۵ دلیل گرانی خودرو دربازار : خودرو سازان در جلسه مشترك با كمیسیون صنایع مجلس ...



خودرو سازان در جلسه مشترك با كمیسیون صنایع مجلس اعلام كردند

۵ دلیل گرانی خودرو دربازار

از ماه‌های پیش زمزمه‌هایی از كاهش تولید خودرو شنیده شد. گفته می‌شد كه دلیل افزایش قیمت خودروهایی نظیر ۲۰۶ و ۲۰۷ در بازار افت تولید خودروسازان است. با این وجود اما خودروسازان همیشه افت تولید در محصولات خود را تكذیب می‌كردند و می‌گفتند با پتانسیل سابق مشغول به تولید خودرو هستند.تكذیب افت تولید خودروها اما اتهام سنگین‌تری را متوجه خودروسازان كرد.

 

قیمت خودرو دربازار , دلیل افزایش قیمت خودرو , دلیل انفجار مخزن گار خودرو

 

 نوسان قیمت خودرو و ناهماهنگی‌ها در این حوزه به جایی رسید كه در نهایت خودروسازان از جاده مخصوص راهی بهارستان شدند و مشكلاتشان را با نمایندگان مجلس در میان گذاشتند. آنطور كه گفته می‌شود در جلسه مشترك خودروسازان و نمایندگان مجلس زیر و بم مشكلات و حتی بهانه‌های خودروسازان مطرح شد اما پاسخ نهایی آن به برگزاری جلسات دیگر موكول شد. دستاورد این جلسه مشترك اما واكاوی دلایل افت تولید خودرو و در پی آن افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بود.

به گزارش اقتصادایران آنلاین مجلسیان همچنین سوال‌هایی درخصوص چرایی عدم پایبندی خودروسازان به قیمت‌های مصوب مطرح كردند و از جاده‌ مخصوصی‌ها پاسخ طلبیدند. این جلسه با حضور معاون امور صنایع‌واقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل دو خودروساز بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپا به همراه نمایندگان كمیسیون صنایع مجلس برگزار شد. البته در این جلسه دبیران انجمن خودروسازان‌و قطعه‌سازان هم حضور داشتند تا از این مجرا بتوانند تمام دردها را با یكدیگر در میان بگذارند.دراین میان خودروسازان از پنج عامل به عنوان دلایل گرانی خودرو یاد كردند.

خودروسازان چه گفتند؟

مهم‌ترین موضوعی كه در این میان مطرح می‌شود این است كه خودروسازان برای به وجود آمدن چنین شرایطی در بازار خودرو چه توجیهی ارائه داشتند. برای پاسخ به این سوال باید به سراغ نمایندگان كمیسیون صنایع رفت كه یك پای اصلی‌ این جلسه بودند.

سید هادی حسینی یكی از اعضای كمیسیون صنایع مجلس درخصوص سخنانی كه در این جلسه مشترك برگزار شد به «تهران‌امروز» گفت: توجیه خودروسازان برای شرایطی كه پیش آمده است چند مورد بود كه گرانی مواد اولیه، افزایش قیمت قطعات و ضعف قطعه‌سازان، بار مالی بالا و همچنین مشكلات ناشی از تورم عمومی از عمده این مشكلات بود.

او در پاسخ به این سوال كه نمایندگان مجلس در این جلسه چه سخنانی مطرح كردند گفت: عمده سوال ما این بود كه چرا خودروسازان به قیمت‌های مصوب پایبند نیستند و از سوی دیگر چرا ما شاهد افت تولید خودرو هستیم.

او ادامه داد: خودروسازان دلایل مذكور را زمینه‌ساز افت تولید می‌دانستند. حسینی در توضیح یكی از اصلی‌ترین دلایل عدم‌پایبندی خودروسازان به قیمت‌های مصوب گفت: آنها می‌گویند اگر در شرایط گرانی و تورم خودروهای خود را با قیمت مصوب بفروشند قطعا ضرر خواهند دید و به سرعت ورشكسته می‌شوند.

افت ۴۵ درصدی تولید خودرو

افت ۴۵ درصدی تولید خودرو اما نكته دیگری است كه در این جلسه مطرح شد. گفتنی‌است از ماه‌های پیش زمزمه‌هایی از كاهش تولید خودرو شنیده شد. گفته می‌شد كه دلیل افزایش قیمت خودروهایی نظیر ۲۰۶ و ۲۰۷ در بازار افت تولید خودروسازان است. با این وجود اما خودروسازان همیشه افت تولید در محصولات خود را تكذیب می‌كردند و می‌گفتند با پتانسیل سابق مشغول به تولید خودرو هستند. این در حالی بود كه برخی خودروها در بازار نایاب شده بودند و همین موضوع روز به روز قیمت آنها را افزایش می‌داد. تكذیب افت تولید خودروها اما اتهام سنگین‌تری را متوجه خودروسازان كرد. آن هم اینكه جاده مخصوصی‌ها برخی خودروهای تولید شده خود را احتكار كرده‌اند و تصمیم دارند پس از افزایش قیمت‌ها نسبت به فروش آن اقدام كنند. این خبر هم به سرعت توسط خودروسازان تكذیب شد اما در پی آن دلیلی برای وضعیت به وجود آمده در بازار خودرو ذكر نشد.

