«گلاره عباسی» نمی خواهد «دختر خوبه» باشد! : سال 94 دو سریال پر بحث و جدل ساخته ...


سال 94 دو سریال پر بحث و جدل ساخته و یکی خاز تلویزیون و دیگری در شبکه نمایش خانگی پخش شد. در هر دو سریال گلاره عباسی، بازیگر آرام و بی حاشیه این سال ها ایفای نقش می کرد. ویژه نامه روزنامه فرهیختگان - مانا اصلانپور: سال 94 دو سریال پر بحث و جدل ساخته و یکی خاز تلویزیون و دیگری در شبکه نمایش خانگی پخش شد. در هر دو سریال گلاره عباسی، بازیگر آرام و بی حاشیه این سال ها ایفای نقش می کرد. او در سریال کیمیا خواهر آرش بود و در شهرزاد نقش ندیمه شیرین، دختر بزرگ آقا را ایفا کرد.

با وجود اینکه هر دوی این نقش ها از نظر تعداد پلان ها جزو نقش های اول این سریال ها نبود ولی هر دو در سریال تاثیرگذار بودند؛ در نگاه اول و در پیگیری کارنامه گلاره عباسی این نظر به وجود می آید که شاید این بازیگر آرام سینما و تلویزیون، با نقشه و طرح قبلی چنین نقش هایی را ایفا می کند؛ به عبارت دیگر او دوست دارد نقش های حاشیه ای، اما مهم را برعهده بگیرد؛ موضوعی که خودش می گوید در دوره ای چنین بوده اما الان دیگر محدودیتی در بر عهده گرفتن نقش های مختلف برای خود متصور نیست.

عباسی همچنین در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در سومین فیلم نرگس آبیار همچون دو فیلم قبلی این فیلمساز، او را همراهی کرد و نقش داشت.

گلاره عباسی در این گفتگو درباره «نفس»، «کیمیا» و «شهرزاد» سخن گفته است و البته درباره خودش و اینکه چگونه راه بازیگری را ادامه خواهد داد.

گلاره عباسی , اینستاگرام گلاره عباسی , گلاره عباسی و همسرش

شما به عنوان یک بازیگر کم حاشیه و کسی که انگار راهش را آهسته و پیوسته طی می کند، سال 94 در دو سریال پر سروصدا نقش آفرینی کردید؛ یکی سریال کیمیا و یکی شهرزاد؛ فارغ از نقش خودتان در این دو اثر، به عنوان یک بازیگر، تفاوت های اساسی این سریال ها را که هر دو به نوعی هم تاریخی و هم عاشقانه هست را چطور ارزیابی می کنید؟

- واقعیت این است که من وقتی تصمیم گرفتم سر این دو کار بروم واقعا تکلیف این کارها خیلی معلوم نبود. در مورد خیلی از کارها از قبل فکر می کنم که آیا این اثر می تواند به قول معروف بگیرد یا برعکس نمی گیرد؟ در مورد سینما می توانم مثال بزنم؛ در دو فیلم شیار 143 و اشیا اصلا و به هیچ عنوان نمی دانستم که در سطح بین المللی مطرح می شوند. بنابراین من معمولا کارهایم را با توجه به حواشی انتخاب نمی کنم؛ بیشتر دلی انتخاب می کنم. متن را می خوانم، کارگردان را می بینم و اگر نقشی باشد که به زعم خودم زیبا باشد و جای کار داشته باشد، می روم و هر کاری از دستم بربیاید انجام می دهم که این در واقع زمینه اصلی شغل خودم است.

من معمولا خیلی کم کار می کنم و اگر در موقع یا برهه ای بیشتر هم کار کنم از کارهایم خیلی دفاع دارم؛ از کاری که بیرون بروم مطمئن باشید که خیلی از آن دفاع دارم. این را از این بابت می گویم که هر کاری را قبول نمی کنم و خیلی وقت ها بیکارم؛ مثل الان که حدود 6 ماه است کار نکرده ام. با این مقدمه می خواهم بگویم در مورد شهرزاد و کیمیا ظاهر امر معلوم بود که کارها خوب می شوند. البته در مورد شهرزاد خیلی مطمئن نبودیم چون کار در شبکه سینمای خانگی پخش شده بود ولی من معتقدم وقتی حسن فتحی می آید و کاری را شروع می کند، بی شک این کار خوب می شود.

