ییلاق پاییزی در ماسال مه آلود : وارد شهر ماسال که می شوید، بلوار بلندی پیش ...


وارد شهر ماسال که می شوید، بلوار بلندی پیش رو دارید که تا انتهای آن باید بروید؛ آن هم در نقطه ای که شنبه بازار ماسال در آن قرار دارد و از همین سمت است که جاده ییلاقات ماسال آغاز می شود.



روزنامه توریسم: وارد شهر ماسال که می شوید، بلوار بلندی پیش رو دارید که تا انتهای آن باید بروید؛ آن هم در نقطه ای که شنبه بازار ماسال در آن قرار دارد و از همین سمت است که جاده ییلاقات ماسال آغاز می شود.

از هر کس بپرسید، باید 25 کیلومتر تا انتهای جنگل پیش بروید که در ارتفاع 2500 متری قرار دارد و آغاز ییلاقات دلچسب ماسال است. جالب این است که در همان ابتدا، خانه های چوبی کوچکی قرار دارند که برای مسافران، حکم هتل را دارند. درواقع، بهترین محل برای ماندن را اجاره می دهند و تجربه متفاوتی برای شما رقم می زنند.

ییلاق ماسال , عکس پاییزی از ماسال , زیبایی پاییزی ییلاق

آخرین ییلاق ماسال، دهکده بسیار زیبای «اولسبلانگاه» است که با وجود فاصله کمی از شهر ماسال، 1200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و تا اواخر مهرماه، بهترین زمان برای سفر و گشت و گذار به شمار می رود. جاذبه های معماری سنتی، وجود جنگل های سرسبز هیرکانی، با آبشارهای دیدنی و هوای پاکیزه و خنک، انگیزه هایی قوی برای تجربه در این بهشت کوچک با هوای مه آلود پاییزی است. جنگل  های ییلاقات «اولسبلانگاه» در دامنه هایی است که گاهی شیب بسیار زیادی دارند. در مسیر جاده، یک میدان بزرگ بیضی شکل در کنار مسجد جامع، نقطه شروع مسیرتان است. وارد جاده که می شوید، بعد از 15 کیلومتر، پیچ های تند و تیزی وجود دارد که با احتیاط کامل و در ساعات روز، پیش می روید تا به ییلاق اولسبلانگاه برسید.

از ییلاق یا گیلوان

از همان ابتدای ورود به این ییلاق، منظره بسیار زیبای خانه های چوبی در میان جنگل مه آلود با درختانی مانند آلو جنگلی، فندق و راش، همه را مجذوب می کند. پیاده روی در میان درختان و خانه ها و رفتن به بالاترین نقطه دهکده و تماشای شهر ماسال از دوردست، همه و همه لذت بخش است، اما اگر با راهنمایی بلدهای محلی، کوهپیمایی سبکی در مراتع «آلاله پشت» داشته باشید، با یک تیر دو نشان زده اید؛ هم ورزش کرده اید و هم محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی را دیده اید.

ماسال , مدل مانتو پاییزی , میوه های پاییزی

اگر هم کوهنورد حرفه ای هستید، می توانید به قله زیبای «خندیله» صعود کنید. استقبال بسیار زیاد مسافران و تورها از این دهکده ییلاقی، علاوه بر امکانات فراوان، چند مغازه هم خواهید دید و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. حتی انتهای این ییلاق، به مسیری خواهید خورد که تا گردنه «گیلوان» پیش می رود و نهایتا به مسیر خاکی «ماسوله به خلخال» منتهی می شود.

در خانه های چوبی که محل اقامت تان است، می توانید تنقلات مختلف و شیر و ماست محلی هم بخرید، اما برای خرید مواد غذایی یا خریدهای اساسی، روی این منطقه حساب باز نکنید.

بر فراز «اسبه ریسه»

ماسال، سرزمین آبشارهای بلند، ییلاقات شگفت انگیز در میان جنگل های سبز و رودخانه های پرخروش در کنار غارهایی است که هر کدام تابلوی زیبای طبیعت را به رخ می کشند. ماسال در قدیم «رودکنار» نامیده می شد و محل تشکیل شنبه بازار کنونی بوده است.

