گفتگو با رضا یزدانی و رهبر گروه رستاک : رستاك از وقتی پا گرفته تا كنون همواره ...



رستاك از وقتی پا گرفته تا كنون همواره دغدغه مردمی را داشته كه از میانشان شكل گرفته است. این گروه كه عمده فعالیت خود را بر روی موسیقی نواحی متمركز كرده است، موسیقی به روز شده و ساده‌تر را برای مخاطب خود ترسیم كرده است.

شاید به همین دلیل است كه مخاطبان خود را حفظ كرده و جوانان بسیاری را به رغم جنس موسیقی‌ای كه دارد، با خود همراه كرده است. سیامك سپهری كه از ابتدا مدیریت، رهبری و سرپرستی گروه را به عهده داشته، تا كنون به هر قیمتی كه شده سعی كرده تا دوام گروه و بقای آن را حفظ كند، به همین دلیل در جشنواره‌ها حضور پررنگی داشته كه این بار نیز حضور خود را ملزم دانسته و در جشنواره حضور پیدا خواهد كرد.

کنسرت گروه رستاک , گروه تلگرام , حسن یزدانی

با سیامك سپهری گفت‌وگو كرده‌ایم
گروه رستاك از گروه‌هایی است كه هر سال در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته است. دلیل این حضور متداوم چیست؟
اعتقادی كه به خود و گروهمان داریم بر این است كه ما گروهی مردمی هستیم و آمده‌ایم كه مردم با موسیقی نواحی آشنا شده و از این بیگانگی دور شوند. به همین دلیل است كه همیشه سعی می‌كنیم هر جا كه مردم هستند، حضور داشته باشیم تا در كنار آنها لذت برده و آنها نیز از حضور در كنار ما و شنیدن آهنگ‌هایمان كه در خودشان و فرهنگشان ریشه دارد، لذت و بهره ببرند. موسیقی ما ریشه در فرهنگ مردمی دارد كه همیشه و در هر شرایطی ما را مورد حمایت خود قرار داده‌اند. ما كه وام گرفته از فرهنگ همین مردم هستیم، همیشه خود را در برابر آنها مسوول می‌دانیم. علت حضور متداوم ما در جشنواره همین است. ما برای مردم كار می‌كنیم و به احساس و عواطف آنها برای بهتر شدن كارهایمان احتیاج داریم.

چه قطعاتی را برای این اجرا در نظر گرفته‌اید؟
رستاك در روز 28 بهمن ماه در تالار وحدت روی سن می‌رود و قرار است به اجرای قطعات جدیدی از نواحی دیگر كشور مان بپردازد. علاوه بر این قطعاتی از كارهای گذشته خود را برای مخاطبان خود اجرا می‌كند و امیدوار است همه از این اجرا لذت كافی ببرند.

رهبر , رضا یزدانی , گروه های تلگرام

برای اجرای گروهی مثل شما، تالار وحدت فضای اندكی نیست؟
این تصمیم ما نیست، بلكه تصمیم مسوولان جشنواره است و این تصمیم برای ما قابل احترام است. ضمن اینكه تالار وحدت خود از وجهه خوبی نزد اهل موسیقی برخوردار است. فكر نمی‌كنم مشكلی به وجود بیاید.

فكر می‌كنید چرا برخی از گروه‌ها در جشنواره شركت نمی‌كنند؟
من در این باره نمی‌توانم نظر بدهم، چرا كه هر كسی خودش تصمیم‌گیرنده است و می‌داند كه باید شركت كند یا نه. واقعا من نمی‌دانم چرا برخی‌ها دوست ندارند در جشنواره حضور داشته باشند، در حالی كه فكر می‌كنم می‌شود از جشنواره برای بهتر دیده شدن و جذب مخاطب‌های بیشتر و حرفه‌ای‌تر بهره‌مند شد.

