گپی با رضا یزدانی؛ کشتی گیر محبوب کشورمان : به خاطر پدرش کشتی گیر شد؛ از یازده ...


به خاطر پدرش کشتی گیر شد؛ از یازده سالگی. با اینکه با علاقه شروع نکرده بود اما روز به روز پیشرفت کرد و به سمت مدال های آسیایی و جهانی خیز برداشت تا به امروز که تبدیل به پلنک جویبار شده است.



مجله همشهری 6 و 7 - فاطمه اسدی: به خاطر پدرش کشتی گیر شد؛ از یازده سالگی. با اینکه با علاقه شروع نکرده بود اما روز به روز پیشرفت کرد و به سمت مدال های آسیایی و جهانی خیز برداشت تا به امروز که تبدیل به پلنک جویبار شده است. رضا یزدانی که حالا با دو طلای جهانی و چهار طلای آسیایی یکی از افتخارات کشتی مازندران است، این روزها فقط به دنبال یک هدف است. او چشم به طلای المپیک دارد، تا کارنامه افتخاراتش را تکمیل کند و با خیالی اسوده دنیای قهرمانی را کنار بگذارد. با او درباره کشتی و حال و هوای این روزها گپ زدیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید:

رضا یزدانی کشتی , کشتی حسن یزدانی , رضا یزدانی کشتی گیر

سرنوشت رضا یزدانی کشتی بود یا اینکه انتخاب و پیگیری خودتان بود؟


-    مشوق اصلی پدرم بود، ولی رفتنم سمت کشتی اتفاقی شد. کلاس دوم ابتدایی بودم. یکی از بستگانم تمرین کشتی می کرد. با او به سالن رفتم. مربی که تمرین می داد از استیل و فیزیک بدنی ام تشخیص داد که من کشتی کار کنم. دو سال بعد وارد این رشته شدم و زیر نظر حاج محمود اسماعیل پور تمرین را شروع کردم.

اگر کشتی گیر نمی شدید چه کار می شدید؟


-    تا به حال به این مساله فکر نکردم اما زمانی که کوچک بودم، مثل همه بچه ها دوست داشتم، دکتر، مهندس یا خلبان شوم.

اولین  جایزه ورزشی که گرفتید را به یاد دارید؟

-    ورزش حرفه ای آدم را فراموشکار می کند. اصلا خاطرم نیست. کشمکش ها و فشارهای ورزش باعث شده که تقریبا بعضی چیزها را فراموش کنم، برای همین به خاطر ندارم.

کشتی رضا یزدانی , کشتی فینال حسن یزدانی , حسن یزدانی کشتی

در ورزش حرفه ای دنبال چه چیزی هستید؛ شهرت، پول یا محبوبیت؟


-    آدم گاهی وارد کاری می شود و سعی می کند آن را پیش ببرد و به نحو احسن به انجام برساند. من هم ناخواسته وارد کشتی شدم. بعد از آن سعی کردم وارد تیم ملی شده و در مسابقات آسیایی و جهانی اول شوم. حالا هم دوست دارم انتظاری را که مردم از من دارند به بهترین نحو پاسخ دهم. رضایت هموطنان عزیزم برای من در اولویت قرار دارد.

به نظر خودتان آدم مشهوری هستید؟


-    سوال سختی است فکر نکنم معیار و سنجشی برای شهرت وجود داشته باشد. این را باید مردم مشخص کنند که چقدر به من علاقه مندند و از کارم رضایت دارند.

پول چقدر برای تان اهمیت دارد؟


-    بخشی از زندگی پول است. فکر می کنم امروزه پول گره گشای هرکاری است. متاسفانه مسوولان به رشته ما توجه نمی کنند. حتی حق و حقوق بچه ها را نمی دهند. کسی که به طور حرفه ای در کشتی کار کند، هیچ آینده ای نخواهدداشت. مدام برای آینده اش درگیری فکری دارد و فردایش تضمین شده نیست، مگر اینکه خودش بخواهد برای آینده اش فکری کند و به غیر از ورزش کار دیگری انجام دهد تا بتواند آینده اش را تامین کند.