حال كه چند هفته‌ای از افزایش قیمت خودرو می‌گذرد، و عجیب آنكه خودروسازان همچنان از مشكلات خود دم می‌زنند بار دیگر بحث كاهش و افت تولید خودرو بالا گرفته‌است.

جالب اینجاست كه این‌بار خودروسازان خبر از افت تولید خودرو می‌دهند و می‌گویند اگر مشكلات آنها برطرف نشود به سوی ورشكستگی پیش خواهند رفت. حسین گروسی یك عضو دیگر كمیسیون صنایع در گفت‌وگویی با «تهران‌امروز» به افت تولید خودرو اشاره كرد و گفت: در جلسه‌ای كه مدیران ایران خودرو و سایپا هم در آن حضور داشتند بحث كاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی تولید خودرو مطرح شد و خودروسازان هم دلایل این كاهش تولید را توضیح دادند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال كه توجیه خودروسازان چه بود گفت: آنها خود می‌دانند كه از نظر تكنولوژی و دانش چیزی كم ندارند اما مشكل اصلی‌شان كمبود نقدینگی‌است كه بر تولید آنها تاثیرگذار بوده‌است. گروسی افزود: دلایل كمبود نقدینگی هم رشد قیمت‌هاست. خودروسازان می‌گویند هزینه تولید آنها نسبت به سابق به شدت افزایش پیدا كرده‌است و آنها قادر نیستند كه با این قیمت‌ها در سطح سابق خودرو تولید كنند. این نماینده مجلس خاطرنشان كرد: دلیل نوسان قیمت خودرو در بازار آزاد هم دقیقا به همین موضوع مربوط می‌شود. زمانی كه عرضه و تقاضا با یكدیگر همخوانی نداشته باشد مسلما بازارها از روال قیمتی سابق پیروی نخواهند كرد. به بیان بهتر اكنون تولید خودرو ۴۵ درصد افت كرده است اما متقاضی آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود و همین موضوع عاملی برای افزایش قیمت چشمگیر خودرو در بازار آزاد شده‌است.

او در پاسخ به این سوال كه نمایندگان چه راهكاری را برای حل مشكل صنعت و بازار خودرو ارائه دادند گفت: ارائه راهكار نهایی را به جلسات بعدی موكول كردیم چرا كه بحث نیمه‌كاره ماند.

به هر روی اما نكته‌ای كه باید به آن توجه داشت این است كه خودروسازان باید این افت تولید را جبران كنند و در این خصوص هم صحبت‌هایی با آنها صورت گرفته اما جبران این كاهش تولید كمی زمانبر است و منوط به حل برخی مشكلات خودروسازان شده‌است.

البته نعمت‌بخش دو شب پیش با حضور در یك برنامه تلویزیونی جبران افت تولید خودرو را امری غیرممكن عنوان كرده بود. او در این برنامه گفت: ما به هیچ‌‌وجه نمی‌توانیم کاهش تولید در سه ماهه اول سال را جبران بکنیم. سازمان حمایت سعی می‌كند که کمیته خودرو تشکیل نشود. اکنون دولت و سازمان حمایت به دلیل سر و صدای رسانه‌ها جرات نمی‌كنند که قیمت خودرو را بالا ببرند. نعمت بخش در پایان با انتقاد از معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان كرد: وقتی اختلاف قیمت یک خودرو ۲۲ میلیون تومان است، ما چگونه بازار را تنظیم کنیم. نمی‌شود بازار را اینگونه تنظیم کرد و بیهوده داریم خودمان را گول می‌زنیم. اکنون معاون اول رئیس‌جمهور آقای رحیمی اجازه نمی‌دهند که کمیته خودرو تشکیل شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش برود که بتوانیم اختلاف قیمت را کم کنیم. این در حالی‌است كه ما از اول سال مرتب تاکید می‌کنیم که جلسه کمیته خودرو تشکیل نشود.

جلسات ادامه پیدا می‌كند

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران یكی از افرادی بود كه در این جلسه حضور داشت. نعمت‌بخش كه خبر برگزاری این جلسه را رسانه‌ای كرده بود در این خصوص به ایسنا‌ گفت: روز یك‌شنبه جلسه‌ای با حضور معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و دبیران انجمن خودروسازان و قطعه‌سازان در محل کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگزار شد.

وی با بیان اینکه ‌در این جلسه مشکلات متعدد صنعت خودرو از جمله کمبود نقدینگی، بوروکراسی سازمان حمایت، رشد شدید قیمت مواد اولیه و کاهش تولید خودرو مطرح شد، خاطرنشان کرد: در این جلسه نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پرسش‌هایی در مورد شرایط صنعت خودرو داشتند که به علت اتمام وقت، مقرر شد جلسه دیگری در روز سه‌شنبه برگزار و به سوالات نمایندگان پاسخ داده شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: بنابراین با برگزاری جلسه بعدی و آگاهی نمایندگان از مشکلات مختلف صنعت خودرو از جمله نوسان و افزایش نرخ ارز، کمبود نقدینگی، رشد شدید قیمت مواد اولیه و کاهش تولید خودرو، درباره این موضوعات تصمیم‌گیری خواهد شد./اقتصادایران آنلاین

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران

 

 


ویدیو : ۵ دلیل گرانی خودرو دربازار