گفتگو با بازیگر نقش «آیت‌ الله کاشانی» : سریال تاریخی «معمای شاه» که جمعه شب‌ها ...


سریال تاریخی «معمای شاه» که جمعه شب‌ها از شبکه اول سیما به روی آنتن می‌رود، از امشب نقش آیت‌الله کاشانی را هم وارد داستان می‌کند. خبرگزاری ایسنا: سریال تاریخی «معمای شاه» که جمعه شب‌ها از شبکه اول سیما به روی آنتن می‌رود، از امشب نقش آیت‌الله کاشانی را هم وارد داستان می‌کند.

ایفای این نقش را حمید منوچهری - بازیگر و دوبلور پیشکسوت کشورمان - بر عهده داشته و به گفته خودش قرار بوده است تا زمان آغاز نقشش در این مجموعه تاریخی، این مساله مخفی بماند تا از حواشی‌ احتمالی، پیشگیری شود.

شخصیت «آیت‌الله کاشانی» از قسمت چهاردهم «معمای شاه» وارد داستان می‌شود و از این پس در طول قسمت‌های آتی شاهد حضور جدی‌تر این شخصیت در داستان می‌شویم. در این قسمت از داستان «معمای شاه»، محمود وزیری که به موضوعات سیاسی روز علاقه‌مند شده است، در جلسه سخنرانی آیت الله کاشانی حضور می‌یابد.

اعتراض فرزند آیت‌ الله کاشانی به معمای شاه , پلیس 10 آیت الله کاشانی , رستوران ایتالیایی آیت الله کاشانی

حمید منوچهری انجام داد، ضمن ابراز رضایت از همکاری با گروه سازنده «معمای شاه» نسبت به این موضوع تاکید فراوان داشت که نقشش در «معمای شاه» باید توسط مردم قضاوت شود.

وی همچنین اظهار کرد: تا زمانی که کارم را روی آنتن نبینم نمی‌توانم قضاوت کنم که چه کرده‌ام اما تمام سعی‌ام را کردم تا کارم را به درستی انجام دهم.

بازیگر نقش آیت‌الله کاشانی با بیان اینکه از ایفای نقشش در «معمای شاه» لذت برد، خاطرنشان کرد: برای ایفای نقش آیت‌الله کاشانی نهایت سعی‌ام را کردم و امیدوارم توانسته باشم به این شخصیت نزدیک شوم.

این صداپیشه پیشکسوت درباره قراردادش با پروژه «معمای شاه» و اینکه چرا بازیگر نقش آیت‌الله کاشانی در این مجموعه تا زمان پخش اعلام نشد؟ توضیح داد: من قراردادم را با گروه «معمای شاه» برای ایفای نقش آیت‌الله کاشانی از سال 90 بسته‌ام ولی به دلیل اینکه ممکن بود ایفای این نقش حاشیه‌هایی را به وجود بیاورد قرار شد که مخفی بماند تا اینکه تعدادی از سکانس‌ها ضبط شود و بعد از اینکه تیزرش پخش شد و مشکلی نبود، سپس اعلام شود.

او اضافه کرد: از سال 92 برای ایفای نقش آیت‌الله کاشانی در «معمای شاه» مقابل دوربین رفته‌ام و پس از آن به مدت دو سال در ایفای نقشم فاصله افتاد اما اکنون نقشم در این مجموعه به پایان رسیده و جا دارد بگویم از همراهی با گروه خیلی لذت بردم.

وی سپس از شباهتی که به واسطه گریم با آیت‌الله کاشانی پیدا کرده است، اظهار رضایت کرد و گفت: زحمتی که آقای خلج در بخش گریم این پروژه متحمل شدند واقعا جای تحسین دارد؛ چراکه شنیده‌ام پسر آیت‌الله کاشانی زمانی که بخش‌هایی از مجموعه را تماشا کرده است سوال کرده بود که کدام یک پدر من است و کدام یک آقای منوچهری است.

منوچهری در ادامه از همکاری‌اش با محمدرضا ورزی - کارگردان سریال «معمای شاه» - گفت و افزود:‌ از سال‌ها قبل با آقای ورزی یک کار انجام دادم که اکنون نامش را به یاد ندارم. این کار که سال 86 -87 انجام شد درباره خروج شاه بود و بعد از آن هم در چندین کار دیگر آقای ورزی دعوت به همکاری شدم اما حضور پیدا نکردم تا اینکه برای «معمای شاه» از چندین تن از دوستان آقای ورزی شنیده بودم که ایشان گفته بود اگر آقای منوچهری نقش آیت‌الله کاشانی را بازی کند خوب می‌شود. از آنجا که من کارهای آقای ورزی را دوست دارم قبول کردم که در این مجموعه ایفای نقش داشته باشم؛ البته ناگفته نماند که آقای ورزی در جای خودش کارگردان فهیمی است، امیدوارم نوشته‌هایش هم درست باشد. من نهایت سعی‌ام را کردم تا کارم را در «معمای شاه» درست انجام دهم، حال اگر درست نباشد ناتوانی بنده بوده است.

