یك كلیك برای یك عمر زندگی! :  اخبار اجتماعی - یك كلیك برای یك عمر زندگی! جرقه ...



بهترین شهرهای جهان برای زندگی , چگونه برنامه ریزی کنیم برای زندگی , جایی برای زندگی


 اخبار اجتماعی - یك كلیك برای یك عمر زندگی!

جرقه اولین ازدواج اینترنتی و همسریابی آنلاین برای نخستین بار در فرانسه و در یكی از شهرهای اطراف پاریس با یك كلیك شكل گرفت.

همسر گزینی و ازدواج در بسیاری از فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است. شرایط و روش‌های انتخاب همسر بسته به شرایط فرهنگی هر جامعه متفاوت است. به طور مثال، در ایران روش‌های سنتی همسریابی از طریق شبكه خویشاوندی یا ارتباط خانوادگی در چندین سال گذشته بسیار رایج بوده است.

به گزارش آرمان، به تدریج اما با كمرنگ شدن روش‌های سنتی انتخاب همسر، روش‌های جایگزینی چون همسریابی و ازدواج از طریق مراكز همسریابی و در حال حاضر مراجعه و عضویت در سایت‌های همسریابی فراگیر شده است. با وجود آنكه نگاه مثبتی نسبت به مراكز و سایت‌های این چنینی وجود ندارد و تا به حال گزارش‌های متعددی از كلاهبرداری از طریق این موسسات یا سایت‌ها در رسانه‌ها منتشر شده است، سایت‌های همسریابی در سال‌های اخیر رشد قارچ گونه‌ای داشته‌اند. تا به حال نیز هیچ اقدام جدی در راستای سامان‌دهی سایت‌ها و مراكز همسریابی از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان صورت نگرفته است.

 چینی‌ها بیشترین متقایاضیان سایت همسریابی
فعالیت موسسات همسریابی در برخی از كشورهای اروپایی چون فرانسه سابقه طولانی دارد. در گذشته بسیاری از شهروندان فرانسه آگهی‌هایی را در روزنامه‌های محلی منتشر می‌كردند تا از این طریق همسر دلخواه خود را انتخاب كنند.

 

با گذشت زمان، موسسات همسریابی برای اولین بار در این كشور شروع به كار كردند و به دلیل استقبال مردم پس از دو دهه موسسات همسریابی مسیر خود را به اتاق‌های اینترنتی ازدواج كشاندند و جرقه اولین ازدواج اینترنتی و همسریابی آنلاین برای نخستین بار در فرانسه و در یكی از شهرهای اطراف پاریس (ایسی لهمو لینو، یكی از شهرهای اینترنتی و سرآمد شهرهای فرانسه در حوزه اینترنت و اطلاع‌رسانی) با یك كلیك شكل گرفت.

 

پس از فرانسه، سایت‌های همسریابی در سایر كشور‌های اروپایی همچون انگلیس دایر شدند. در كشور‌های اروپایی به دلیل گسترش فضای مجازی و حضور طولانی مدت افراد در این فضا و از سوی دیگر به این دلیل كه خانواده نقش چندان برجسته‌ای در ازدواج فرزندان ندارد و این خود افراد هستند كه باید همسر مورد نظر را پیدا كنند، بسیاری از آشنایی‌ها و همسریابی در فضای اینترنت صورت می‌گیرد. در حال حاضر نیز بزرگ‌ترین سایت همسریابی دنیا با 100 میلیون عضو در چین فعالیت می‌كند. مدیر این سایت نیز اعلام كرد تا به حال بیش از 5/4 میلیون نفر از طریق این سایت با یكدیگر آشنا شده و ازدواج كرده‌اند.

 همسریابی از آغاز تا اكنون
همسریابی در فضایی خارج از خانواده و از طریق رسانه‌ها در ایران تازگی ندارد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در بخشی از هفته نامه   زن روز ، زنان و مردان متقاضی ازدواج، با درج آگهی شرایط خود و شرایط همسر ایده آل را اعلام می‌كردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، درج آگهی ازدواج در رسانه‌ها ممنوع شد و به جای آن مراكز همسر گزینی و بعدها سایت‌های همسر‌گزینی شروع به كار كردند.

 

بنا بر آخرین آمار موجود، مسعود امینی، مدیركل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان از شناسایی 86 سایت همسریابی غیرمجاز در سال 92، در كشور خبر داد و گفت: تا به حال هیچ قانونی برای راه‌اندازی این سایت‌ها تصویب نشده است و با توجه به آسیب‌هایی كه این گونه سایت‌ها به فضای خانواده وارد می‌كنند، وزارت جوانان طرح ساماندهی مراكز مشاوره را به تصویب رساند و هم‌اكنون تمامی مراكز مشاوره باید مجوزهای خود را از وزارت ورزش و جوانان دریافت كنند.

