گل‌ مالی روز عاشورا در خرم‌ آباد +عکس : مردم خرم آباد هر ساله در آئینی کهن ...


مردم خرم آباد هر ساله در آئینی کهن در عزای امام حسین (ع) لباس سیاه بر تن می‌كنند و سر و تن خود را به گل متبرک روز عاشورا آغشته می‌كنند. فرارو: هر ساله آیین های "گل مالی" و "چمرانه" همزمان با عاشورای حسینی در خرم آباد برگزار می‌شود و مردم این شهر اوج عزای خود در شهادت امام حسین (ع) را با اجرای این آیین ها به نمایش می گذارند.

"چمر" در زبان لری به معنای عزا و غم اندوه بزرگ از دست دادن عزیزان است و آهنگی که در این راستا توسط طبل ها و سرناها نواخته می شوند به "چمرانه" معروف است.

مالیدن گل به شانه ها در ازدیرباز در مراسم عزای لرستانی ها رسم بوده و هرچه قدر وسعت اندوه از دست رفتن عزیر بیشتر می شد، صاحبان عزا خود رابیشتر به گل آغشته می کردند و البته این رسم امروز نیز بیشتر در روستاها همچنان پابرجا است و در شهرها نیز اجرا می شود.

آئین گل مالی در لرستان دارای چند مرحله است که از روز هفتم محرم که به روز " تراش عباس" موسوم است، شروع می‌شود. در روز هفتم محرم همه عزاداران حسینی به حمام رفته و پس از اصلاح سر و صورت و نظافت کامل، لباس‌های تمیز می‌پوشند.

از این روز به بعد، افراد برای افروختن آتش در صبح عاشورا به جمع کردن و گردآوری هیزم پرداخته تا اگر در روز عاشورا برف و باران ببارد و هوا سرد شود كسانی که در گل می افتند (مراسم گِل افتادن) از سرما حفظ شوند. به این منظور عده‌ای از خانه‌ها‌ی همجوار درخواست هیزم می‌کنند که مردم نیز بسته به نذری که دارند به آنان هیزم می‌دهند.

در تاسوعا نیز عزاداران خاک مخصوصی بنام گل باغچاله (گل رس) را تهیه کرده و در میدان‌هایی كه با آجر چینی در جلوی تکیه‌های شهر درست می‌شود می‌ریزند و در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و در حوضچه هایی می‌ریزند.
 
در روز عاشورا جوانان هیاتهای عزادار پبیش از طلوع آفتاب با پوشیدن لباس مشکی در کنار حوضچه حاضر می‌شوند و به نوبت در آن می‌غلطند و سر و صورت را با گل می پوشاند.

بسیاری از مردم از جمله سالمندان، زنان و کودکان نیز که امکان غلطیدن کامل آنها در حوضچه گل وجود ندارد، هریک با بر دست داشتن کاسه ای کوچک، در کنار حوضچه حاضر می شوند و از گل باقی مانده برای اهل خانواده به خانه می برند تا به سرو صورت و شانه ها بزنند.

عزاداران که اینک، سر و پیکر خود را به گل آغشته اند و در اصلاح عامیانه گل ماتم به سرگرفته اند، راهی هیات ها و دسته های عزاداری می شوند و تا پس از اقامه نماز ظهر عاشورا این گل عزا را همچون رختی کامل بر تن دارند. عکس‌های علیرضا صادقی نژاد از برگزاری این آئین در خرم‌آباد را در زیر‌می‌بینید.

گل مالی عاشورا لرستان , زیارت عاشورا , عاشورا

دانشگاه آزاد نجف آباد , متن زیارت عاشورا , سعادت آباد

مدیریت مالی , کاخ سعد آباد , نجف آباد

واقعه عاشورا , هوش مالی , تسلیت عاشورا

موفقیت مالی , تاسوعا و عاشورا , نماز ظهر عاشورا

دانشگاه نجف آباد , روز عاشورا , پوستر عاشورا

عبدل آباد , یافت آباد , مدیر مالی

دولت آباد , شمس آباد , اس ام اس عاشورا

شعر عاشورا , عکس عاشورا , پیامک عاشورا

پیام تسلیت عاشورا , ظهر عاشورا , استقلال مالی

خرید اینترنتی مبلمان یافت آباد , آزاد نجف آباد , تسلیت تاسوعا و عاشورا

باغ دولت آباد , فیلم سعادت آباد , عصر عاشورا

تاسوعا و عاشورا سال 95 , شب عاشورا , پیام عاشورا

عاشورا و تاسوعا , دعای زیارت عاشورا , امین آباد

دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد , تسلیت عاشورا و تاسوعا , متن تسلیت عاشورا

اعمال شب عاشورا , نظام آباد , رشته مدیریت مالی

واقعه عاشورا به زبان ساده , تست هوش مالی , شعر درباره عاشورا

باغ دولت آباد یزد , خلاصه واقعه عاشورا , میدان حسن آباد

رستوران های سعادت آباد , سیستم مالی , تاسوعا عاشورا


ویدیو : گل‌ مالی روز عاشورا در خرم‌ آباد +عکس