۴ خطای تغذیه ای كه شما را پیر می كنند! :       وجودی كه تغییرات جسمی و روحی ...



 

 

خطای دید , تغذیه , تغذیه سالم

 

وجودی كه تغییرات جسمی و روحی بعنوان بخشی از پروسه پیری، اجتناب ناپذیر هستند اما واقعیت این است كه غذاهایی كه ما می خوریم یا نمی خوریم در سرعت بخشیدن به این روند پیری نقش دارند به طوری حتی گاهی ممكن است زودتر از رسیدن به سن پیری، دچار علائم سالخوردگی بشویم.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، دكتر دیوید كاتز از متخصصان علوم پزشكی و رییس بخش مطالعات پیشگیری در دانشگاه ییل، در این باره می گوید: این پیری زودرس مشخص است؛ چون ما خیلی زیاد از غذاهای فرآوری شده استفاده می كنیم.

در این مقاله كه در مجله تخصصی شاین به چاپ رسیده آمده است: غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی كالری زیاد اما مقادیر اندكی از ریزمغذی های ضروری مثل امگا ۳ و ویتامین ۱۲B هستند.

بنابراین ما در دریایی از دسترسی ها با جزیره هایی از كمبودها و فقدان ها روبه رو می شویم.

در این مقاله فهرستی از چهار خطای تغذیه ای ارائه شده كه این خطاها باعث می شوند انسان زودتر پیر شود در حالی كه با مشورت با دكتر می توان این خطاها را شناسایی كرده و با تنظیم آنها در رژیم غذایی یا افزودن مكمل ها، جوانتر به نظر رسید و جوانی را احساس كرد.

خطای اول: اشتباه اول این است كه شما از خوردن تمام انواع پروتئین های حیوانی پرهیز می كنید اما چرا این اشتباه منجر به پیری زودرس می شود، چون ممكن است با فقدان ویتامین ۱۲B مواجه شوید كه برای تولید انرژی در بدن ضروری است.

این ویتامین فقط در غذایی یافت می شود كه منشا حیوانی دارند و به تنظیم متابولیسم و تولید انرژی كمك می كند و در ضمن كلید حفظ سلامت مغز و سیستم عصبی است. خستگی یكی از علائم اصلی كمبود ویتامین ۱۲B است و معمولا در افرادی رخ می دهد كه پروتئین حیوانی زیادی استفاده نمی كنند.

دكتر دانی فروگ، دستیار رییس پزشكی در مركز طول عمر پریتیكین در میامی خاطرنشان كرد: جویدن مقادیر زیادی از آنتی اسیدها برای تسكین سوزش سردل نیز می تواند منجر به كمبود ویتامین ۱۲B شود چون آنتی اسیدها جذب این ویتامین را دچار اختلال می كنند.

راه حل غذایی: مصرف دو نوبت مواد غذایی بدون چربی مثل شیر یا ماست بدون چربی و ۳ تا ۴ اونس پروتئین لخم در روز برای حل این مشكل مفید است.

بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین ۱۲B شامل غذاهای دریایی مثل ماهی، میگو و صدف ها و همچنین گوشت لخم ماهی و گوساله و همچنین غلات غنی شده هستند.

راه حل مكملی: مصرف ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میكروگرم از این ویتامین به طور روزانه در قالب قرص های مكمل، كمبود آن را در بدن جبران می كند.

خطای دوم: خودداری از مصرف مكمل هاست، اما چرا این خطا موجب پیری زودرس می شود؟ چون برخی از این مكمل ها مثل منگنز و مس از بروز دردهای مفصلی جلوگیری می كنند اما بسیاری از افراد از مصرف این مكمل ها غفلت می كنند.

به گفته متخصصان منگنز و مس هر دو برای حفظ سلامت غضروف ها و انعطاف پذیری مفاصل مفید و ضروری هستند. در بسیاری از موارد مصرف آنها آسیب های مفصلی را بهبود بخشیده و دردهای این مناطق از بدن را برطرف می سازد.

راه حل غذایی: مغز خشكبار، گوشت بدون چربی و اسفناج منابع غنی از این املاح هستند اما معمولا ما به اندازه كافی از این خوراكی ها نمی خوریم تا نیازمان به این املاح برطرف شود بنابراین نیاز به مصرف مكمل ها همیشه وجود دارد.

راه حل مكملی: مصرف روزانه دو میلی گرم مس و ۵ میلی گرم منگنز در روز ضروری است. ظرف ۲ تا ۳ ماه پس از مصرف این مكمل ها درد كمتری را در مفاصل خود احساس خواهید كرد.

خطای سوم پرهیز از خوردن ماهی و چربی است. ماهی و روغن های مفید مثل روغن زیتون بهترین منبع اسیدهای چرب امگا - ۳ و ضروری برای بدن هستند كه معمولا تا حد زیادی مانع از تحلیل رفتن حافظه می شوند.

به گفته متخصصان مركز پزشكی دانشگاه آریزونا در آمریكا، این اسیدهای چرب در واقع بخشی از عناصر اصلی تشكیل دهنده مغز هستند كه اگر به اندازه كافی در رژیم غذایی ما وجود نداشته باشند ساختار و عملكرد مغز به تدریج ضعیف می شود و حافظه آسیب می بیند.

راه حل غذایی: در ابتدا مصرف غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده را تا حد امكان كاهش دهید و غذاهای خود را با روغن های طبیعی مثل روغن زیتون طبخ كنید. سپس در هر هفته مصرف ماهی های مفید مثل ماهی آزاد و ساردین را به رژیم غذایی خود اضافه كنید.

بعلاوه خوردن دانه كتان، غلات سبوس دار و گردو و بادام نیز برای دریافت این چربی های مفید توصیه می شود. مصرف یك قاشق غذاخوری گردو ۵ روز در هفته و ۹ تا ۱۲ عدد بادام، ۴ نوبت در هفته كافی است.

راه حل مكملی: توصیه می شود كه در روز حداقل ۲۰۰۰ میلی گرم روغن ماهی مصرف شود و كپسول های حاوی این روغن تركیبی از دو اسید DHA و EPA را داشته باشند.

خطای چهارم: علاقه كلی مردم به غذاهای بسته بندی شده است. غذاهای بسته بندی شده در واقع حاوی تركیباتی هستند كه موجب بالا رفتن فشار خون می شوند. غذاهای بسته بندی نمك زیادی دارد كه به بدن بویژه به كلیه ها آسیب وارد می كند.

در این وضعیت عدم تعادل بین نمك و پتاسیم به رگ های خونی آسیب می رساند و در نتیجه موجب بالا رفتن فشار خون می شود.

راه حل غذایی: در روز بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم (نمك) مصرف نكنید و حداقل هفت تا ۹ وعده در روز از میوه ها و سبزی های تازه استفاده كنید..... / گزارش : خبرگزارى ایسنا

 

 


ویدیو : ۴ خطای تغذیه ای كه شما را پیر می كنند!