یزدانی کشتی , رضا یزدانی کشتی گیر و همسرش , حسن یزدانی کشتی گیر

پس درآمد زندگی تان تنها از راه کشتی نیست و فعالیت های اقتصادی دیگری هم دارید؟


-    کشتی که اصلا درآمد ندارد. من پارسال رفتم مسابقات جهانی اول شدم. هنوز هیچ پاداشی نگرفتم. بازی های آسیایی هم که اول شدیم قرار بود جوایز را بدهند که هنوز خبری از آنها نیست و مطمئن هستم نمی دهند.

هیچ وعده ای هم برای پرداخت پاداش های ورزشکاران نداده اند؟

-    اولش تاریخی را مشخص کردند. همین طور آن را به تعویق انداختند. طبیعی است. دیگر عادت کرده ایم! همیشه همین طوری است و بعد مسابقات این شرایط وجود دارد. البته به چیزی جز هدفم فکر نمی کنم. برای یک سال و نیم دیگر تا المپیک می خواهم کشتی بگیرم و سعی می کنم به نحو احسن تمرین کنم و به هدفم برسم.

خاطره خاصی از برخوردهایی که تا الان با مردم داشتید، در ذهن دارید؟


-    تمام دلگرمی ما همین حضور پرشور مردم است. این حضور گرم به آدم روحیه می دهد. بعد از مسابقات چه با دست پر برگردیم و چه مدال نگیریم، همیشه با استقبال گرم شان به ما قوت قلب و دلگرمی می دهند. من هم در پی جلب رضایت هم وطنان عزیزم هستم.

کشتی حسن یزدانی در فینال , کشتی حسن یزدانی با روسیه , کشتی فینال المپیک حسن یزدانی

زمانی که وقت آزاد دارید چه کار می کنید؟ تفریح تان چیست؟


-    بیشتر سعی می کنم فکر کنم و روی کارهایم تمرکز داشته باشم. با برادران و دوستانم دور هم جمع می شویم و صحبت می کنیم. خیلی در فکر کار دیگری نیستم. سعی می کنم ورزش کنم و به استخر بروم.

در شبکه های مجازی هم عضو هستید؟

-    در بعضی از شبکه های مجازی عضو هستم اما زیاد به صفحاتم رسیدگی نمی کنم. شاید ماهی یک بار بروم. زیاد فعال نیستم.

کتاب هم می خوانید؟ به کدام نویسنده علاقه دارید؟


-    گاهی کتاب می خوانم. نویسنده خاصی مورد علاقه ام نیست.

چه نوع موسیقی گوش می دهید؟


-    به موسیقی پاپ علاقه بیشتری دارم. اکثر خواننده های ما خوب می خوانند از محمد علیزاده و مرحوم مرتضی پاشایی بگیرید تا احسان خواجه امیری و رضا صادقی، همه را دوست دارم.

کشتی گیر رضا یزدانی , رضا یزدانی کشتی گیر ازاد , عکس شخصی رضا یزدانی کشتی گیر

اهل فیلم و سینما هم هستید؟


-    فیلم هم می بینم اما یادم نمی آید آخرین بار چه فیلمی دیدم. یک فیلم خارجی بود که نامش را به خاطر ندارم.

اخبار روز را هم پیگیری می کنید؟

-    بله! بعضی اوقات اگر پیش بیاید اخبار هم می بینم. بیشتر اخبار ورزشی را دنبال می کنم.

اکثر افراد موفق و مشهور می گویند زمان بچگی خودشان را در موقعیتی که الان دارند تصور می کردند. شما در رویاهای کودکی تان آینده را چطور ترسیم کرده بودید؟


-    بعد از مدتی که کشتی را شروع کردم، به آن علاقه مند شدم و خیلی دوست داشتم که مراحل پیشرفت را یکی یکی طی کنم و به تیم ملی برسم و قهرمان جهان شوم. اینها را دوست داشتم و تصویرسازی هم می کردم و خدا را شکر می کنم که تا جاهایی موفق بوده ام اما هنوز به هدفم نرسیدم.

