یـك لیوان ضد ام‌اس و سرطان : همیشه شنیده‌ایم كه حتی یك لیوان شیر هم می‌تواند ...


همیشه شنیده‌ایم كه حتی یك لیوان شیر هم می‌تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین كند اما آیا به‌راستی همین یك لیوان شیر برای جذب مقدار كافی و نیاز كامل بدن به این ویتامین كافی است؟



سرطان , سرطان سینه , سرطان پروستات

آیا شرط داشتن استخوان‌هایی سالم، تنها مصرف شیر آن هم یك لیوان در طول روز است؟  اصلا نقش ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین D در زندگی روزمره ما چیست؟ كمبود این ویتامین‌ها چه خطراتی را به‌دنبال دارد؟  برای یافتن پاسخ سوال‌های خود، با ما وارد دنیای ویتامین‌ها شوید. ویتامین D جزو آن دسته از موادی است كه برای بدن بسیار مفید است و طبق تحقیقات دانشكده‌های مختلف پزشكی در سراسر جهان، بدن هر فرد در طول روز باید فرآیند جذب ویتامین D را داشته باشد زیرا این ویتامین با اثر گذاشتن روی بیش از 2هزار ژن، باعث مقاوم شدن دستگاه ایمنی در برابر بیماری‌های مختلف از جمله افسردگی و حتی سرطان می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، زنان نسبت به مردان بیشتر از كمبود ویتامینD و مشكلات ناشی از آن رنج می‌برند.



ضدسرطان

ویتامین‌D با تنظیم رشدونمو سلول‌ها آن‌ها را همیشه در حالت عادی نگه می‌دارد و اگر سلولی به‌صورت غیرطبیعی رشد كند، این ویتامین تلاش می‌كند تا آن را دوباره به حالت عادی بازگرداند یا در شرایط حادتر با قطع تغذیه سلول باعث مرگ آن می‌شود، در نتیجه از رشد غیرطبیعی سلول‌ها جلوگیری می‌كند. بدون ویتامین D بدن سرعت كافی برای متوقف‌كردن فعالیت‌های مشكوك از قبیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها را ندارد، بنابراین كمبود ویتامین D یعنی گشوده شدن دری روی بیماری‌های مختلف از جمله سرطان. البته مقاومت بدن در برابر سرطان‌های مختلف متفاوت است و سرطان‌هایی مانند سرطان روده بزرگ و سینه حتی با وجود ویتامین D هم طول درمان سختی خواهند داشت اما به‌طور كلی، میزان مرگ‌ومیر در افرادی كه مصرف ویتامین D بیشتری دارند بسیار كمتر از سایر افراد است.



شیر بخورید ام‌اس نگیرید

این ویتامین نقشی بسیار كلیدی در مقاومت دستگاه ایمنی و در نتیجه جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند ‌ام اس و پاركینسون دارد. تحقیقات گسترده در این زمینه نشان می‌دهند، نزدیك به یك میلیارد نفر در سراسر جهان دچار كمبود ویتامین D هستند و دانشمندان معتقدند، خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از كمبود این ویتامین در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است.
كارشناسان معتقدند، بدن برای ‌ابتلا نشدن به بیماری‌هایی مثل ‌ام‌اس به مصرف بین 25 تا 50 میكروگرم ویتامین D در روز نیازمند است و افرادی كه بیش از دیگران در معرض خطرهستند، باید با مصرف مكمل‌ها این كمبود را در خود جبران كنند.



ویتامین D تنها نوع ویتامینی است كه هورمون نیز محسوب می‌شود. این ویتامین برای محكم كردن استخوان‌‌ها و دندان‌ها مفید بوده و همچنین به حفظ قدرت عضلانی و جذب كلسیم بدن كمك می‌كند. وقتی شما كمبود كلسیم یا ویتامین D داشته باشید، استخوان‌های‌تان ترك خورده یا می‌شكنند اما كمبود این ماده ممكن است مشكلات دیگری مانند پوكی استخوان، راشیتیسم و... هم به بار آورد.



كمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را 2 برابر افزایش می‌‌دهد. اشخاصی كه میزان دریافت ویتامین D در آن‌ها ضعیف است بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون قرار دارند.



همیشه حال‌تان بد است؟

تحقیقاتی كه توسط دانشمندان و كارشناسان به ثبت رسیده، تایید‌كننده ارتباط بسیار زیاد كمبود ویتامین D و سایر اختلالات روانی هستند. علل زمینه‌ای كمبود ویتامین D مانند مواجهه كم با نور خورشید و كمبود دریافت ویتامینD می‌توانند به‌طور ثانویه منجربه بروز افسردگی شوند، علاوه‌براین كمبود ویتامینD موجب افزایش میزان هورمون پاراتیروئید در خون نیز می‌شود. محققان معتقدند، علائم افسردگی پس از فعالیت بیش‌ازحد غده پاراتیروئید، نمایان می‌شود و پس از درمان اختلالات این غده هم از بین می‌رود. جذب این ویتامین به میزان كافی باعث تنظیم حالت بدن و عملكرد مغز شده و بنابراین خطر ابتلا به افسردگی در افراد را تا حد زیادی كاهش می‌دهد. گفتنی است، علائم افسردگی در نزدیك به ۱۳درصد سالمندان بروز پیدا می‌كنند.


ویدیو : یـك لیوان ضد ام‌اس و سرطان