۲ ساعت ورزش در هفته از پوكی استخوان پیشگیری می كند :         برای پیشگیری ...



 

 

 

چند ساعت ورزش در روز , هفته ورزش و تربیت بدنی , هفته تربیت بدنی و ورزش

 

برای پیشگیری از استخوان حداقل ۴ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش لازم است.محمدرضاآقایی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس، افزود: كلسیم برای عملكرد مناسب قلب، عضلات، اعصاب و انعقاد خون لازم است.

 

وی گفت: مقدار ناكافی كلسیم موجب پوكی استخوان می شود ولی فقط از نیمی از زنان و دختران جوان روزانه مقدار كافی كلسیم برای سلامت استخوان هایشان مصرف می كنند.

 

این متخصص غدد افزود: بالغان زیر ۵۰ سال روزانه به هزار میلی گرم كلسیم نیاز دارند. نیاز روزانه بالغین بالای ۵۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم كلسیم است. كلسیم در لبنیات (شیر، ماست و پنیر)، ماهی های نرم استخوان مثل ماهی آزاد، سارین و كلیكا، سبزی های تازه، خشكبار، حبوبات و سویا وجود دارد.

 

آقایی گفت: بالغین زیر ۵۰ سال روزانه به ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D و بالغین بالای ۵۰ سال روزانه به ۸۰۰ تا هزار واحد ویتامین D نیاز دارند.

 

وی اضافه كرد: ورزش برای سلامت استخوان مهم است. ورزش منظم در دوران كودكی و نوجوانی به داشتن استخوان های سالم كمك می كند. بهترین ورزش برای استخوان ها ورزش های همراه با تحمل وزن مثل پیاده روی، پرش و بالا رفتن از پله است.

 

این متخصص غدد افزود: پوكی استخوان یا استئوپروز به كاهش توده استخوانی، ضعیف و سست شدن بافت استخوانی گفته می شود. این حالت سرانجام به شكستن استخوان منتهی خواهد شد.

 

آقایی گفت:برای افراد مسن تر، ورزش های نگهدارنده وزن مانند شنا، پیاده روی در آب، دوچرخه سواری و دوچرخه ثابت مناسب است. این ورزش ها قدرت عضلانی را افزایش داده و به حفظ بهتر تعادل و در نتیجه كاهش خطر سقوط كم می كند.

 

وی اضافه كرد: ورزش های تحمل وزن بهتر است حداقل ۴ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه انجام شود.

 

اگر هدف، استحكام بخشیدن به استخوان ها و عضلات باشد و از طرفی هیچگونه محدودیتی وجود نداشته باشد، ورزش های تحمل وزن با فشار زیاد و ورزش های مقاومتی انتخاب مناسبی هستند.

 

اما اگر محدودیت های مانند كاهش تراكم استخوان وجود داشته باشد، ورزش های تحمل وزن با فشار كم و ورزش های بدون تحمل وزن گزینه های مناسب تری هستند./خبرگزارى فارس


ویدیو : ۲ ساعت ورزش در هفته از پوكی استخوان پیشگیری می كند