می توان به او و آثارش اطمینان کرد. در مورد شهرزاد با وجود کستینگ و متن تاریخی و عاشقانه طبیعی بود که کار خوب می شود اما من این دو کار را نمی توانم با همدیگر مقایسه کنم چون هر دو را دوست دارم و به نظر من هر دو کارهای خوبی بودند.

بیوگرافی گلاره عباسی , همسر گلاره عباسی , همسر گلاره عباسی کیست

نقش شما در هر دو سریال به نوعی یک نقش پر حجم از بابت قصه و البته کمتر در برابر دوربین هست؛ یعنی همیشه هست و انگار نیست. خودتان روی این نوع بازی کردن و پذیرش نقش اصرار دارید؟ این موضوعی که درباره شهرزاد و کیمیا گفتم را اصلا قبول دارید؟

- بله؛ نقش ها به لحاظ تعدد سکانس ها زیاد نبود ولی هر دو نقش بسیار تاثیرگذار بود. راستش را بگویم واقعا یک مدتی دنبال نقش های متفاوت و موثر بودم؛ شاید الان دیگر دنبالشم نباشم و نمی خواهم این برایم رسم شود که هر جا نقش کوتاه و موثری بود، بروم و بازی کنم ولی در مورد کیمیا و شهرزاد دوست داشتم اینگونه انتخاب کنم. در شهرزاد نقشم، نقش متفاوتی بود. برای خودم بسیار نقش جذاب و مرموزی بود. من از نقش های مثبت آمده بودم و بیشتر با این عنوان شناخته می شدم اما یک دوره ای به شدت دلم می خواست نقش های منفی بازی کنم و از آن فضای «دختر خوبه» بیرون بیایم. این فضای جدید با سریال مدینه شروع شد و به شهرزاد ختم شد.

 ویژگی این نقش ها این است که کوتاه ولی تاثیرگذار هستند. به ظاهر کوچک هستند ولی اگر با این نقش ها ارتباط برقرار کنی و انتخاب شان کنی یک حفره در آنها وجود دارد که بازیگر علاقمند می شود آن را کشف کند. این نقش ها را هنوز هم به نقش های طولانی که خاصیت و رنگ و بویی ندارند، ترجیح می دهم.

موفقیت های چشمگیر سریال شهرزاد باعث شد سریال کیمیا و بازی شما در آن سریال کمتر دیده شود؛ خودتان چنین حسی دارید؟

- خیلی دلم نمی خواهد شهرزاد و کیمیا را با هم مقایسه کنم؛ وقتی می گویند شهرزاد بهتر است یا کیمیا در ذهنم این تداعی می شود که علم بهتر است یا ثروت؟! به نظرم نباید وارد این مقایسه شد؛ من هر دو کارم را دوست دارم ولی قبول دارم که شهرزاد و کیمیا دو فضا و شرایط متفاوت دارند. حتی در مدیوم پخش هم متفاوت هستند.

این یکی البته ربطی به مقایسه ندارد چون مدل های پخش با همدیگر فرق دارند ولی در کل اصلا دلم نمی خواهد این دو سریال را با همدیگر مقایسه کنیم؛ اما در مورد اینکه می گویید موفقیت در سریال شهرزاد باعث شد در سریال کیمیا بازی من چندان دیده نشود، به نظر من چنین چیزی نیست. من معتقدم همچنان در سریال کیمیا هم نقش من دیده شد. من از مخاطبی که کیمیا را دیده است می فهمم و این بازخورد را گرفته ام. پس آن نقش هم دیده شده است. هر کدام از نقش ها در جایگاه خودشان هستند و به نظرم موفق بودند.