متقاضیان راه‌اندازی سایت‌های مشاوره خانواده هم باید درخواست‌های خود را با ذكر مشخصات حقیقی در سایت وزارتخانه ثبت كرده و پس از بررسی سوابق افراد مجوزهای لازم به آنها داده می‌شود. با وجود وعده وزارت ورزش و جوانان بر ثبت قانونی برخی از سایت‌های مشاوره، در اردیبهشت امسال، محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از غیرقانونی بودن تمام سایت‌های همسریابی و احتمال برخورد قانونی با صاحبان سایت‌ها خبر داد.

 

در حالی كه سایت‌های همسریابی در ایران غیرقانونی محسوب می‌شوند، بنا به گزارش سایت الكسا كه به رده‌بندی میزان بازدید و رتبه سایت‌ها به تفكیك كشور‌های جهان می‌پردازد، در سال 91، رتبه مراجعه و بازدید سایت‌های همسریابی از سوی كاربران ایرانی  زیر 500 و عدد سه رقمی بود. در همین رابطه، آبان سال 92 مركز پژوهش‌های مجلس تحقیقی درباره سایت همسریابی انجام داده كه در بخشی از آن آمده است:  این شیوه همسریابی اگرچه می‌تواند به امكانی برای تسهیل ازدواج بدل شود، اما آسیب‌هایی از قبیل عدم آموزش، نظارت ضعیف، ناپایداری ارتباط در محیط مجازی و خلأ مشورت لازم، تهدیداتی را از طرف اینترنت برای ازدواج به وجود آورده است.

 

این گزارش می‌افزاید كه عمده سایت‌های همسریابی فقط مكان‌هایی برای دوست‌یابی و در برخی موارد متاسفانه روابط نامشروع هستند. ضمن اینكه فقط از خرید و فروش اطلاعات افراد به یكدیگر گاه درآمدهای میلیاردی دارند. در گزارش مركز پژوهش‌های مجلس درباره آمار استفاده مردان و زنان از این سایت‌ها همچنین آمده است: از مجموع كاربران اینترنت كشور، تعداد 4/6 میلیون نفر (1/58 درصد) مرد و 6/4 میلیون نفر (9/41 درصد) زن بوده‌اند. گردش مالی روزانه یك سایت همسریابی نیز 12‌میلیون تومان است.

 آموزش مهارت‌های زندگی
یك روانشناس با اشاره به نقش منفی سایت‌های همسریابی در ازدواج جوانان می‌گوید: بخشی از دلایل روی آوردن جوانان به سایت‌های همسریابی موضوع تنوع است. افراد در این سایت‌ها می‌توانند با تعداد زیادی آشنا شوند و انتخاب كنند ضمن اینكه، این روش برای بسیاری جدید است و به همین دلیل جذابیت دارد. علاوه بر این، بسیاری به دلیل محدودیت‌های اجتماعی، امكان معاشرت و آشنایی با دیگران را ندارند.

 

به همین دلیل به سمت این سایت‌ها كشیده می‌شوند. بهروز بیرشك در ادامه تصریح می‌كند: پژوهش‌ها نشان داده‌اند، شكست این ازدواج‌ها بیشتر از میزان موفقیت است زیرا، افرادی كه به این طریق با یكدیگر آشنا می‌شوند امكان شناخت درست و عمیق یكدیگر را ندارند و تنها به یك آشنایی سطحی بسنده می‌كنند. او تاكید می‌كند: اگر خانواده‌ها به فرزندان خود اعتماد كنند و این امكان را به فرزندان خود دهند تا افرادی را كه انتخاب می‌كنند به خوبی بشناسند و به انتخاب آنان احترام بگذارند، بسیاری از جوانان دیگر به سمت همسریابی از طریق این سایت‌ها گرایش پیدا نمی‌كنند. به همین ترتیب دست بسیاری از افراد سودجو در این مورد هم قطع می‌شود.

محمد زاهدی اصل، مددكار اجتماعی هم با اشاره به كمبود‌های رفاهی در حوزه جوانان عنوان می‌كند: در جامعه‌ای كه جوانان برنامه مشخصی برای گذران اوقات فراغت ندارند، مراجعه به این نوع سایت‌ها یك نوع تفریح محسوب می‌شود. او در ادامه با تاكید بر نقش دولت، خاطرنشان می‌كند: تجربه نشان داده است دولت نمی‌تواند جلوی راه‌اندازی این سایت‌ها را بگیرد.

 

در این مورد، تنها كاری كه از دست دولت ساخته است، ایجاد شرایط و بسترهای لازم برای ازدواج آسان و آموزش مهارت‌های همسرگزینی در كتب درسی و مراكز مشاوره است. زاهدی می‌گوید: در این مورد می‌توان به ارزش‌های سنتی موجود تاكید كرد و با برجسته ساختن آنها میزان گرایش جوانان به این سایت‌ها را كاهش داد.
 اخباراجتماعی - آرمان


ویدیو : یك كلیك برای یك عمر زندگی!