یک بام‌ و‌ دو هوای قیمت‌ها در تهران :  پیش‌بینی‌ درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار ...



قیمت رستوران های تهران در سایت دورادو , دمای هوای تهران , هوای تهران


 پیش‌بینی‌ درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن قدری سخت شده است. آنچه در اخبار می‌خوانیم حاکی از عدم افزایش قیمت مسکن در سال جاری است، به‌طوری‌که حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، اعلام کرده: مردم باید مواظب سوداگری در بخش مسکن باشند، چراکه امسال قیمت مسکن نسبت به سال گذشته افزایشی نخواهد داشت اما آنچه در سطح شهر اتفاق می‌افتد تناقض زیادی با صحبت مسئولان دارد.

 

مسئله اساسی آن است که هیچ مکانیزم مشخصی برای تعیین قیمت مسکن در ایران وجود ندارد. مسکن در ایران یک کالای سرمایه‌ای است که قیمت آن (فروش و اجاره) براساس نیاز مالی مالک تعیین می‌شود. همان‌طور که بسیاری از مشاوران املاک نیز حتی به گفته خودشان در نوسان قیمت فروش و اجاره مسکن بی‌تأثیر نیستند و نبود نظارت صحیح بر قیمت‌گذاری واحدهای مسکونی موجب شده در بسیاری از مناطق قیمت واحدهای مسکونی کوچه‌به‌کوچه تا متری یک میلیون تومان هم متغیر باشد.


بازار مسکن کساد است!
یکی از مشاوران املاک حوالی خیابان هفت تیر- بهار شیراز می‌گوید: از سال جدید تاکنون فقط سه معامله فروش و پنج مورد اجاره مسکن داشته است. این مشاور از کسادی بازار مسکن گلایه داشت. مشاور دیگری در خیابان سهروردی نیز می‌گوید: بیشتر افرادی که توان خرید مسکن را دارند سرمایه‌گذار یا بسازبفروش‌ها هستند. به اعتقاد او بسیاری از افراد متول ترجیح می‌دهند با سرمایه خود کار کنند تا اینکه ملک خریداری کنند، این افراد آمار اجاره‌کنندگان واحدهای مسکونی را بالا می‌برند، همچنین در بسیاری از مناطق رهن واحدهای مسکونی بیش از اجاره طرفدار دارد، هرچند بسیاری از مالکان علاقه‌مند به اجاره واحدهای مسکونی خود هستند.


تا مسکن‌ گران نشود بازار تکان نمی‌خورد
درحالی‌که دست‌اندرکاران بازار مسکن وعده می‌دهند. امسال هیچ‌گونه افزایشی در بازار خریدوفروش و اجاره مسکن رخ نخواهد داد اما یک سازنده مسکن (بسازبفروش) در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه»  براین‌باور است، اگر افزایشی در قیمت‌های مسکن رخ ندهد سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز مسکن هم کاهش خواهد یافت. این سازنده مسکن توضیح می‌دهد: اگر روند ساخت‌وساز از 10 سال گذشته تاکنون را در نظر بگیریم، ساخت‌وساز واحدهای مسکونی بیش از 15 درصد کاهش پیدا کرده است. البته این روند در شهرهای کوچک که قیمت زمین ارزان‌تر است روند ساخت‌وساز بهتر از شهرهای بزرگ است؛ اگرچه سرمایه‌گذاران بزرگ مسکن علاقه‌ای به ساخت‌وساز در شهرهای کوچک و دورافتاده ندارند.


صف وام مسکن در نیمه دوم 94 طولانی‌تر شد
دولت در تلاش است با استفاده از ابزارهای مالی مختلف شرایط خانه‌دارشدن را برای اقشار مختلف متقاضی مسکن آسان کند. پرداخت وام مسکن یکی از ابتدایی‌ترین ابزارهای افزایش توان مالی دهک‌های مختلف بود که از سال 85 در ایران آغاز شد.

 

براساس این گزارش، صف دریافت‌کنندگان انواع تسهیلات مسکن بانک مسکن در نیمه دوم سال گذشته 67,7 درصد نسبت به نیمه اول افزایش داشته است، درحالی‌که انواع وام‌های پرداختی از سوی بانک مسکن در سال 94 نسبت به سال 93 با کاهش پنج درصدی مواجه بود، تسهیلات در نیمه دوم سال 94 مقداری نسبت به نیمه اول شتاب گرفت که یکی از دلایل آن موافقت با پرداخت تسهیلات صد میلیونتومانی ساخت مسکن به انبوه‌سازان بود. بنابر اعلام مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن، در سال 94 بالغ بر ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان انواع تسهیلات بخش مسکن از سوی بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شد.

 

این در حالی است که تسهیلات پرداختی در سال 93، ۱۸ هزار‌و ۸۰۰ میلیارد تومان بود. محمدحسن مرادی با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل این میزان کاهش، مربوط به تسهیلات شش‌ماهه ابتدایی سال ۹۴ است، گفته است: روند پرداخت در شش‌ماهه دوم سال ۹۴ و به‌‌ویژه در سه‌ماهه پایانی آن، افزایشی بوده است ضمن اینکه در زمستان پارسال به‌طور متوسط در هر ماه دو هزار‌و ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای موارد ذکرشده پرداخت شده، درحالی‌که مصارف بانک در سه فصل ابتدایی (بهار، تابستان و پاییز) ۹۴، به‌طور متوسط ماهانه حدود هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان بوده که از این نظر رشد 67,7 درصدی مشاهده می‌شود.

 

این مدیر ارشد بانک مسکن، افزایش میزان تسهیلات در نیمه دوم سال ۹۴ نسبت به نیمه نخست آن را مدیون افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن (تسه) از آبان ۹۴ به بعد دانست و گفت: از آبان ۹۴ تا پایان بهمن ۹۴ میزان تسهیلات از محل اوراق از رقم ۴۵ میلیون تومان (با احتساب ۱۰ میلیون تومان وام جعاله) به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت که با استقبال خوب خریداران مسکن مواجه شد. این نوع تسهیلات در روزهای پایانی سال ۹۴ برای زوجین در تهران به ۱۱۰ میلیون تومان رسید که رقم جذابی برای خریداران مسکن محسوب می‌شود و استقبال مناسبی از آن شد، همچنین در نیمه دوم سال گذشته وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازان به صد میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی رسید که انبوه‌سازان نیز از این تسهیلات استقبال کردند و درنتیجه رشد قابل توجهی در میزان تسهیلات نیمه دوم سال ۹۴ نسبت به ماه‌های قبل از آن را شاهد بودیم.

 

مرادی به تفکیک، حجم تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن در سال ۹۴ را اعلام و بیان کرد: حجم تسهیلات «صرفا خرید» بانک مسکن، سه هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که به ۱۱۰ هزار نفر پرداخت شد که رشدی ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۳ را نشان می‌دهد. همچنین چهار هزار‌و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات «صرفا ساخت» به سازندگان مسکن ارائه شد که این مبلغ برای احداث ۱۲۵ هزار‌و ۶۶۱ واحد مسکونی مصرف شد و رشدی ۵۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

 

 اخبار اقتصادی  - وقایع‌اتفاقیه


ویدیو : یک بام‌ و‌ دو هوای قیمت‌ها در تهران