برگ پاییزی , متن پاییزی , صبح پاییزی

وجود رودخانه در میانه شهرستان ماسال، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. رودهای «خالکایی» ماسال و «رود مرغک» شاندرمن در کنار آن، رودخانه های مهم ماسال به شمار می روند؛ در حالی که رودخانه بسیار زیبای «خالکایی» از قله مرتفع و 3150 متری شاه معلم سرچشمه می گیرد و پس از طی 40 کیلومتر، از داخل شهر ماسال عبور می کند. این رودخانه ها، از قابلیت کایاک سواری هم برخوردارند و «پارک ساحلی» ماسال هم محل مناسبی برای اتراق گردشگران در کنار در کنار رودخانه «خالکایی» است.

اگر به ماسال سفر کردید، حتما از آبشارهای آن هم دیدن کنید؛ آبشارهایی از قبیل آبشار «ویوز» در مجاورت منطقه ییلاقی النزه در شاندرمن، آبشار «خون» با ارتفاع بیش از 15 متر، آبشار «تولی نساء» و آبشار «رامینه» و همچنین غارهایی همچون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی و غار کلچال که تمام زیبایی های غارهای گیلان را در خود جمع کرده اند. در عین حال، دیواره سنگی «اسبه ریسه» ماسال دارای یکی از صخره های بلند سنگ نوردی کشور است که می تواند مسابقات بزرگ ملی، منطقه ای و حتی جهانی در آن برگزار شود. این دیواره سنگی، نه تنها فرصت سنگ نوردی را به حرفه ای های این ورزش می دهد، بلکه امکان کایاک سواری را هم در اختیار قایقران هایی قرار می دهد که دوست دارند در رودخانه خروشان پایین صخره هم ورزش کنند.

پرسه در امکان زیارتی

باران پاییزی , عکس پاییزی عاشقانه , ییلاق

ماسال بقعه های زیارتی فراوانی دارد که بسیار دیدنی است. بقعه آقا سید مهرعلی و آقا سید رضا علی، پسران امام موسی کاظم (ع) در روستای زیبا و زیارتی شالماء در 12 کیلومتری شهر ماسال، بقعه «چسلی» وقاع در روستای چسلی در فاصله 14 کیلومتری مرکز شهر، بقعه «میرباقر» در روستای وردم، بقعه «سید ابوجعفر» واقع در روستای درخانه، بقعه ابوجعفر واقع در روستای گیله سرا، بقعه سید ابوالقاسم بن موسی بن جعفر «ع» واقع در روستای سراکه، بقعه آقا سیدرضا واقع در روستای دلیجان شاندرمن، بقعه امامزاده شفیع شاندرمن واقع در 7 کیلومتری بازار جمع و بقعه آقا سید ابراهیم واقع در روستای قران، از جمله اماکن زیارتی ماسال هستند.

در بازار محلی ماسال

شعر پاییزی , لباس پاییزی , ماسال گیلان

بازار روز ماسال در انتهای بلوار اصلی شهر قرار دارد که محله ای کوچک، اما دیدنی است. خاصیت بازار روز ماسال که شنبه بازار آن معروف است، به دیگر بازارهای روزانه محلی که در مناطق مجاور برپا می شود، این است که برخلاف اغلب بازارهای محلی که از اجناس چینی پر شده اند، می توانید جنس های اصل محلی و سنتی خریداری کنید.

چند نکته

به دلیل این که در منطقه ییلاقی ماسال، نان به شکل معمول پخت نمی شود و در آن حوالی فروشگاهی هم وجود ندارد، باید حتما از شهر ماسال نان بخرید و با خود ببرید.

در این فصل سال هم حتما لباس گرم همراه داشته باشید. چون اواسط آبان زمان بارش در این ییلاقات است. هم چنین در صورت بارندگی و بارش برف، بهتر است زنجیر چرخ با خود همراه ببرید. ارتفاعات منتهی به اولسبلانگاه، حتی در فصل گرم، اقیانوسی از مه می شود. اما در فصل سرما بیشتر باید مراقب بود. در عین حال، برای آن که سالم به مقصد برسید و از زیبایی های جاده لذت ببرید، بهتر است در جاده آرام برانید. اگر با خودروی شخصی قصد سفر دارید، از سالم بودن برف پاک کن ها و دیگر وسایل مطمئن شوید. چراغ قوه را هم در این سفر فراموش نکنید.

