان) به قبوض جدید گاز اضافه و در آن درج خواهد شد.

کمالی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه آبونمان از زمان هدفمندی یارانه ها از قبوض حذف شده هم اکنون به قبوض برگشته است؟ گفت: این مبلغ از ابتدای مهر ماه سال جاری و به دستور ستاد هدفمندی یارانه ها دوباره به قبوض مشترکان گاز برگشته و این مسئله ربطی به شرکت گاز ندارد و با توجه به ظرفیت مصرفی هر مشترک به قبض آنها اضافه می شود.

از دیگر مشکلاتی که موجب افزایش بهای گاز مشترکین می شود محاسبه قبض گاز از ماه های پایانی فصل گرما و اتصال آن به ماه های ابتدایی فصل سرد است که موجب افزایش مبلغ قبوض گاز مصرفی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز در خصوص این مشکل نیز گفت: سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه تقسیم شده یعنی هفت ماهه ابتدایی مربوط به فصل گرما و پنج ماهه پایانی مربوط به فصل سرد است و بهای گاز مصرفی مشترکین با توجه به مصرف در فصل مذکور محاسبه می شود. برای مثال اگر مشترکی 15 روز از فصل گرم مصرف کرده و 45 روز از فصل سرما مصرف داشته به نسبت هر فصل محاسبه خواهد شد.

کمالی هم چنین در پاسخ به اینکه چطور از یک رقم ثابت کنتور می توان میزان مصرف در هر ماه را جداگانه محاسبه کرد، گفت: قبوض گاز مصرفی در تهران صادر می شود و ما تنها ارقام کنتورها را برای آنان ارسال کرده و آنان با فرمولهایی که وجود دارد این رقم را محاسبه می کنند و اگر هم کسی در این مورد مشکلی دارد و سوالی برای او ایجاد شده می تواند فیش مذکور را به شرکت گاز آورده تا ارقام آن محاسبه شود.

وی در پایان در خصوص مشکل گاز رسانی به شهرستان قصرشیرین گفت: تاکنون 100 مشترک قصرشیرنی ثبت نام کرده اند که پس از اخذ مجوز از نظام مهندسی کنتور گاز آنان نصب خواهد شد و تاکنون نیز برای 27 مشترک از 100 نفر مذکور کنتور گاز نصب شده است.

اضافه شدن آبونمان در قبوض گاز آن هم به دستور ستاد هدفمندی یارانه ها یا بخشنامه سازمان هدفمندی یارانه ها این گمان را تقویت می کند که دولت می خواهد بخشی از کسری بودجه ناشی از همخوانی نداشتن منابع مصارفی ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را جبران کند.

از طرفی برخی از مشترکان گاز هم عنوان می کنند که اضافه شدن آبونمان به قبوض گاز می تواند مجوزی برای وزارت نیرو باشد تا آبونمان در قبوض آب و برق نیز اضافه شود.

ازسوی دیگر با توجه به این که رئیس جمهور دستور حذف آبونمان را از قبوض صادر کرده بود، مشخص نیست که شرکت گاز چگونه توانسته است ستاد هدفمندی یارانه ها را برای افزودن آبونمان به قبوض قانع کند./مهر

 


ویدیو : آبونمان به قبوض گاز برگشت/ تامین کسری بودجه از طریق افزایش آبونمان