سازبندی گروه به چه ترتیب خواهد بود؟
در اجراهای گروه رستاك، هر قطعه ساز مختص خود را می‌طلبد.
بسته به نوع قطعاتی که از اقوام مختلف اجرا خواهیم کرد، ساز‌ها نیز تغییر پیدا خواهندکرد. به عنوان مثال در قطعه بلوچی از سازهای کوبه‌ای استفاده خواهیم کرد که تاکنون کمتر روی صحنه دیده شده‌اند. یا در قطعه مازندرانی ساز بادی « للوا» را به کار خواهیم برد که برای عمده مخاطبان آشنا نیست. مانند سال‌های پیش كه همچین اجراهایی را داشتیم و همین قطعات را اجرا خواهیم كرد.

رهبر انقلاب , لینک گروه تلگرام , رضا یزدانی کشتی

تركیب نوازندگی گروه چه كسانی هستند؟
سیامک سپهری (سرپرست گروه- نوازنده تار)، فرزاد مرادی (خواننده- نوازنده سه‌تار، دهل، قوپوز)، بهزاد مرادی (خواننده- نوازنده دف، دهل)، پیران مهاجری (عود)، یاور احمدی‌فر (دف، دایره، دهل)، محمد مظهری (کمانچه)، اکبر اسمعیلی‌پور (تار)، سارا نادری (دوتار، نقاره، تنبک، رباب)، نگاراعزازی (دف، دایره)، کاوه سروریان (نی، سرنا، نی‌لبک، بالابان)، نیما نیک‌طبع (دف، دایره، دمام)، دانوشاسدپور (سنتور)، امید مصطفوی (تنبک، تامبورین)، حسنا پارسا (کمانچه)، سپهر سعادتی (کنترباس) اعضای گروه رستاک را تشکیل می‌دهند.

در كدامیك از بخش‌های جشنواره برنامه اجرا خواهید كرد. آیا حضور در جشنواره به نفع گروهی مثل رستاك است؟
در بخش جنبی در خدمت دوستداران موسیقی خواهیم بود و همین‌طور معتقدم كه گروه‌ها و جشنواره لازم و ملزوم همدیگر هستند. ما همه به هم احتیاج داریم تا همدیگر را پوشش مناسب دهیم. این جشنواره‌ها بسیار برای دیده شدن گروه‌های نوپا مناسب‌اند و می‌توانند به هرچه بهتر و بیشتر دیده شدن آنها كمك قابل توجهی كنند.

گروه تجسس , گفتگو , گروه چت تلگرام

***رضا یزدانی:حرفه‌ای‌ها به تماشای كنسرت‌های ما می‌آیند***
رضا یزدانی با سبك و سیاقی كه دارد جای ویژه‌ای در جشنواره برای خود در نظر گرفته است. این خواننده خوش‌سبك مخاطبان ویژه‌ای هم دارد، و همین امر موجب شده تا اجراهای او به‌خصوص اجرایی كه برای جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته است، خاص‌تر و متفاوت‌تر شود.

با او كه در سبك راك فعالیت می‌كند و تاكنون آلبوم‌های مختلفی از جمله ساعت 25 شب، ساعت فراموشی، هیس، پرنده بی‌پرنده، شهر دل و خاطرات مبهم را روانه بازار موسیقی كرده و در كارنامه هنری خود دارد، درخصوص اجرای جشنواره‌ای‌اش با او گفت‌وگویی كوتاه كرده‌ایم.

برای اجرا در جشنواره چه قطعاتی در نظر گرفته‌اید؟
قرار است در این اجرا قطعاتی را اجرا كنم كه قطعاتی تازه هستند و تا كنون كسی آنها را نشنیده است. علاوه بر این قطعاتی را نیز اجرا خواهم كرد كه در آلبوم‌هایم منتشر شده، اما برای جشنواره از تنظیم‌های جدیدی برخوردار شده‌اند. در کنسرت پیش‌رو كه در جشنواره فجر دارم، قطعاتی از آلبوم «25 شب»، «ساعت‌فراموشی»، «شهر دل» و... را اجرا خواهم کرد.

