یارانه نقدی شهریور به تمام متقاضیان پرداخت می‌شود؟ :   اخبار اقتصادی - یارانه ...



زمان پرداخت یارانه شهریور 95 , زمان پرداخت یارانه نقدی آبان ماه اعلام شد , واریز یارانه نقدی شهریور 95

 

اخبار اقتصادی - یارانه نقدی شهریور به تمام متقاضیان پرداخت می‌شود؟/ دولت عجله‌ای برای شناسایی ثروتمندان ندارد

درحالی که در آستانه پرداخت یارانه نقدی مربوط به شهریورماه هستیم اما برنامه دولت برای حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد اعلام نشده و به نظر می رسد یارانه نقدی شهریورماه نیز همانند ماه های گذشته به تمام متقاضیان پرداخت خواهد شد.

به گزارش نامه نیوز، 15 روز از شهریور سال 93 سپری می شود و موعد پرداخت یارانه نقدی شهریور رسیده است همچنان یارانه نقدی به صورت یکسان به تمام متقاضیان پرداخت می شود و این موضوع مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نامیندگان مجلس قرار گرفته است.

این در حالی است که در نخستین روزهای سال 93 دولت از متقاضیان دریافت یارانه نقدی ثبت نام جدید به عمل آورد و در نتیجه این اقدام 2 میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند و مسئولان دولتی نیز اعلام کردند یارانه افراد پردرآمد قطع خواهد شد.

در همان زمان نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه شناسایی شده اند و به زودی یارانه نقدی آنها قطع خواهد شد که البته این اتفاق تا کنون رخ نداده است.

این اظهارات طیب نیا در حالی در فروردین ماه مطرح شد که وی اخیرا از آغاز حذف یارانه بگیران ثروتمند پس از اطمینان از شناسایی آنها توسط کارگروه مربوط به مسئولیت وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داده و گفته است کارگروهی در دولت مسئول اجرای برنامه مربوط به یارانه بگیران است و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول این کارگروه است و بحث یارانه ها، حمایت‌ها و حذف افرادی که فعلا مشمول دریافت یارانه نقدی هستند، در حوزه وظایف این کارگروه قرار دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرده است این کارگروه تلاش می کند با استفاده از امکانات موجود، افراد را شناسایی کرده و اگر به شناسایی قابل اطمینانی برسند، اقدامات لازم بعدی انجام خواهد شد.

همچنین پیش از این محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت گفته است هیچ ضرب و عجلی برای دولت در این ارتباط تعیین نشده و بیان شده که یارانه نقدی باید به خانواده‌های نیازمند داده شود. دولت در این راستا اعلام کرد که خانواده‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند ثبت نام کنند و آنهایی که ثبت نام کردند مدعی هستند که نیازمند یارانه هستند.

در این شرایط اما نمایندگان مجلس انتقادهای جدی را به عدم حذف یارانه ثروتمندان از سوی دولت دارند و آنچنان که غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران گفته است بیش از 75 میلیون نفر در دور جدید پرداخت یارانه نقدی ثبت‌نام کرده‌اند و در حال دریافت یارانه هستند.

وی تاکید کرده است اگر دولت یارانه این افراد را حذف کند روزنه‌ای ایجاد می‌شود برای سایر خدماتی که دولت باید از طریق درآمد ناشی از یارانه‌ها بپردازد در غیر این‌صورت با کسری بودجه روبه‌رو می‌شویم؛ صحبت‌های مسئولان دولتی هم البته حکایت از آن دارد که دولت از سایر منابع برای برخی هزینه‌ها استفاده می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفته است ضمناً فشاری که روی شرکت‌های آب و برق و گاز و ... وارد شده مبنی بر اینکه این شرکت‌ها سال‌های قبل نتوانستند سرمایه گذاری کنند و الآن هم صحبت از این است که احتمال دارد برق‌رسانی در تابستان جاری با مشکل روبه‌رو شود که ناشی از عدم سرمایه گذاری این شرکت‌هاست.

همچنین جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرده است نمایندگان برای حذف یارانه افراد پردرآمد مهلت 3 ماهه ای را برای دولت تعیین کرده بودند که این مهلت به پایان رسیده و پرداخت یارانه نقدی به تمام متقاضیان خلاف قانون است.

در همین رابطه همچنین یحیی آل اسحاق در گفت و گو با نامه نیوز درباره نحوه پرداخت یارانه نقدی گفته است بر اساس قانون یارانه نقدی باید به افراد نیازمند پرداخت شود و گروه های نیازمند باید مورد حمایت در این قانون قرار گرفته و از یارانه نقدی بهره مند شوند و دولت باید به جای پرداخت یارانه نقدی به افراد پردرآمد از تولید حمایت کند.

آل اسحاق با تاکید بر این که مسئولان دولتی پرداخت یارانه نقدی تنها به افراد نیازمند را دنبال می کنند، گفته است دلیلی برای پرداخت یارانه نقدی به افراد ثروتمند وجود ندارد و این رقم یارانه تاثیری در زندگی این افراد ندارد.

وزیر سابق صنایع و معادن درباره احتمال حذف یارانه نقدی 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد تاکید کرده است این موضوع که مسئولان دولتی از حذف یارانه نقدی 10 میلیون نفر سخن گفته اند موضوع صحیحی است و باید عملیاتی شود و اگر دولت بتواند این طرح را عملیاتی کند گام بلندی در راستای توسعه اقتصاد و اجرای صحیح قانون هدفمندی برداشته است.

هم اکنون درحالی که در آستانه پرداخت یارانه نقدی مربوط به شهریورماه هستیم اما برنامه دولت برای حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد اعلام نشده و به نظر می رسد یارانه نقدی شهریورماه نیز همانند ماه های گذشته به تمام متقاضیان پرداخت خواهد شد و با توجه به اظهارات مسئولان اقتصادی، دولت عجله ای برای حذف یارانه نقدی ندارد.

اخبار اقتصادی - نامه نیوز

 


ویدیو : یارانه نقدی شهریور به تمام متقاضیان پرداخت می‌شود؟