یانوکوویچ عقب نشست :   اخبار بین الملل - یانوکوویچ عقب نشست، اوکراین آرام شد اعلام ...



نشست خبری , نشست , نشست زمین در تهران

 

اخبار بین الملل - یانوکوویچ عقب نشست، اوکراین آرام شد

اعلام یک توافق نسبی میان مخالفان و دولت اوکراین بر سر برگزاری انتخابات زودهنگام، سبب شد تا پایتخت این کشور روز جمعه تا اندازه ای روی آرامش ببیند.

به گزارش خبرآنلاین هرچقدر میدان استقلال در کی یف، جمعه آرامی را آغاز کرد از سحرگاه پنجشنبه با سفیر گلوله و رنگ خون مواجه بود. نزدیک به 80 نفر تنها در روز پنجشنبه از طرفین کشته و بالای 200 پیکر غرق به خون نیز روانه بیمارستان ها شدند.

اما از صبح روز جمعه ورق برگشت و خشونت های دو ماه گذشته در اوکراین با توافقی ولو نسبی بین مخالفان و رئیس جمهور یانوکوویچ به طور قابل توجهی فروکش کرد. تا کنون آنچه قطعی به نظر می رسد به تفاهم رسیدن طرفین بر سر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام است.


این خبر اگرچه اولین بار شامگاه پنجشنبه از سوی مخالفان و برخی رسانه های غربی منتشر شد اما تا روز جمعه پیش از ظهر که دفتر ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین رسما آن را تایید کند کار ساز نبود.


برگزاری انتخابات زودهنگام، یکی از خواسته های اصلی معترضان ضددولتی در اوکراین بوده است و آنها سرانجام توانستند با وارد کردن تلفاتی به طرفداران دولت و متقابلا تحمل تلفاتی بیشتر، ویکتور یانوکوویچ را به عقب نشینی دربرابر خواسته خود واردار کنند مضاف براینکه سوای از این، مخالفان توانستند تشکیل دولت ائتلافی و اصلاح قانون اساسی را نیز به رئیس جمهوری اوکراین تحمیل کنند.


با این همه حصول توافق میان یانوکوویچ و سه وزیر اتحادیه اروپا که برای میانجی گری به اوکراین آمده بودند نیز بر ایجاد آرامشی نسبی در این کشور بی تاثیر نبود.


دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز جمعه اعلام کرد توافقی میان سه وزیر اروپایی لوران فابیوس، فرانک والتر اشتاین‌مایر و رادوسلاو سیکورسکی، که اتحادیه اروپا آنها را برای میانجی‌گری به اوکراین فرستاده و دولت و مخالفان اوکراین حاصل شده و متن آن قرار است امروز به تصویب برسد.


با وجودیکه این خبر هنوز از طرف هیچ یک از مقامات اروپایی تایید یا تکذیب نشده ظهر روز جمعه دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد این توافقنامه برای تا غروب روز جمعه امضاء می شود.


وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و لهستان مأموریت روز پنجشنبه خود را در کیف که با کشته شدن دست‌کم 47 نفر در درگیری‌ها بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی همراه بود، تا شب ادامه دادند.

تصویب قانون اساسی سال 2004
در همین حال در تازه ترین تحولات مربوط به جمعه عصر در اوکراین پارلمان این کشور قانون اساسی سال 2004 را تصویب کرد. با بازگشت کشور به قانون اساسی سال 2004 ،اختیارات پارلمان و دولت در برابر اختیارات رئیس جمهور افزایش خواهد یافت.

اخبار بین الملل - خبرآنلاین


ویدیو : یانوکوویچ عقب نشست