چگونه خود را راضی كردید تا در جشنواره حضور داشته باشید؟
مگر حضور در جشنواره چه ایرادی دارد كه نخواهم در آن حضور داشته باشم؟

رهبر کره شمالی , گروه چارتار , رهبر معظم انقلاب

برای اینكه برخی از خواننده‌ها حضور در چنین جشنواره‌ای را نمی‌پسندند.
نه! به اعتقاد من حضور در جشنواره اتفاق خوبی برای یك خواننده است. چرا كه جشنواره می‌تواند برای هر یك از ما ویترینی برای شناخته‌شدنمان باشد. ویترینی كه می‌تواند به تعداد مخاطبان وطرفدارانمان بیفزاید.

تنها مزیت این جشنواره همین است كه شما و خواننده‌های دیگر كه اتفاقا شناخته‌شده هم هستید، بیشتر شناخته می‌شوید؟
نه! حضور در جشنواره فجر به نظر من حضور مثبتی است. مخاطبان جشنواره موسیقی فجر با مخاطبان همیشگی ما فرق اساسی دارند. شاید به جرات بتوان گفت كسانی كه در جشنواره به تماشای كنسرت ما می‌آیند، افردا حرفه‌ای‌تری هستند و كسانی هستند كه موسیقی را جدی‌تر گوش كرده و دنبال می‌كنند. اجرا برای چنین كسانی شرایط خاصی را می‌طلبد. از این منظر حضور در جشنواره موسیقی فجر می‌تواند اتفاق خوبی برای تك تك ما محسوب شود.

در اخبار خواندیم كه از حضور یك نوازنده دف نیز بهره‌مند خواهید شد. چرا؟ منظورم این است كه فضای موسیقی شما و دف كاملا با هم فرق دارند. این تلفیق بر چه مبنایی اتفاق می‌افتد؟
شاید بتوان گفت كه این اولین باری نیست كه من از چنین تلفیق‌هایی استفاده می‌كنم. استفاده از دف همانگونه كه خود شما نیز به آن اشاره كردید، به دلیل ایجاد تفاوت‌ها و نوآوری در موسیقی من است. نوازنده دف به همراه یاشار خسروی كه نوازندگی ساكسیفون را به عهده دارد، از ویژگی‌های عمده این اجراست. هر دوی این نوازنده‌ها میهمان ما هستند.

گروه پالت , گروه خونی , نامه به رهبر

دیگر عوامل گروه چه كسانی هستند؟
میلاد عدل (گیتار الکتریک)، مازیار احمدپور (گیتار الکتریک)، آرش زمانیان (گیتاربیس)، محمد خرمی‌نژاد (درامز) و بهروز بایگان (کیبورد و پیانو) ما را در این اجرا همراهی خواهند کرد. این اجرا در روز 26 بهمن، ساعت 18:30 در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود، چرا كه بخش پاپ بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از 25 بهمن تا 1 اسفند با حضور 9 گروه پاپ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و من و گروهم یكی از این گروه‌ها هستیم.

به برگزاری چنین جشنواره‌ای برای بهتر شنیده شدن موسیقی خوش‌بین هستید؟
بله. اتفاقا برگزاری اینگونه جشنواره‌هاست كه می‌تواند موسیقی معاصر را به مخاطبان اصلی آن معرفی كند، به این شرط كه از چنین فضایی استفاده بهینه شود. جشنواره موسیقی فجر فرصت مناسبی برای همه است، چه آنهایی كه نامی و شناخته شده‌اند و چه كسانی كه به تازگی وارد این مقوله شده‌اند و نیاز به دیده و شنیده شدن دارند.
منبع: bartarinha.ir


ویدیو : گفتگو با رضا یزدانی و رهبر گروه رستاک