گلاره عباسی اینستاگرام , عکس های گلاره عباسی , سریال های گلاره عباسی

از تلویزیون و سریال بگذریم و به سینما برسیم؛ امسال سومین تجربه خودتان را جلوی دوربین نرگس آبیار سپری کردید که به عقیده بسیاری از منتقدان و تماشاگران از فیلم های خوب جشنواره سی و چهارم بود اما این سوال پیش می آید که شما خارج از چارچوب سینما با خانم آبیار رفاقت دارید که در همه فیلم هایش بازی می کنید؟ اگر بله، این رفاقت روی انتخاب شما برای نقش های فیلم ایشان تاثیر دارد؟

- بله، من در سه کار سینمایی خانم آبیار بودم که اولی فیلم خوب «اشیاء» بود. بعد از اشیاء فیلم «شیار 143» و بعد هم «نفس». بله؛ ما با هم دوستیم اما رابطه دوستی و خانوادگی ما هم از سر کار «اشیاء» شروع شد. در واقع از چهار سال پیش شروع شد. در مورد خانم آبیار این را بگویم که هم خودشان، هم کارشان و هم نگرش شان را در سینما بسیار دوست دارم. سلیقه شان در بازیگری برای من خیلی جذاب است و در فیلم خیلی ارتباط خوبی با هم داریم. به نوبه خودم معتقدم چون خیلی با احتیاط در این زمینه قدم برمی داریم، این دوستی باعث نمی شود که روی نقش هایم تاثیر بگذارد. تا حالا که اینگونه بوده و من به ایشان اطمینان داشتم و کارهایشان را هم دوست داشتم؛ بر همین اساس بوده که هر چند نقشم کوچک هم باشد، قبول کرده ام.

اما به هر حال شما و به صورت خاص نفر بعد یعنی آقای مهران احمدی در دو فیلم اخیر خانم آبیار به شکل محسوسی نقش های تاثیرگذار گرفته اید؛ در کل به این اعتقاد دارید که بعضی از کارگردان ها با بعضی بازیگران راحت تر هستند و اصلا به این اعتقاد دارند که باید برای بازیگر نقش نوشت؟

- بله، اینطور است؛ ما در دو فیلم خانم آبیار نقش داشتیم؛ واقعیت این است که فکر می کنم خود خانم آبیار یک طور به خصوصی هستند که اگر پیشنهادی به ما می دهند، نمی توانیم قبول نکنیم ولی اینگونه نیست که برای بازیگر نقش بنویسد. به طور خاص برای من که یاک اتفاق بوده است. تا آنجا که اطلاع دارم برای من نقشی ننوشتند. یک اتفاقی بوده که توانستم با آن لذت ببرم. با «اشیاء» جایزه گرفتم و به ایشان خیلی اطمینان دارم.

عکس گلاره عباسی , اینستگرام گلاره عباسی , گلاره عباسی در دورهمی

فیلم «نفس» نسبت به فیلم قبلی خانم آبیار حاشیه های بیشتری در جشنواره داشت و خیلی ها می گویند نمی توان انتظار موفقیت «شیار 143» را برای نفس داشت؛ شما چقدر با این موضوع موافقید؟

- من موافق نیستم چون به نظرم «شیار 143» یک چیز دیگری بود و «نفس» یک چیز دیگر. هر دو ژانرهای مختلفی داشتند. از نظر من در فیلم، زندگی جریان داشت و شاید بشود گفت در ژانر زندگی و رویاپردازی کودک بود. این نگاه با «شیار 143» فرق دارد؛ مطمئن هستم که هر دو در جایگاه خودشان موفق هستند.

الان مشغول کاری هستید؟ برای آینده چه برنامه ای دارید؟

- فعلا یک فیلم هست که قصد ندارم در موردش صحبت کنم؛ باید مطمئن شوم که چه طور پیش می رود. من بعد از کیمیا و شهرزاد کار خاصی نکرده ام. برای آینده هم هنوز معلوم نیست که چه بشود. پیشنهادهایی داشته ام ولی هنوز نتوانسته ام با آنها کنار بیایم؛ این را جدی نگیرید ولی برنامه بعدی ام فعلا خانه داری است.


ویدیو : «گلاره عباسی» نمی خواهد «دختر خوبه» باشد!