عکس کودکی رضا یزدانی کشتی گیر , رضا یزدانی کشتی آزاد , رضا یزدانی کشتی کار

هدف تان چیست؟ دوست داشتید چه اتفاق بیفتد که تا الان رخ نداده؟


-    باید قهرمان المپیک بشوم. هدفم همین است، اما هنوز موفق نشده ام. سال 2012 در المپیک لندن آسیب دیدگی باعث شد که نتوانم به هدفم برسم. سال 2008 هم در المپیک شرکت کردم، اما بی تجربه بودم. همه چیز دست به دست هم داد تا نتوانم در این دو المپیک موفق باشم. الان تمام هدفم المپیک 2016 برزیل است. تمام سعی ام را می کنم تا در ریو به هدفم برسم.

بعد از پایان دوران ورزش حرفه ای چه برنامه ای برای ادامه زندگی دارید؟

-    فکرهای زیادی در ذهن دارم، از جمله اینکه یک سری کارهای اقتصادی انجام دهم. البته به مربیگری در باشگاه ها هم فکر می کنم.

شخصیت ورزشی مورد علاقه تان کیست؟ الگوی ورزشی و ورزشکار مورد علاقه تان چه کسانی هستند؟

-    شخصیت مورد علاقه و الگوی من محمدعلی کلی است. به راجر فدرر هم علاقه دارم.

کشتی گیر یزدانی , بدنسازی حسن یزدانی کشتی گیر ایرانی , داب اسمش کشتی حسن یزدانی

غیر از کشتی به ورزش های دیگر هم علاقه دارید؟


-    رشته بدنسازی را هم دوست دارم. به ورزش های دیگر هم علاقه مندم و آنها را دنبال می کنم اما چون ورزشکار حرفه ای کشتی هستم فرصت این را نداشتم که زیاد به ورزش های دیگر بپردازم.

با کدام یک از ورزشکاران رابطه صمیمی تری دارید؟


-    با اکثر ورزشکاران رابطه ام خوب است و مشکلی با هیچکس ندارم. البته خیلی هم با کسی صمیمی نیستم. بیشتر با خانواده ام و کسانی که در اطرافم هستم صمیمی هستم ولی ارتباطم با بقیه هم خوب است.

فوتبال را هم دنبال می کنید؟


-    بله! فوتبال هم دوست دارم و طرفدار برزیل هستم.

نظرتان در مورد رابطه ورزش و سیاست چیست؟

-    به نظرم سیاست با ورزش که قاطی می شود نتیجه خوبی ندارد. دلیلش را نمی دانم اما معمولا این طور بوده است. فکر می کنم مسوولان ورزش باید خودشان در زمینه ورزش تخصص داشته باشند.

حسن یزدانی کشتی گیر وزن , مسابقات کشتی حسن یزدانی , کشتی جردن باروز با حسن یزدانی

خودتان دوست ندارید مانند برخی از ورزشکاران وارد سیاست شوید؟


-    نه! دوست دارم بعد از دوران حرفه ای باز هم در ورزش بمانم چون فکر می کنم از عهده کارهای سیاسی هم بر نمی آیم. در حوزه سیاست هم باید خدمت کرد اما من نمی توانم و سعی می کنم از تجربیاتم بیشتر در ورزش استفاده کنم.

باارزش ترین چیزی که در زندگی به دست آورده اید چیست؟

-    اینکه توانستم پرچم کشورم را در مسابقات مختلف بالا ببرم، به نظرم باارزش ترین لحظه زندگی ام بوده است.

باارزش ترین چیزی که از دست دادید؟


-    فوت پدرم سال 1381 تلخ ترین اتفاق زندگی ام بود.

کشتی فینال المپیک یزدانی , فینال کشتی آزاد یزدانی , کشتی اخر یزدانی با امریکا

بزرگترین چالش رضا یزدانی از نظر خودش چیست؟


-    تنبلی و پرخوری. اگر رعایت می کردم و این دو مورد را نداشتم خیلی موفق تر می شدم.

بزرگ ترین دغدغه زندگی تان چه چیزی است؟


-    زشته ورزشی ما طوری است که به آن توجه نمی شود و آینده ما تامین نیست. من خیلی دنبال این هستم که بتوانم آینده خوبی بعد از پایان دوران ورزشی ام برای خودم ترسیم کنم و این بزرگ ترین دغدغه فکری من است.


ویدیو : گپی با رضا یزدانی؛ کشتی گیر محبوب کشورمان