زیبایی های «گسکر» را فراموش نکنید

طبیعت گردی در شهری که دیگر مدفون نیست!

مدل لباس پاییزی , عطرهای پاییزی , متن کوتاه پاییزی

یک سفر کوتاه پر از جنگل، کوه، غار و کلبه های روستایی! برای چنین سفری شاید هیچ مقصدی به اندازه سفر به گیلان و هیچ زمانی به اندازه این روزها مناسب نباشد؛ استانی که اگر دیدنی ترین طبیعت بکر ایران نباشد، بدون شک یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می رود.

گیلان در پاییز، رویایی ترین آب و هوای خود را تجربه می کند؛ آب و هوای خنکی که در آن نه خبری از هوای مرطوب و شرجی و دم کرده است و نه طبیعت یک دست و سرسبز این منطقه. شما در پاییز گیلان رنگین کمانی از رنگ هایی را می بینید که ذهنیت تان را درباره سرسبزی گیلان عوض خواهد کرد! به تمام اینها ،مه غلیظ و ابرهایی که در ارتفاعات تا زیر پای شما می رسند را اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا سفر به گیلان در پاییز می تواند بهترین تجربه طبیعت گردی شما باشد. «گسکر» بزرگ ترین شهر مدفون شده و بی نظیر تاریخی شمال کشور با قدمت یک هزار و 200 سال، سر از جنگل های «هفت دغنان» صومعه سرا بیرون آورده است.

شهر تاریخی و مدفون «گسکر» در منطقه «گسکرات»، از مهم ترین و باشکوه ترین آثار تاریخی به جای مانده در استان گیلان است که به دلیل موقعیت راهبردی و بی نظیر آن . از مهم ترین جاذبه های تاریخی شمال کشور محسوب می شود. «گسکر» در 23 کیلومتری صومعه سرا و حد فاصل شهرستان های ماسال، شاندرمن و تالش قرار دارد که از دوره قاجاریه به بعد، شهری مدفون و فراموش شده و گمنام به شمار می رفت.

در دهه 83، با آغاز پژوهش های باستان شناسی در کوهپایه ها، جلگه ها و مناطق کوهستانی گیلان، به تدریج شهر بزرگ «گسکر» در صومعه سرا نمایان و شناسایی شد. در آن زمان با کشفیات تازه ای که صورت گرفت، بالغ بر 75 درصد از آثار و بناهای شهر تاریخی و مدفون شده گسکر نیز در منطقه جنگلی «هفت دغنان» مورد شناسایی قرار گرفت.

این هم از دیدنی های «چمن قال»

فانوسی بر فراز یک درخت!

آرایش پاییزی , متن های پاییزی , عصر پاییزی

اگر صبح زود در کوهپایه های زیبای «صومعه سرا» از خواب بیدار شده باشی، هرچه بیشتر شهر صنوبر و ابریشم را درک می کنی؛ صومعه سرا خاستگاه بهترین و مرغوب ترین ابریشم ایران است، از این رو از سالیان دور ،این شهر را سرزمین ابریشم ایران می شناسند.

این شهر از جنوب به فومن، از شمال به انزلی، از شرق به رشت و شفت و از غرب به رضوانشهر و پونل محدود شده است. پس از عبور از «فومن» و جاده ای که درختان بلند چنار در اطراف آن دیده می شود، به «صومعه سرا» می رسید. در روستای «چمن قال» صومعه سرا، درختی با 500 سال عمر، هم چنان سرزنده و استوار، خود را به رخ می کشد. این درخت که از گونه مقاوم آزاد است، به نمادی از ایستادگی و سرزندگی مردم صومعه سرا تبدیل شده است. قطر تنه این درخت در فاصله یک متری ریشه، 7 متر و نیم و در قسمت میانی، حدود 4 متر است.

بنا به گفته ریش سفیدان محلی، این درخت روزگاری نقش فانوس دریایی را برای قایق های کوچک و ماهیگیران تالاب صومعه سرا ایفا می کرد. در آن روزگار، مردم روستا با آویزان کردن فانوس بر روی شاخه های این درخت، به ماهیگیران و کشتی ها برای یافتن ساحل کمک می کردند.


ویدیو : ییلاق پاییزی در ماسال مه آلود