پلیس 10 آیت الله کاشانی جنت آباد , گفتگو با صادق سریع‌ کار اهدا کننده کلیه به اکبر عبدی بازیگر عکس , گفتگو با بهرنگ علوی بازیگر فرزین

بازیگر نقش آیت‌الله کاشانی در پاسخ به اینکه خودتان از ایفای این نقش در «معمای شاه» راضی هستید؟ خاطرنشان کرد: هنوز نقشم در سریال شروع نشده است، بنابراین زمانی که نقشم شروع شد و عزیزان نقشم را دیدند و خوششان آمد، آن وقت است که من احساس سربلندی خواهم کرد ولی به هر حال تمام سعی‌ام را کردم تا به نحو احسن وظیفه‌ام را انجام بدهم. تا زمانی که کارم را روی آنتن نبینم نمی‌توانم قضاوت کنم که چه کرده‌ام اما تا جایی که مطلع هستم در یکی از روزنامه‌ها اخیرا از جانب آقای ورزی نوشته شده بود که حمید منوچهری به گونه‌ای نقش آیت‌الله کاشانی را ایفا کرد که ما فقط وی را تحسین کردیم. با این حال این مردم هستند که باید درباره ایفای نقشم قضاوت کنن. من امیدوارم که توانسته باشم کارم را خوب انجام داده باشم.

او سپس در پاسخ به اینکه از چه منبع موثقی برای ایفای نقش آیت‌الله کاشانی استفاده کرده است و خودش چقدر شخصیت واقعی آیت‌الله کاشانی را می‌شناسد؟ بیان کرد: آیت‌الله کاشانی سال 1345 فوت کردند و من آن موقع 20 الی 25 سال داشتم. مطالبی از همان موقع در مورد شخصیت ایشان می‌دانستم و زمانی هم قرار شد این نقش را در «معمای شاه» بازی کنم، یکسری مطالب درباره زندگی واقعی ایشان به من داده شد تا بیشتر مطالعه کنم بنابراین تا حدودی از سرنوشت ایشان مطلع هستم.

این مدیر دوبلاژ پیشکسوت در ادامه سخنانش درباره اینکه آخرین کارش در تلویزیون چه بود؟ توضیح داد:‌ بهترین کاری که در سازمان صداوسیما طی این سال‌ها انجام دادم، «یکی از روزها» نام داشت که متعلق به دهه 60 بود و اکثر همکاران قدیمی رادیویی به همراه آقای داوود رشیدی در آن حضور داشتند، پس از آن هم چندین کار دیگر برای تلویزیون انجام دادم اما کاری که خودم همیشه خیلی آن را دوست داشتم، در رابطه با حضرت مهدی (عج) بود. من کارم بیشتر گویندگی رادیو و دوبله است و طی این سال‌ها پیشنهادهای زیادی برای بازیگری به من شد ولی قبول نکردم؛ نه به این دلیل که تافته جدا بافته‌ام، بلکه ترجیح می‌دادم عزیزان بازیگر این کار را انجام بدهند؛ چراکه من بیشتر صداپیشه هستم، مگر اینکه خیلی استثنا باشد یا عزیزی خواسته باشد که من در کارش بازی کنم و من نتوانم رویش را زمین بیندازم وگرنه طی این سال‌ها بیشتر از این‌ها کار تلویزیونی انجام می‌دادم.

حمید منوچهری در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا از ضبط دو نمایش رادیویی ویژه دهه فجر خبر داد و گفت: آخرین کارم در رادیو ضبط دو نمایش ویژه دهه فجر است که در پنج قسمت ضبط شد. «کابینه سیاه» عنوان نمایش دهه فجر امسال است که هفته گذشته در مرکز هنرهای نمایشی رادیو نمایش ضبط شد اما از پخش آن و اینکه از چه شبکه‌ای به روی آنتن می‌رود اطلاعی ندارم. همچنین «گپ دوستانه» از دیگر نمایش‌های رادیویی ویژه دهه فجر بود که اخیرا ضبط شد. در حوزه دوبله هم آخرین کارم مدیردوبلاژی یک مجموعه 50 قسمتی با عنوان «بررسی سوانح هوایی» برای شبکه چهار سیما بود که 27 قسمت از آن دوبله شد ولی به دلایلی به خاطر گرفتاری شبکه چهار، قرار شد مابقی سریال بعدا دوبله شود.

 سریال تاریخی «معمای شاه» در 80 قسمت به تهیه‌کنندگی علی لدنی ساخته‌ شده است که هر هفته جمعه شب‌ها ساعت 22 از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.


ویدیو : گفتگو با بازیگر نقش «آیت‌ الله کاشانی»